Mijn Superb 3.6 V6 4x4 2010

newwolf84

Forumguru
Schitterende auto, zeker in combi met die velgen !

Ik ga binnenkort ook samen met een maat van mij aan het detailen, heb er al heel wat over gelezen maar bij het uitvoeren gaat mijn maatje mee helpen. Zitten her en der nog swirls op en ik ga eerst eens de kunst goed afkijken ;)
 

bobbl

Forumguru
Schitterende auto, zeker in combi met die velgen !

Ik ga binnenkort ook samen met een maat van mij aan het detailen, heb er al heel wat over gelezen maar bij het uitvoeren gaat mijn maatje mee helpen. Zitten her en der nog swirls op en ik ga eerst eens de kunst goed afkijken ;)

Afgelopen jaar een Detail workshop gehad bij Dutch Car Detailing, erg leuke dag met Forum fanatiekelingen!
 

bobbl

Forumguru
Heren, ik heb veel gelezen over bandenspanning, waarom verschillen de meningen hier zoveel over?
Heb Vredestein Wintrac Extreme 225/45/17, advies Vredestein 2.5-3.0
Heb Michelin Pilot Sport 3 225/40/18, advies Michelin 2.1-2.3, de bandenboer zet ze standaart op 2.5.

Waarom zit hier al zo`n verschil tussen?
Ik zou zeggen: de plattere banden op hogere druk!

Gevoelsmatig vindt ik de drukken van Michelin te laag voor zulke redelijk platte banden,ik rijdt met ongeveer 2.6-2.7 rondom, maar dat is puur op gevoel.
Wil wel eens proberen om een stukkie te rijden met 2.1-2.3, maar het zou me verbazen dat dat beter rijdt, wat geeft meer banden geruis, hoge of lage spanning??
En wat betreft de slijtage: volgens Michelin heb ik de banden te hard, dus slijtage in het middenvlak, maar te zacht geeft slijtage aan de buitenzijden.

Kortom: zelf maar goed de slijtage controleren en daar de bandenspanning eventueel op aanpassen?!
 

CDK

Forumguru
@bobbl, vooral dat laatste, zelf ervaren, luisteren en je profiel checken. Een redelijk platte band zet ik altijd wat hoger, kan soms net het verschil zijn tussen wel of geen vierkante velgen bij slecht wegdek. Hardere banden rijden iets zuiniger qua verbruik, maar als daardoor je band eerder aan z'n eind is door hogere slijtage in het midden win je daar volgens mij niet mee. Als je sportief rijd voel je aan wat voor jou de beste spanning is. Wat staat er in je tankdop? 2.7 bar zelfs dacht ik???
 

andrehj

Forumguru
Kortom: zelf maar goed de slijtage controleren en daar de bandenspanning eventueel op aanpassen?!
Zo doe ik het wel. Ik ben z'n nerd die bij elke bandenwissel de profieldieptes in het midden en aan de randen opmeet en invoert in z'n Excel-sheetje. Zo ben ik er achter gekomen dat mijn Energy Savers (205/55R16) zich prima houden bij zo'n 2.5 a 2.6 bar rondom.
 

bobbl

Forumguru
@bobbl, vooral dat laatste, zelf ervaren, luisteren en je profiel checken. Een redelijk platte band zet ik altijd wat hoger, kan soms net het verschil zijn tussen wel of geen vierkante velgen bij slecht wegdek. Hardere banden rijden iets zuiniger qua verbruik, maar als daardoor je band eerder aan z'n eind is door hogere slijtage in het midden win je daar volgens mij niet mee. Als je sportief rijd voel je aan wat voor jou de beste spanning is. Wat staat er in je tankdop? 2.7 bar zelfs dacht ik???
Ja, maar dat geldt dan voor 17 inch.
 

CDK

Forumguru
@bobbl, er staan toch meerdere maten in je tankdop? Als ik straks uit m'n warme badje gekropen ben zal ik eens voor je naar buiten wandelen en een foto maken ;)
 

bobbl

Forumguru
Zo doe ik het wel. Ik ben z'n nerd die bij elke bandenwissel de profieldieptes in het midden en aan de randen opmeet en invoert in z'n Excel-sheetje. Zo ben ik er achter gekomen dat mijn Energy Savers (205/55R16) zich prima houden bij zo'n 2.5 a 2.6 bar rondom.
Heb het nu bij men winterbanden (voor het eerst) ook gemeten, en daar zit nagenoeg niks in, dus is de spanning van 2.6 -2.7 rondom goed!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
2.5 voor en 3.0 achter bij belading, die spanning kan je dus gerust aanhouden, 2.5 rondom is ook prima, zelf heb ik 2.8 rondom ;)
 

bobbl

Forumguru
Zetten jullie de spanning bij volle belading nog hoger? omdat we toch al op hogere drukken rijden?
Zou het zelf dan alleen achter nog een paar tiende hoger zetten.........
 

CDK

Forumguru
Ik rij vrijwel nooit met volle bepakking, ik zit qua druk rondom tussen min en max in en dat laat ik zo. Maandelijks even de spanning checken en bij heel warm zomerweer 2 wekelijks ;)
 
Bovenaan Onderaan