Mijn Superb 2.0 TSI 4x4 blijft trillen op hogere snelheden . tussen de 130 en 170 km/h

haassie

Forumguru
Volgende week gaat mijn auto naar de garage voor iets anders maar wil gelijk wat olie laten checken en vervangen.
DSG olie en HALDEX olie zijn al vervangen in Januari 2024. Maar er zijn ook twee kleine bakken die tussen voor en achterkant zitten.

...als ik aan wil geven dat ze de olie daarvan moeten vervangen hoe heten deze onderdelen precies? zijn dit differentielen? sommigen zeggen diff tegen haldex en vise versa.... :) terwijl ze toch echt op verschillende olie lopen...

hemi24

Forumguru
bak = versnellingsbak die aan de motor vast zit
DIff= Differentieel die tussen de achter wielen zit voor de 4 wiel aandrijving
Niet helemaal:

Vóór heb je de (versnellings)bak met aan de uitgaande as een differentieel voor de voorwielen (én uitgaande as naar achteren);
Achter heb je de Haldexkoppeling met differentieel voor de achterwielen.

De problemen zou ik zoeken in het deel wat naar achteren gaat.

Hoe zit het met de banden en de slijtage?

GertD

Actief lid
Niet helemaal:

Vóór heb je de (versnellings)bak met aan de uitgaande as een differentieel voor de voorwielen (én uitgaande as naar achteren);
Achter heb je de Haldexkoppeling met differentieel voor de achterwielen.

De problemen zou ik zoeken in het deel wat naar achteren gaat.

Hoe zit het met de banden en de slijtage?

Even voor de duidelijkheid.

Je hebt vooraan versnellingsbak olie (dsg) en je hebt nog eens een apparte voorste dif (waar 3 aandrijfassen uitgaan) met apparte olie.
Achteraan heb je een haldex koppeling met haldex olie en een differentieel met apparte olie. (dit is 1 onderdeel met 2 ruimtes, dus 2 vuldoppen en 2 aflaat doppen.

Dus je hebt 4 oliereservoirs, Dsg olie, voorste diff, achterste diff en haldex achter.
Ik dacht dat enkel dsg olie en haldex olie officieel ververst moeten worden. De diff olie heeft ook niet zoveel slijtage, dit is "gewoon" tandwiel op tandwiel.

Officieel bij het vervangen van de haldex olie is dit aflaten en terug vullen, maar best is dat even de pomp wordt gedemonteerd en de zeef ook wordt proper gemaakt. Tik dit maar eens in you tube in en dan zie je dat daar snel wat smurrie komt te zitten.

Bovenaan Onderaan