milieuvriendelijke autos minder zuinig

Wimus

Actief lid
De nieuwe milieuvriendelijke auto's blijken helemaal niet zo zuinig te rijden als de fabrikanten zeggen. Dat beweert het tv-programma Kassa zaterdag.
De auto's verbruiken volgens het consumentenprogramma tot wel 40 procent meer brandstof dan aangegeven.
Uit een eigen test van Kassa blijkt dat bij drie modellen - de Fiat 500, de Toyota Aygo en de Smart Fortwo CDI - het opgegeven verbruik niet werd gehaald.

Fiat 500

Zo zou de Fiat 500 een gemiddeld verbruik van 1 op 21 moeten halen, hoewel in de praktijk de auto maar 15 kilometer op een liter blijkt te rijden. Soortgelijke afwijkingen werden ook voor de andere modellen gevonden.
Kassa deed het onderzoek samen met tankpas-bedrijf TravelCard, dat de gegevens van 240.000 chauffeurs over brandstofverbruik van in totaal zeventien auto's verzamelde. Daarbij varieert het verschil van 5 tot 11,2 kilometer per liter. Voor de auto's hoeft wegens het milieuvoordeel geen BPM en wegenbelasting te worden betaald.

Verouderde test

TNO verklaarde tegenover Kassa dat het verschil komt doordat de fabrikanten met een verouderde test werken, die weinig met de huidige praktijk te maken heeft. Er komt over enkele jaren een nieuwe test. Tweede-Kamerlid Paulus Jansen van de SP pleitte in de uitzending voor een versnelde invoering van de nieuwe test.

Opmerkelijk was volgens Kassa ook dat, wanneer gekeken wordt naar de werkelijke CO2-uitstoot, geen van de zuinige kleine auto's in aanmerking komt voor vrijstelling van wegenbelasting en BPM. De uitstoot namelijk uit boven de grens die de overheid instelde. :shocked:

Bron:
http://www.nu.nl/economie/2326550/milieuvriendelijke-autos-minder-zuinig.html

zouden de greenlines dan ook niet zo green zijn??

hemi24

Forumguru
Misschien moeten we de praktijk aanpassen op de verbruikstest? Dat kan wellicht sneller dan andersom...

Wimus

Actief lid
Ik denk dat het verboden zou moeten worden deze labo tests te gebruiken die overal in de folders staan.
Als iedereen een eerlijk gemiddelde geeft, en dat kunnen ze want iedere nieuwe auto heeft al de nodige testkilometers gemaakt, zou het voor de consument een stuk makkelijker zijn.
Nu moet je maar afgaan op de leugens die in de folders staan, en die met een behoorlijke korrel zout nemen.

FredV

Banned
.
Nu moet je maar afgaan op de leugens die in de folders staan, en die met een behoorlijke korrel zout nemen.
Wat maakt dat nu uit? In alle folders staan dezelfde vergelijkingscijfers,allemaal gemeten volgens dezelfde testmethode, groen of niet groen, mini of pc-hoofttractor, ook die van jouw auto.

En dan gaan we ALLE auto's meten zoals Kassa dat heeft gedaan, wat denk je dat daar dan uitkomt?
Precies, alle auto's wijken af van hetgeen in de folder staat die volgens de laboratoriumtest zijn gemeten. En de rangvolgorde zal niet of nauwelijks afwijken van de huidige lijst. .

Wimus

Actief lid
klopt, en ik ben er bij aankoop ook vanuitgegaan dat die cijfers niet juist zijn.
Het is alleen jammer dat er mensen zijn die er wel geloof aan hechten, en dan achteraf bedrogen uitkomen.
Mijns inziens zijn ze te ver doorgeschoten om alles zo steriel mogelijk te meten (wat wel nodig is voor een juiste vergelijking)
Maar om deze cijfers dan te publiceren als praktijkcijfers gaat mij echt te ver.

FredV

Banned
Maar om deze cijfers dan te publiceren als praktijkcijfers gaat mij echt te ver.
Nergens in een folder zal vermeld staan dat dit praktijkcijfers zijn!
Want dat zou idd bedrog zijn en was een importeur allang aangeklaagd!

Er staat brandstofverbruik volgens norm 99/100. En dat is die bewuste laboratoriummethode. Dat de koper ervan uitgaat dat dit praktijkcijfers zijn, is wat anders.

In die zin zou het 'eerlijker' zijn om een bijzin toe te voegen: "dit zijn theoretische verbruikscijfers, behaald in een laboratorium en staan niet garant dat deze ook in de praktijk worden gehaald."

Het is ook maar net hoe je er mee rijdt. Wij halen meestal wel de fabriekswaarde.
Huidige auto touran 1.6FSI fabriekswaarde=7,4L/100km. Wij gemiddeld 6.7L/100km!

bobby45

Actief lid
1op17 net pijn

mijn tsi haal ik 1 op17 rij dan niet harder dan 2000 tpm das 96 km/u

voor en bezine 1.4 tsi is niet slecht was wel shell feul seav:uitlachen:

nu zit er tanggooo 95 in :icon_smile_dead:

corsaar

Senior Member
Het verbruik van de yeti B label is hoger dan de oude Astra met D label.
Dus deze auto verdient het label melieuvriendelijker niet.

jos_br

Actief lid
Ik vindt het echt volksverlakkerij, al was het alleen al omdat de lab.cijfers wel degelijk door verkopers gebruikt worden als verkoopargument. Verder klopt het eraan gekoppelt belastingvoordeel ook niet, zeker wanneer blijkt dat juist bij de kleinere (lees;zuinigere) auto´s de afwijkig het grootst is....
Jammer dat de praktijk en theorie zover uit elkaar liggen, zeker omdat hier ook financiele consequenties aan verbonden zijn.

Jos.

LenK

Forumguru
Dat er verschil is tussen test en werkelijkheid door het praktijk gebruik, vooruit.
Dat afhankelijk van je rijgedrag het verschil anders is, vooruit.
Maar dat het verschil zo GIGANTISCH groot is en dat het verschil zich ook al voor doet bij muesli rijstijl.
Met een tank van Utrecht naar Lyon terwijl je voglens de cijfertjes de Spaanse grens zou kunnen halen. Moet je voor de lol eens op de kaart bekijken.
10km minder per liter! Dan zou mijn auto 1 op 3 rijden. Zou ik hem meteen bij de dealer naar binnen rijden :D

Captain Hook

Forumguru
@corsaar; dat van die milieulabels is gewoon bullsh*t!
Ik reed gemiddeld tegen de 1:20 met mijn 02 2.0 TDI over de laatste 10.000km (m.a.w. aardig representatief) en toch maar een C-label.
Menig auto met A-label haalt dat niet eens... :ahum:

het gaat niet alleen om verbruik maar om uitstoot je oude Astra kan dan wel evenveel verbruiken maar ook veel meer belastende stoffen uitstoten. Mijn oude Xantie diesel gebruikt ook 1 op 18 maar ja die stoot echt wel wat meer roet en dergelijke uit dan een moderne diesel die het zelfde gebruikt.

FredV

Banned
ik ben straks hartstikke blij met mn belastingvrije GL en ben ook blij dat de tractoren zwaarder worden belast. Ik lach en de tractoren huilen...en dat kan me geen barst strelen.

Gerke

Forumguru
Ik snap niets van de tot standkoming van die labels.
En ik ga het niet proberen ook.

BMW haalt met gemak een B-label, als ze die niet halen maken ze nl de bumpers wat dikker, waardoor de auto ineens 1 of 2 cm langer wordt en dan net in een hogere klasse komt te zitten, waar dan ineens wel de B-norm gehaald wordt ;)

Wimus

Actief lid
@FredV: ik hoop voor jou dat ie lang belastingvrij blijft, maar als we de geruchten mogen geloven zal de pret snel afgelopen zijn

EdK

Forumguru
wat ik alleen met die labels weet is dat je bij een A of B label een BPM korting hebt
Bij een C label blijft het gewoon bij het oude en bij een label hoger dan C dat je meer BPM betaald.
En dat het meer vragen dan antwoorden oplevert die Labels, tja dat is zeker een feit !

Bovenaan Onderaan