dik 500 km voor een bedrag van een 30 euro
Ik heb m'n verbruiksexcelletje er maar weer even bijgepakt.
Per km geef ik 6,8 cent uit aan die (t.o.v. LPG) dure diesel - da's ook €34 per 500 km.
Voor die €4 extra aan brandstof koop ik toch het een en ander:
- het rijdt (voor mij althans) een stuk relaxter (redelijke trekkracht in 1 en 2 vanaf 15/1600 rpm, in hogere versnellingen trekt hij heel behoorlijk vanaf 2000+ rpm);
- geen lpgtank op de plaats waar ik nu een
volwaardig reservewiel heb liggen (en
dat is een eis, wat mij betreft), dus per saldo meer bagageruimte;
- tankbeurten om de 900 à 1000 km, dit is (vooral in het koude/natte seizoen) voor mij een belangrijk pluspunt.
Drie
voor mij doorslaggevende overwegingen om lpg te vermijden.
En dat ik niet aan de 200 km/h kan komen?
Ach, in een moment van jeugdige onbezonnenheid op de Duitse A31 kwam ik aan een dikke 170 tomtom-km/u. Mooi zat (voor een keertje). In de praktijk is een CruiseControlsnelheid van 135-140 prima te doen. En dan hoef je - althans buiten NL - ook minder te remmen en weer op te trekken. Binnen NL rij ik, als de omstandigheden het toelaten, standaard de geldende maximumsnelheid plus 2 tot 5 km (volgens de tomtom).
Oftewel optimaal opschieten zonder noemenswaardige kans op bekeuringen...