Met koude motor lastig wegrijden op helling.

Hetzer

Forumguru
Heb het vanochtend ook even getest, een behoorlijke helling, een paadje de dijk af hier in ons dorp, mijn auto stond behoorlijk schuin.
Ik kon echter gewoon wegrijden met zo'n 2500 toeren.
 

GJS

Senior Member
Ik neem aan dat je tegelijkertijd gas geeft, dat zou de remdruk volgens het instructieboekje namelijk verminderen.
Kan natuurlijk dat het toch net effe anders werkt als in het boekje staat.
Want als er zoals gezegd 3000 tot 4000 toeren gemaakt moet worden om weg te komen dan lijkt er ergens iets toch niet goed te zitten.
Ga het hier in de buurt wel eens proberen, ik weet een parkeergarage met vrij steile hellingen als in- en uitgang en ik dacht dat je er zonder betalen die helling af en weer op kunt, eens kijken wat er gebeurd.
 

Roku

Lid
Dat is het vreemde het gebeurd alleen bij een koude motor.
Dus naar een parkeergarage of andere schuin plekje rijden is wel leuk,maar dan is de motor al warm.
Als je het echt wil proberen moet je de auto s'avonds op een helling zetten en dan de andere ochtend kijken hoe dit gaat.
Na enkele minuten draaien gaf het bij mij ook geen enkel probleem.
Daarom zullen niet veel mensen in Nederland er last van hebben dit soort omstandigheden hebben wij bijna niet.
 

hemi24

Forumguru
Ik kon echter gewoon wegrijden met zo'n 2500 toeren.

Het is maar net wat je normaal noemt..! :(

Net als Roku blijf ik het vreemd vinden dat het optreedt bij een koude motor, waardoor ik sterk de indruk heb dat het weinig met het HHC-systeem te maken heeft.
 

wim-ned

Actief lid
De versnellingsbak is gelijk aan een normale 1.2 TDI en 1.6 TDI. Het enige verschil is de eindoverbrenging, die is anders dan normaal. Die zit in het differentieel.

Overbrengverhoudingen van de versnellingsbak zijn idd. gelijk. eindoverbrenging van de 1.2TDI is 3,39:1 en van de 1.6TDI 3,16:1.
De GL heeft dus in iedere versnelling een kortere overbrenging (=meer toeren bij dezelfde snelheid).
 

LenK

Forumguru
Was vandaag bij vrienden die een garage onder het huis hebben.
Maakt niet uit of je de auto vooruit of achteruit parkeert, omhoog zul je moeten om weg te komen.
Lucky voor hen dat ze niet van plan waren om een GL aan te schaffen, want dan zouden ze de garage dus niet meer kunnen gebruiken.
 

Hetzer

Forumguru
Het is maar net wat je normaal noemt..! :(
Valt toch wel mee??
De heuvel waar ik het op geprobeerd was , was echt steil, ik zal proberen om er een foto van te maken deze week.

Zoals , ik moet echt wel wat gas geven en zo kon ik met 2000/2500 in z'n 1 van de plaats komen.
de motor was ook nog koud, had 1 km gereden, het blauwe koelvloeistof lampje branden nog.
Heb dus niet gemerkt dat de motor terug zakte naar onder de 1000 toeren.
dus het probleem ligt misschien dan toch bij de de auto's separaat??

van der Pee, heeft ook een steile oprijlaan om uit z'n garage te komen dacht ik, ik weet niet of hij al problemen heb ondervonden?
 

NielsW

Lid
Dat is Gerke,

Als die niet bezig is met het verbruik dan is die wel bezig met het achteruitrijden tegen een helling op :D.
Misschien verklaart dat zijn verbruik :tongue:
 

LenK

Forumguru
Wordt over een tijd als iedereen over de nieuwe auto euforie heen is een toppertje op de 2e hands markt.
 
Bovenaan Onderaan