Met koude motor lastig wegrijden op helling.

Roku

Lid
Met mijn GL in frankrijk bij het wegrijden met koude motor problemen op schuine ondergrond.
Hij wilde gewoon geen toeren maken.(Is dit begrensd met koude motor.)
Stationair wel toeren maar bij opkomen koppeling zakte dit weer terug.
ASR uitgeschakekeld ook dat hielp niet.
Bij warme motor totaal geen probleem op de zelfde ondergrond.
Zijn er meer mensen dit dit ondervonden hebben ,of moet ik een speciale handeling verrichten.
 

Wasmachineman

Forumguru
Is mij ook wel eens opgevallen. Gewoon niet meer doen dus. Bij aankomst auto gelijk 180 omdraaien zodat je bij wegrijden lekker naar beneden kan laten rollen.
 

skodaboy

Forumguru
ja,er zijn bepaalde motoren die een 'begrenst' toerental hebben bij een koude motor...éénmaal de motor op temperatuur is heb je het 'normale' toerental bereik om (weg) te rijden...

*de ASR uitzetten kan u wel helpen om weg te raken als de auto bv vastzit of zo...:smiley29:
 

piair1982

Forumguru
Misschien gewoon even stationair laten warmdraaien? Kost wel ietsje meer tijd maar dan kun je ook gaan met die banaan:grin:
 

hemi24

Forumguru
Airco uitzetten? Scheelt wat vermogen, vooral bij warme dagen als de auto net is gestart en de Airco voluit gaat...
Mijn O2 met 1.6TDI slaat ook regelmatig af in dat soort situaties (b.v. voor een stoplicht).
 

ronald24e

Actief lid
Met mijn GL in frankrijk bij het wegrijden met koude motor problemen op schuine ondergrond.
Hij wilde gewoon geen toeren maken.(Is dit begrensd met koude motor.)
Stationair wel toeren maar bij opkomen koppeling zakte dit weer terug.
ASR uitgeschakekeld ook dat hielp niet.
Bij warme motor totaal geen probleem op de zelfde ondergrond.
Zijn er meer mensen dit dit ondervonden hebben ,of moet ik een speciale handeling verrichten.

Ik weet wat je bedoelt, heb dit zelf ook 2 a 3 keer meegemaakt tijdens mijn vakantie.
met koude motor al vrij snel een helling op waarbij mijn toeren wegzakte naar onder de 1000 toeren en ik niet echt van mijn plek kwam ookal gaf ik veel gas de toeren kwamen dan niet meer op.
Na koppeling intrappen en beetje gas erbij ging het dan wel weer beter en had ik er geen last meer van, was dus kortstondig.
Hij deed het dus trouwens ook niet altijd......terwijl ik elke dag hetzelfde stukje moest rijden.

Bij mij kwam dus ook het vermoeden dat dit een storing zou zijn ofzo, deed hij het bij jou wel altijd dan?
 

Roku

Lid
Ik heb het een stuk of 4 keer gehad.
De airco stond niet aan,lijkt mij ook raar dat dit invloed heeft bij een nieuwe auto.
Je gaat wel een beetje kijken waar je de auto neerzet maar soms kan het niet anders.
De motor warm draaien kan wel maar bij een energie zuinige auto wel vreemd om 3 of 4 minuten nutteloos de motor te laten draaien.
Als ik bij de dealer ben zal ik het eens navragen.
 

Ronnie

Forumguru
Vergeet hierbij niet dat zo'n relatief klein motortje toch echt de hulp van de turbo nodig heeft; hoewel er een variabele turbo opzit heeft ie toch wel een beetje toeren nodig om in actie te komen......
 

FredV

Banned
Ik weet niet of het t zelfde is, maar herken het ook bij mijn huidige benzineauto. Bij koude motor kun je soms gas bijgeven wat je wilt, maar er gebeurt niets.
Wat ik dan doe is koppeling intrappen, paar keer gasgeven en voila, hij doet t weer als een trein.
 
Herken ook dit probleem. Bij een koude start heeft de motor moeite om de garage helling op te rijden. Dit euvel volgt ook bij het eerste te nemen kruispunt. Kan gevaarlijke situatie opleveren omdat ik direct een druk weggedeelte op moet rijden. Nu geef ik uit voorzorg tweemaal achter elkaar gas, de motor rijdt dan wel keurig snel weg om in te voegen. Een kwestie van wennen aan de motor eigenschappen.
 
Was het niet zo dat er in het begin (bij koude motor) een blauw lampje in je dashboard brandt. Motorvermogen wordt dan begrenst om binnen een bepaalde uitstootgrens te blijven. Na opwarming gaat dit lampje uit en heb je alle vermogen
 

FredV

Banned
Was het niet zo dat er in het begin (bij koude motor) een blauw lampje in je dashboard brandt. Motorvermogen wordt dan begrenst om binnen een bepaalde uitstootgrens te blijven. Na opwarming gaat dit lampje uit en heb je alle vermogen

Bedoel je het lampje van de voorgloeispiraal? Dat is overigens geel.
 

FredV

Banned
kan de wegrijbeveiliging een rol spelen?

De assistent voor het rijden het op hellende wegen vergemakkelijkt het rijden op
hellingen. Het systeem ondersteunt het wegrijden, doordat het de door het rempedaal
opgewekte remdruk nog ca. 2 seconden na het loslaten van het rempedaal in stand
houdt. De bestuurder kan dan ook de voet van het rempedaal nemen en het gaspedaal
indrukken en op een helling wegrijden, zonder de handrem te gebruiken. De remdruk
loopt geleidelijk terug als er meer gas wordt gegeven. Als de auto niet binnen
2 seconden wegrijdt, zal deze achteruit gaan rollen.
De assistent voor het rijden op hellende wegen is actief bij een helling vanaf 3%, als
het bestuurdersportier gesloten is. Het is altijd actief bij het wegrijden in zowel voorwaartse​
als achterwaartse richting op een helling.
 

skodaboy

Forumguru
Was het niet zo dat er in het begin (bij koude motor) een blauw lampje in je dashboard brandt. Motorvermogen wordt dan begrenst om binnen een bepaalde uitstootgrens te blijven. Na opwarming gaat dit lampje uit en heb je alle vermogen

ik denk dat hij het symbool van de watertemperatuur bedoeld :icon_smile_question
de vw beetle heeft dit ook omdat daar geen watertemperatuur meter instaat...dus bij koudstarten brand dat symbool blauw en nadien gaat het lampje uit als de motor opwarmd....:winkie:
dus als de fabia II GL geen temp-meter heeft zit ik juist en anders???

*ik heb ook de wegrijhulp voor hellingen op m'n 02 4X4,zover ik weet maakt het weinig uit of de motor koud of warm heeft om dit systeem te laten werken...het is immers geen vrachtwagen he die luchtremmen heeft en deze moeten 'opladen' om te kunnen weg te rijden...
 

FredV

Banned
oke, dat is idd een blauw lampje dat de koelvloeistoftemperatuur aangeeft en brandt tot de bedrijfstemperatuur is bereikt.

De controlelamp
brandt tot de motor de bedrijfstemperatuur bereikt3). Vermijd
hoge motortoerentallen, vol gas en zware motorbelastingen.
De GL's met maxidot hebben een temperatuurmeter, de minidot dit lampje.
Ik lees echter nergens dat als t lampje brandt, het toerental wordt begrensd.​

De wegrijbeveiliging geeft weerstand bij t wegrijden. Geeft dat niet de suggestie dat de auto niet wil wegrijden? Mijn Scenic heeft een automatische handrem (ja die dus terugmoet naar de garage...) en bij t wegrijden merk je ook even dat de auto niet wil en ja, bij een helling vraagt dat wat meer vaardigheid met koppeling en gasgeven.​
En aangezien de starter van dit draadje het wegrijden op hellingen noemt, is de link naar dit systeem gelegd.
 
Toen ik mijn eerste proefrit ging maken met de Fabia GL wees de vertegenwoordiger mij op dat 'blauwe lampje' wat aan zou geven dat de motor nog in de eerste opwarmfase zou zijn en dus niet VOL vermogen zou geven.
Heb zelf echter niet dit lampje opgemerkt dus kunnen de GL bezitters hier misschien duidelijkheid over geven?

Ben zelf deze tekst in de downloadbare instructiemanueel tegengekomen:

De controlelamp
brandt tot de motor de bedrijfstemperatuur bereikt3). Vermijd
hoge motortoerentallen, vol gas en zware motorbelastingen.

3) Geldt niet voor auto's met informatiedisplay.


Ik heb de eerste proefrit in een GL met multidot gemaakt

 

ronald24e

Actief lid
Dat er geen volvetmogen beschikbaar is bij een koude motor begrijp ik, maar in dit geval is dat niet het euvel volgens mij, wat er bij mij gebeurde is dat echt de toeren wegvielen tot onder de 1000 toeren dat heeft niets te maken met wat vermogensverlies ivm koude motor volgens mij dit leek meer op een beveiliging of mankement.
Aangezien ik dus niet de enige ben die dit gemerkt heeft is het waarschijnlijk wel een beveiliging inderdaad maar wel in mijn ogen een vreemd aanvoelende beveiliging als je motor ineens voor je gevoel onder zijn stationaire toeren komt en bijna uitvalt terwijl je wel gas geeft.........
 

hemi24

Forumguru
Ben benieuwd naar de technische reden voor dit verschijnsel, aangezien het niet alleen optreedt bij de 1.2 GL
 

FredV

Banned
Ben zelf deze tekst in de downloadbare instructiemanueel tegengekomen:

De controlelamp
brandt tot de motor de bedrijfstemperatuur bereikt3). Vermijd
hoge motortoerentallen, vol gas en zware motorbelastingen.


3) Geldt niet voor auto's met informatiedisplay.



Ik heb de eerste proefrit in een GL met multidot gemaakt​
Dat is exact dezelfde tekst die ik eerder al had gepost.
 

FredV

Banned
... is het waarschijnlijk wel een beveiliging inderdaad maar wel in mijn ogen een vreemd aanvoelende beveiliging als je motor ineens voor je gevoel onder zijn stationaire toeren komt en bijna uitvalt terwijl je wel gas geeft.........

En is het echt niet de wegrijbeveiliging die weerstand geeft? Helpt het als je bij t wegrijden en de wegrijbeveiliging is ingeschakeld, meer gas geeft? zeg maar, om over de weerstand heen te komen?
 
Bovenaan Onderaan