De berekening "dit komt neer op een lastenverhoging van € 350 per jaar voor de overige 90% van de autobezitters" kun je ook anders zeggen. nogmaals het is slechts een fictief voorbeeld!
Ja, als de verminderde belasting opgebracht moet worden, dan gaat dit ten koste van een budget maar in dit geval wordt dit tekort gedekt door het milieupotje.
Dus NIET de andere autorijders zijn de dupe. Iedereen betaalt mee aan dat mileiupotje! Dus ook de groene rijder!
Wel betalen vervuilendere auto's meer belasting, net als andere vervuilers en vervuilende industire!
Of je het nu linksom dan wel rechtsom bereikt, het gaat om de doelstelling.
Ik maak daarom ook bezwaar tegen het woord lastenverhoging voor autorijders door de groene rijders.
LenK heeft misschien gelijk dat het bedrag dat genoemd wordt, wel kan kloppen, maar nogmaals, dit geldt als een aansprekende vergelijking. Men had bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat alle koophuiseigenaren daardoor meer overdrachtsbelasting moeten betalen om het tekort te gaan dekken, of noem maar een andere dwarsstraat.
Eerder las ik ook over, 'kijk naar het grijze kenteken, dat werd ook in 1x teruggedraaid".
Ook dat is een onjuiste weergave van de werkelijkheid.
Het grijze kenteken is bedoeld voor een bepaalde doelgroep: de zakelijke! En door een gat in de wet, maakten particulieren ruimschoots hier dankbaar gebruik van.
Het grijze kenteken is ook niet afgeschaft, ze is aangescherpt waardoor de groep die ervan profiteerden (particulieren) geen belangstelling meer voor de zgn grijze auto had.
Daardoor is het grijze kenteken weer geheel bestemd voor de groep waarvoor die was bedoeld.