AKP
Lid
Ik spreek nu in ieder geval voor mezelf, maar waarschijnlijk ook voor een aanzienlijk deel van de kopers van nieuwe belastingvrije auto's: wij hadden nooit een nieuwe auto gekocht als deze niet zo voordelig en zuinig was geweest. We hadden dan een 2e hands auto aangeschaft, scheelt enorm in de aankoop prijs. De overheid zal dit punt denk ik niet snel belichten, maar de verkoop van een nieuwe auto levert hen een stuk meer BTW (voor de particuliere markt dan) op dan de verkoop van een tweedehands auto. Goed, de BPM krijgen ze over deze belastingvrije auto's dan niet, maar die zou ik anders ook niet betaald hebben omdat ik dan simpelweg geen nieuwe auto had gekocht.
Ik denk dat een flinke toename in de verkoop van zuinige auto's mede veroorzaakt wordt door particulieren die opeens deze auto's als alternatief gaan zien voor een (weliswaar in aanschaf goedkopere) tweedehands auto. Dus levert het toch weer wat meer geld op voor de overheid in de vorm van BTW.
Ik denk dat een flinke toename in de verkoop van zuinige auto's mede veroorzaakt wordt door particulieren die opeens deze auto's als alternatief gaan zien voor een (weliswaar in aanschaf goedkopere) tweedehands auto. Dus levert het toch weer wat meer geld op voor de overheid in de vorm van BTW.