Met koude motor lastig wegrijden op helling.

hemi24

Forumguru
Wegrijbeveiliging of Hill-hold werkt meer als wegrijden met aangetrokken handrem, dat merk je en hiervan zakt niet ineens het toerental/vermogen weg.
Het probleem hier is meer alsof de auto niet correct reageert op de stand/verandering van het gaspedaal...

Roku

Lid
Fijn dat er zoveel mensen meedenken over mijn vraag.
Even samengevat:
#Het is een blauw lampje wat brand bij koude motor,dit gaat na 2a3 km uit.
Op een vlakke ondergrond kan ik zo wegrijden en houd hij niet in.
#De hill holder voelt anders aan. Deze was wel handig in heuvelachtig gebied.
#Als ik in zijn vrij gas gaf liep het toerental wel op,maar liep gelijk terug bij opkomen koppeling.
#Uiteraard wat geprobeerd met gas en koppeling,het lukte dan met veel moeite om Vooruit te komen.
#Het probleem vond zowel bij voor als achteruitrijden plaats.
Zoals Ronald24e het beschrijft is ook zoals ik het ervaren heb.
Ik denk toch dat er ergens een beveiliging zit die bij iets meer belasting het toerental tempert.
Misschien doet het zich ook voor bij trekken van aanhangers.
Het blijft wel onhandig, gelukkig wonen we in een vlak land.

FredV

Banned
#Het is een blauw lampje wat brand bij koude motor,dit gaat na 2a3 km uit.
In je instructieboekje staan alle waarschuwingslampjes afgebeeld, met een beschrijving van de betekenis.
Ik vind daar één blauw lampje, afgebeeld als een thermometer staan. Ik neem aan dat je dat lampje bedoelt? De betekenis van dat lampje heb ik al eerder aangegeven.
Is dat hetzelfde lampje?
Of heb jij het over een ander lampje? Ja, er is er nog één, maar dat is van je groot licht, en ik geloof niet dat je die bedoelt.

Roku

Lid
Ja dat blauwe lampje bedoel ik.
Uiteraard ga ik wel langs de dealer met deze vraag,maar zaterdag net terug van vakantie.En het is ook weer niet zo dringend.Was alleen benieuwd of er meer leden last van hadden.Dat maakt mijn vraag bij de dealer wat sterker en kan hij niet iets zeggen van toeval oid.

FredV

Banned
Het blauwe lampje is geen probleem, oranje of rood is foute boel.
Dit blauwe 'thermometer'lampje geeft aan dat je koelwatertemperatuur nog niet is bereikt en dat je dan nog geen vol vermogen moet vragen.
Dit heeft m.i. dus niets met het wegrijprobleem te maken.
Fabi's zonder maxiDot hebben dit lampje, de MaxiDot's hebben een temperatuurmeter. Vandaar dit verschil.

paulus474

Senior Member
Geen idee wat het probleem zou kunnen zijn. Misschien inderdaad toch een soort van "bescherming tegen te hoog vermogen bij koude motor".
Maar wat ik begrijp is dat de Greenline in het bezit is van de hill-hold (assistent voor rijden op hellende wegen)? Staat nl. een "*" in het instructieboek, dus is dan niet zeker of die optie in de GL zit of niet...

wim-ned

Actief lid
HHC (Hill Hold Control) vanmorgen even geprobeerd op de oprit van de garage, na het loslaten van het rempadaal blijft de auto nog een seconde of twee staan.

paulus474

Senior Member
Uhm, vond ik niet zo duidelijk :confused:.
Staat wel wegrijblokkering in de folder, maar dat is toch echt iets anders...

paulus474

Senior Member
Hahaha, zal even wat duidelijker zijn:
In de folders (!!) staat onder de uitrusting voor de Fabia GL: "Wegrijblokkering". Dit is echter NIET hetzelfde als de "Assistent voor rijden op hellende wegen" welke beschreven staat in het instructieboekje (!!)...
"Wegrijblokkering" staat op blz. 36 van het instructieboekje (voorkomt het gebruik van uw auto door onbevoegden), en "Assistent voor rijden op hellende wegen" staat op blz. 147 van het instructieboekje, ECHTER, hier staat een asterisk (*) bij, wat inhoudt dat deze optie niet in elke Fabia GL zit.
Oftewel: goed om de confirmatie te hebben dat de "Assistent voor rijden op hellende wegen" toch wel op de Fabia GL zit!! :grin:

FredV

Banned
Ik buig nederig voor deze opheldering:):)

Correctie:
folder prijslijst:
uitrusting: ESP,inclusief EDS,HBA en HHC (Hill Hold Control)

van_der_P

Senior Member
Met alle respect ik kan het in de folder niet vinden, maar zit het er nu wel op of niet ?
Bij de optie staat het er ook niet bij.

FredV

Banned
Met alle respect ik kan het in de folder niet vinden, maar zit het er nu wel op of niet ?
Bij de optie staat het er ook niet bij.

In de prijslijstfolder, bij Uitrusting staat ESP en o.a. HHC
Alsje wilt, maak ik copie als pdf en mail ik je die

Edit:
sorry, door fatal error database bericht 2x geplaatst

Bovenaan Onderaan