Mijn Superb 2.0 TSI 4x4 blijft trillen op hogere snelheden . tussen de 130 en 170 km/h

Duijzer

Donateur
Heb je de wielen al eens gebalanceerd aan de auto? Als een velg bijvoorbeeld niet helemaal lekker op de naaf zit, komt er bij balanceren niets uit, maar trilt hij toch.

En dan vanaf de wielen terug uit werken. Aandrijfassen, differentieel, koppelingen, bak.
 

haassie

Forumguru
loopt de motor wel gewoon trillingvrij? Stationair. Heb ook een aantal video’s gezien waarbij een of beide magneten voor de nokkenas vervuild waren en niet goed hun werk deden. Ik wil hier eens naar gaan kijken omdat mijn motor stationair ook een lichte trilling heeft….blok trilt ook zichtbaar bij stationair…is dat normaal voor deze motoren? Kan me niet herinneren dat ik dat had op m’n vorige cdaa 1.8 tsi
 
Zoals beloofd een update van het onderzoek naar de vibraties zoals beschreven. We hebben een uitgebreide proefrit gemaakt met en zonder de haldex stekker aangesloten . De conclusie is geen verschil. Haldex is het probleem dus niet.
De monteur gaat er over nadenken. en navraag doen. Iemand nog sugesties?
Met het uitschakelen van de haldex blijft de cardanas nog wel meedraaien toch?
Zit het probleem niet in de lagers van de cardanas?
Ik heb een touareg v10 gehad die had op een gegeven moment ook een kapot lager in de cardanas had wat op den duur steeds meer ging trillen en op het laatst zelfs ging klapperen bij belasting/optrekken.
 
Bedankt iedereen voor de input . Probleem is nog niet opgelost. Motor loopt als een naai machine trillingsvrij Haasie in de banden / velgen en zit het niet. De auto gaat voor een diepgaande Diagnose volgende week naar TVS engineering . Krijg steeds meer het vermoeden dat het de Koppeling of bak de boosdoener is. We gaan zien wat er uitkomt
 
Nou we denken het lek boven te hebben. Veel te veel speling , dus vervangen. Een filmpje toevoegen kan niet zie ik
Hebben jullie nog tips? Er zit nu een LUK vliegwiel in. Zou een verzwaard vliegwiel raadzaam zijn? Wel met behoud van rijcomfort uiteraard
 

Turbo Harry

Actief lid
Dan zou ik die gewoon vervangen voor een OEM(like) dubbelmassa vliegwiel. Massief vliegwiel gaat alleen maar meer trillingen door geven en je boet in aan rijcomfort.

Tenzij je echt veel vermogen (koppel) uit het ding gaat persen heb je ook geen versterkt vliegwiel o.i.d. nodig. OEM partnr is 06K 105 266 A (of een variant daarvan). Genoeg after market versies van te vinden, choose your poison. Ik zou persoonlijk voor een Sachs gaan. :)
 
Laatst bewerkt:
Hi Harry, Ja dank je wel voor de tip. Ik ga voor rijcomfort ..... Ik snap wat je zegt met Sachs. Echter pas beschikbaar met 15 dagen.
Nu toch maar weer voor LUK gegaan. Puur uit praktisch oogpunt . Er zijn immers ook heel veel Luk koppelingen die wel goed blijven functioneren. :-) en weer 2 jr garantie .

Hoop nu dat we het lek boven hebben. Gas dr op over een paar dagen
 
Bovenaan Onderaan