Mijn Skoda Octavia III Scout

Kanerr

Forumguru
Ja, dat zie ik toch anders. Een motor moet voldoende koeling capaciteit hebben. En toen onze 1.2 dit deed, ging de temperatuur wel weer terug. Maar ik was gelijk het vertrouwen in de auto kwijt.

Als de 1.8 dit soort praktijken laat zien, moet ik misschien gaan kijken naar een andere thermostaat die eerder opengaat.
Een eerder opengaande thermostaat zal niet veel verschil maken. Ik weet dat een extra externe oliekoeler meer nut heeft en dat zal de temp wat drukken.
 
Nadeel van vervangen van je thermostaat die eerder open gaat is denk ik dat je dan in Nederland met een laat opwarmende motor rond rijd. Je wilt juist dat die koelvloeistof temperatuur zo snel mogelijk 90 graden is en niet te vroeg open gaat en al z’n warmte weg gooit. Heel irritant is dat want dan duurt het eeuwen voordat die olie warm is en dat is slecht voor de levensduur.
Ja dat is natuurlijk ook weer zo. Ik blijf het gewoon vreemd vinden dat de temperaturen zo hoog mogen worden. Want het lijkt me juist dat dan componenten meer stress kunnen hebben en dus sneller slijtage vertonen.
 

EdK

Forumguru
Denk dat een blok meer stress heeft in de periode van starten en dus olie van omgevings temperatuur ( stroperig ) naar de 90 graden toe.
Die 90 graden is de ideale temperatuur en als je met een zware treklast of een flinke heuvel in buitenland op moet die temp naar 110 a 120 oploopt maar ook weer terugloopt zodra je weer minder belast , dan is er niets aan de hand om je zorgen te maken.
Bij die tijdelijke hogere temp zal hij minder slijten dan bij dat koude blok wat zich aan opwarmen is naar de 90 graden
 
Vandaag was het dan zo ver.Laatste ritje met de Fabia. En met de Octavia via de Afsluitdijk weer naar huis. Met lekker weer even een stevig tourtje gereden. Wat rijd het toch fijn. Met een beetje versnellen niet direct terugschakelen. Je voelt het koppel (ook al is het geen wereld van verschil.)

Heerlijke zitpositie. En het Canton audio systeem heeft zich al even flink bewezen. Komt in deze auto goed tot zijn recht.
1000012261.jpg 1000012271.jpg
 

Jessedew

Forumguru
Mooi man, geniet ervan en ook leuk, id basis bijna hetzelfde als zn voorganger qau kleur etc van een afstandje, maar stiekem stuk meer auto onder de motorkap.
 
Ja, wat ik heb moeten inleveren is de metallic witte lak. Dat is nu Uni wit. En in de zon krijg je haast last van sneeuwblindheid. Verder is het duidelijk dat het broertjes zijn. Alles werkt hetzelfde. Dat was geen voorwaarde, maar de vrouw kan er direct mee wegrijden. Dat vind ik wel zo prettig.
 
Vandaag even de dakdragers gepast. Aangezien de Fabia een iets andere rail had dan de Octavia. Maar het past precies. :D de fietsen kunnen dus mee op vakantie. En de dakkoffer mee op wintersport. Dat scheelt een hoop gedoe. 1000012327.jpg 1000012326.jpg
 

Arjan1985

Forumguru
Ik zie nu pas die 3 grijze lucht happers onderaan de bumper. Ik kan ze niet, niet meer zien. Vind ze wel leuk daarentegen
 
Haha, ja. Dat oogt wat stoerder. Ik denk ook dat het meer form over function is, maar het valt wel op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisterenavond dan de caravan naar Heeten gebracht. De auto geeft nergens om. Al word hij met tegenwind wel erg dorstig. Maar de automaat schakelt niet te vroeg op. Alsof de automaat al weet wat die moet doen met een aanhanger. Pas bij 3000 toeren opschakelen en rond de 2200 op cruise snelheid in de 5. Heerlijk stabiel.

Ook is de combinatie mooi vlak. En de auto mocht op de terugweg even uitgelaten worden. Maar zo een 1.8 is nog best pittig. Dat gaat niet zo maar vervelen. Je komt gelijk in vakantie stemming. Maar dat moet nog even wachten.
1000013102.jpg 1000013103.jpg 1000013106.jpg
 

Jessedew

Forumguru
Staat mooi hoog op de wielen (door het model uiteraard) maar mijn O3 lag met de caravan zonder hulpveren wel op z'n reet. Zelf eind april met de caravan voor het eerst op pad met de nieuwe auto, altijd spannend.

Zie dat ik trouwens de spiegels op de O3 onderaan deed, (heb dezelfde) maar bij de O4 moet ik ze net als jij, ook bovenop doen.

Waar ga je heen met de caravan dit jaar?
 
Ja dat was mijn vrees ook met een normale O3. Maar de vering van de Scout heeft genoeg veerweg. Fantastisch afgesteld. Drempels en hobbels vangt die moeiteloos op en toch strakke wegligging in de bochten. Wil het niet te technisch maken met fast rebound en slow rebound. Maar dat helpt een hoop met de stabiliteit.

Ik heb in het verleden met mijn v40 deze spiegels onderaan gemonteerd met de spiegel hoger dan de bevestiging en dat is meer een hefboom effect en zorgde voor flex bij de spiegel. Sindsdien op deze manier. En nooit geen last gehad.

We zouden in eerste instantie naar Italië gaan. Maar ik had nog geen vervanger voor de Fabia en wilde niet met een onbekende auto die afstand afleggen. Dus eerst nog voor een 4e keer naar Limburg. En dan is wintersport de eerste echte uitdaging voor de auto.
 
Bovenaan Onderaan