Disaster-Master
Donateur
Vandaag langs de dealer geweest. Even de accu laten doormeten. Heb voordat ik daar kwam ongeveer anderhalf uur gereden door de stad en snelweg. Geen idee wat de spanning was toen ik de reis begon.
Conditie van de accu is goed volgens de tester; maar de schaalwijzer geeft een conditie aan van ongeveer 50-60%. En verrassend genoeg, *not* , stond er datt de accu bijgeladen moest worden.. monteur had daar niet veel zinnigs over te melden helaas. Op de testbon stond 12,52v. Dat is ongeveer 90% geladen. Waarom geeft die tester aan dat de accu voor die laatste 10% geladen zou moéten worden? Ik zei dat ik zelfs een keer 12,07v had gemeten. Was naar zijn idee goed; was immers boven de 12 volt. Liet hem toen even een state of charge plaatje zien dat 12,06v slechts 50% geladen zou moeten zijn. Dat leek nieuw voor hem om te horen. verder heb ik nog even met hem gesproken over sluipverbruik en laadspanning.. twijfel een beetje aan zijn kennis. Hij gaf aan dat die 14,8 volt voor een EFB of AGM geen probleem is. Wel voor reguliere natte accu’s. Maarja of dat klopt?
Edit;
Niet helemaal dus; voor AGM 14,7v - 14,8v en voor EFB 14,4v - 14,5v.
https://no.co/blog/understanding-the-types-of-lead-acid-batteries
Anyway.
Ik heb de accu uit de auto gehaald en bijgeladen, deze staat nu zonder iets erop gewoon in de schuur te staan. Ben benieuwd welke spanning ik vrijdag op de accu meet. Mijn reserve accu had ik vorige week bijgeladen en ik heb die gewoon in de auto gezet. Contact niet aan gehad. Hoop dat de computer nu niet van slag is. Maar dat gaan we zien.
Dan kan ik 2 dingen bepalen; als het de accu zelf is dan zou deze dus langzaam leeg moeten lopen door zelfontlading. Als het niet de accu is maar de auto dan zou io het zelfde gedrag op de reserve accu moeten zien..
Vrijdag ochtend dus maar even kijken..
Conditie van de accu is goed volgens de tester; maar de schaalwijzer geeft een conditie aan van ongeveer 50-60%. En verrassend genoeg, *not* , stond er datt de accu bijgeladen moest worden.. monteur had daar niet veel zinnigs over te melden helaas. Op de testbon stond 12,52v. Dat is ongeveer 90% geladen. Waarom geeft die tester aan dat de accu voor die laatste 10% geladen zou moéten worden? Ik zei dat ik zelfs een keer 12,07v had gemeten. Was naar zijn idee goed; was immers boven de 12 volt. Liet hem toen even een state of charge plaatje zien dat 12,06v slechts 50% geladen zou moeten zijn. Dat leek nieuw voor hem om te horen. verder heb ik nog even met hem gesproken over sluipverbruik en laadspanning.. twijfel een beetje aan zijn kennis. Hij gaf aan dat die 14,8 volt voor een EFB of AGM geen probleem is. Wel voor reguliere natte accu’s. Maarja of dat klopt?
Edit;
Niet helemaal dus; voor AGM 14,7v - 14,8v en voor EFB 14,4v - 14,5v.
https://no.co/blog/understanding-the-types-of-lead-acid-batteries
Anyway.
Ik heb de accu uit de auto gehaald en bijgeladen, deze staat nu zonder iets erop gewoon in de schuur te staan. Ben benieuwd welke spanning ik vrijdag op de accu meet. Mijn reserve accu had ik vorige week bijgeladen en ik heb die gewoon in de auto gezet. Contact niet aan gehad. Hoop dat de computer nu niet van slag is. Maar dat gaan we zien.
Dan kan ik 2 dingen bepalen; als het de accu zelf is dan zou deze dus langzaam leeg moeten lopen door zelfontlading. Als het niet de accu is maar de auto dan zou io het zelfde gedrag op de reserve accu moeten zien..
Vrijdag ochtend dus maar even kijken..
Laatst bewerkt: