Vannacht de auto aan de lader laten hangen en in de loop van de ochtend ging ik even kijken.
Accu was vol geladen en gaf na een half uurtje rust een spanning van 12,88v
Contact even aan gezet; de spanning zakte naar 12,11v.
Daarna de motor gestart; laadspanning van 13,23v.
Nu is het alleen wel zo dat deze laadspanning niet elke keer zo is. Ik had even een klein ritje gereden naar onze vrienden van de de grote gele M om wat te knagen te halen. En toen ik klaar was en de auto weer startte, en de multimeter er weer op stak, mat ik een spanning van 14,7 en vanaf zo'n 1500rpm bleef deze constant steken op 14,78. Dus ik heb geen idee waarom die spanning wat aan de hoge kant was. Ondanks dat de accu vol was geladen ?
Dus toen maar even een ritje naar de dealer. Alleen op zaterdag geen monteurs aanwezig. Wel werkplaats balie medewerker. Die wist me te vertellen dat die 14,8 niet echt bijzonder was.. toen ik weer thuis kwam weer even opnieuw gemeten. Toen mat ik weer 13,2v. Ik ga het nog wel even na vragen aan een monteur ergens volgende week.. Dus hier snap ik niets van.. Maar ik weet wel dat dat een lood accu in principe niet hoger geladen moet worden dan 14,4 i.v.m. de gasvorming. Een AGM accu zou die 14,7 wel aan kunnen. Alleen zit in mijn O3 een EFB.
Dan rest de vraag nog; hoe komt het dan als die accu danwel met 13,2v of 14,8v word bijgeladen; dat hij steeds zo aan de lege kant is? Zou sluipverbruik kunnen zijn.
Dus ging ik dat maar even tackelen.
Auto van te voren op slot en de multimeter in serie gezet;
Omdat de stroom even los moet en de auto de boel toch weer even op spanning brengt is er de eerste paar minuten een verbruik van zo'n 5A om vervolgens te zakken naar zo'n 310ma.
En dat is nogal hoog.
Maar na ongeveer een minuut of 5 zakte deze 310ma in naar slechts 30ma en na zo'n 8 minuten kon de meter geen sluipverbruik meer meten op de 10A stand..
Nu zal er wel een klein sluipverbruik zijn. Maar dat kon ik niet meten. In ieder geval is het zo weinig dat het niet noemenswaardig is. Als ik het echt zou willen meten dan ik de input op milliampère moeten steken maar dan start de computer van de auto opnieuw op en deze trekt dan teveel stroom voor deze input en blaas ik de zekering op.
Dus tja.
Al met al ben ik eigenlijk nog maar weinig wijzer haha!
De laadspanning is de ene keer rond de 13,2 en de andere keer rond de 14,8. Nou daar zal ik nog eens naar vragen. En sluipverbruik lijkt mij niet aan de orde. Maar mocht die laadspanning echt geen probleem zijn dan zou het in de accu moeten zitten. Blijft niet veel anders over. De komende week heb ik geen tijd maar wellicht dat ik vrijdag nog even langs de dealer kan zodat ze de accu kunnen doormeten. Eens kijken of daar nog wat uit komt..