Mijn Skoda Octavia III Scout

Kanerr

Forumguru
Ja, dat zie ik toch anders. Een motor moet voldoende koeling capaciteit hebben. En toen onze 1.2 dit deed, ging de temperatuur wel weer terug. Maar ik was gelijk het vertrouwen in de auto kwijt.

Als de 1.8 dit soort praktijken laat zien, moet ik misschien gaan kijken naar een andere thermostaat die eerder opengaat.
Een eerder opengaande thermostaat zal niet veel verschil maken. Ik weet dat een extra externe oliekoeler meer nut heeft en dat zal de temp wat drukken.

Nadeel van vervangen van je thermostaat die eerder open gaat is denk ik dat je dan in Nederland met een laat opwarmende motor rond rijd. Je wilt juist dat die koelvloeistof temperatuur zo snel mogelijk 90 graden is en niet te vroeg open gaat en al z’n warmte weg gooit. Heel irritant is dat want dan duurt het eeuwen voordat die olie warm is en dat is slecht voor de levensduur.
Ja dat is natuurlijk ook weer zo. Ik blijf het gewoon vreemd vinden dat de temperaturen zo hoog mogen worden. Want het lijkt me juist dat dan componenten meer stress kunnen hebben en dus sneller slijtage vertonen.

EdK

Forumguru
Denk dat een blok meer stress heeft in de periode van starten en dus olie van omgevings temperatuur ( stroperig ) naar de 90 graden toe.
Die 90 graden is de ideale temperatuur en als je met een zware treklast of een flinke heuvel in buitenland op moet die temp naar 110 a 120 oploopt maar ook weer terugloopt zodra je weer minder belast , dan is er niets aan de hand om je zorgen te maken.
Bij die tijdelijke hogere temp zal hij minder slijten dan bij dat koude blok wat zich aan opwarmen is naar de 90 graden

Bovenaan Onderaan