Mijn Superb 2.0 TSI 4x4 blijft trillen op hogere snelheden . tussen de 130 en 170 km/h

haassie

Forumguru
Volgende week gaat mijn auto naar de garage voor iets anders maar wil gelijk wat olie laten checken en vervangen.
DSG olie en HALDEX olie zijn al vervangen in Januari 2024. Maar er zijn ook twee kleine bakken die tussen voor en achterkant zitten.

...als ik aan wil geven dat ze de olie daarvan moeten vervangen hoe heten deze onderdelen precies? zijn dit differentielen? sommigen zeggen diff tegen haldex en vise versa.... :) terwijl ze toch echt op verschillende olie lopen...
 

hemi24

Forumguru
bak = versnellingsbak die aan de motor vast zit
DIff= Differentieel die tussen de achter wielen zit voor de 4 wiel aandrijving
Niet helemaal:

Vóór heb je de (versnellings)bak met aan de uitgaande as een differentieel voor de voorwielen (én uitgaande as naar achteren);
Achter heb je de Haldexkoppeling met differentieel voor de achterwielen.

De problemen zou ik zoeken in het deel wat naar achteren gaat.

Hoe zit het met de banden en de slijtage?
 

GertD

Actief lid
Niet helemaal:

Vóór heb je de (versnellings)bak met aan de uitgaande as een differentieel voor de voorwielen (én uitgaande as naar achteren);
Achter heb je de Haldexkoppeling met differentieel voor de achterwielen.

De problemen zou ik zoeken in het deel wat naar achteren gaat.

Hoe zit het met de banden en de slijtage?

Even voor de duidelijkheid.

Je hebt vooraan versnellingsbak olie (dsg) en je hebt nog eens een apparte voorste dif (waar 3 aandrijfassen uitgaan) met apparte olie.
Achteraan heb je een haldex koppeling met haldex olie en een differentieel met apparte olie. (dit is 1 onderdeel met 2 ruimtes, dus 2 vuldoppen en 2 aflaat doppen.

Dus je hebt 4 oliereservoirs, Dsg olie, voorste diff, achterste diff en haldex achter.
Ik dacht dat enkel dsg olie en haldex olie officieel ververst moeten worden. De diff olie heeft ook niet zoveel slijtage, dit is "gewoon" tandwiel op tandwiel.

Officieel bij het vervangen van de haldex olie is dit aflaten en terug vullen, maar best is dat even de pomp wordt gedemonteerd en de zeef ook wordt proper gemaakt. Tik dit maar eens in you tube in en dan zie je dat daar snel wat smurrie komt te zitten.
 
Hemi24 De banden zijn 4 nieuwe 235/45 R 18 - MICHELIN ALPIN 7 98V liggen er net 1 maand op. helemaal perfect gelegd geen hoogteslag.
 
Hi Plaza,
Ja dat snap ik. ondergetekende des te meer. 13 februari aanstaande gaan we in de avond eerst uitgebreid proefrijden. Jeroen van Venrooij eigenaar van het gelijknamige automobiel bedrijf JVV hoop dat een idee te hebben waar de oplossing gezocht moet worden.
Ze zijn VAG specialist. Ik hou jullie op de hoogte
 

Tman0961

Forumguru
Heel benieuwd. Ik heb mijn vorige Superb 2 (2-wiel aangedreven) uiteindelijk weg gedaan met soortgelijke klachten die ik niet weg kreeg. Ik werd er gek van.
Staat nog een heel relaas ergens op dit forum.
 
Zoals beloofd een update van het onderzoek naar de vibraties zoals beschreven. We hebben een uitgebreide proefrit gemaakt met en zonder de haldex stekker aangesloten . De conclusie is geen verschil. Haldex is het probleem dus niet.
De monteur gaat er over nadenken. en navraag doen. Iemand nog sugesties?
 
Als je de Haldex stekker loskoppeld , is het een voorwiel aangedreven Superb ipv een 4x4.
Een haldex kan trilleningen en brom geluiden maken Door deze los te koppelen en te testen weten we nu dat die de vibraties en trillingen niet veroorzaakt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat lijkt me niet correct: hier wordt de werking omschreven:
Misschien gaat die stekker op, of naar, een hydro-pomp, maar ook wanneer de druk daarvanaf is, zal de Haldex meedraaien.
Dus wat er eventueel die trilling veroorzaakt draait nog altijd mee.
 

GertD

Actief lid
Je moet iemand zoeken die met een picoscoop kan werken en weet wat hij doet. Op 2h tijd heeft hij een zeer duidelijk beeld/ oplossing van waar het probleem komt. Nee ik weet zo niemand en deze personen zijn zeer dun gezaaid.
 
PicoScope is een krachtig hulpmiddel voor autodiagnose dat u gedetailleerd inzicht geeft in de systemen van uw voertuig .

Thnx Google
 

GertD

Actief lid
Als jullie even tijd hebben :D vanaf minuut 24 ongeveer


In het kort, Men monteert (meestal) een sensor op de bout waarmee de bestuurdersstoel vaststaat. Men gaat rijden en kijkt wanneer en welke krachten hier opkomen (uw trilling die je voelt).
Zo kan men nagaan vanuit welke richting dit komt (vooraan, achteraan, zijkant,...).
Men monteert daarna nog enkele extra sensoren naar de kant dat ze denken, bijvoorbeeld op het wiellagerhuis ra of een draagarm ra of bevestiging cardanaslager, .....
Deze trillingsbeelden zet men onder elkaar en kan men perfect zeggen welke sensor er het dichtste bijzit en zo kan men gericht gaan zoeken.
Iemand die echt weet wat hij doet en een paar proefritten uitvoert die kan zo goed als zeker zeggen waarvan de trilling komt.

Nu is het enkel nog zo iemand zoeken, nee ik kan daar niet mee helpen, ik weet dat er enkele dealers zijn die zo een toestel hebben maar er niet mee kunnen werken (spijtig genoeg).
 

hemi24

Forumguru
Zijn de hardyschijven al eens een keer goed bekeken en eventueel vervangen?
Trilling kan heel goed uit de tussenas komen.

Door de stekker van de Haldex los te nemen sluit je eigenlijk alleen uit of deze geen spanning opbouwt in de aandrijflijn.
 
Bovenaan Onderaan