misfire op cilinder 3

EdK

Forumguru
Ik schaam mij diep voor mijn fouten
Tsja waarvoor zou je je ervoor schamen !
Mens mag fouten maken, maak je die niet dan werk je niet !
Enne je bent nooit te oud om te leren is mij al geleerd op school....

hadden van enkele schroeven de torx koppen kapot gedraaid dus er moest creatief èn op een ( buiten de box gedacht worden.
Is al knap dat men dit voor elkaar krijgt, ben je wel echt een boer....
Maar wat wij dan wel eens doen is dat we een platte schroevendraaier nemen die er in past.
En die we met slijpschijf soms wat bijwerken en dan draai je ze er vaak toch uit met de hand of met wat hulp met een waterpomp tang...

• Leuk
Waarderingen: Tees
Jammer genoeg is mijn enthousiasme over het functioneren al weer in de kiem gesmoord.

Wat is er gebeurd: Bij de proefrit richting Koewacht (had ik misschien beter niet kunnen doen :rolleyes:) rijdt de auto aanvankelijk normaal. Op het moment dat ik de afslag van de autoweg neem vast de auto in "limp-mode" met het EPC-lichtje brandend.

Naar huis gesukkeld. wat gelukkig niet zover was en de OBD uitgelezen. Zie bijgesloten PDF. Deze vermeld een probleem met de turboregelunit. Hetgeen feitelijk ook klopt want de regelaar staat met stationair draaien niet een heel klein beetje te jitteren zoals gebruikelijk hoort te zijn.

Connectoren schoongemaakt en weer in elkaar gezet maar het probleem blijf.

Vraag is nu kan die turboregelaar nu abrupt de geest geven nadat de motor niet echt netjes door mij behandeld is de afgelopen uren door de fouten die ik maakte.
Prettig is nu wel dat wisselen/vernieuwen van de drukregelaar nu een fluitje van een cent is door het alom geprezen / verguisde inspectie luikje dat door werd gemaakt.

Ik kan geen verband ontdekken tussen het probleem waar ik hier mee opende en de fout die ik nu heb. Ik denk dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is.

Ook hier geldt weer: ik sta open voor alle vormen van mogelijkheden en ideeën

Bijlagen

• uitlezing 8 tijdens testrit EPC limp-mode.pdf
    125,1 KB · Weergaven: 4

Tees

Donateur
In dit geval biedt Gerrit Speek uitkomst: https://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
Mogelijke oorzaken:
Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Bedrading en/of aansluitingen defect
Turbocharger (TC) Vane Position Sensor (G500) defect

De NLse beschrijving is trouwens helderder: "Positiesensor drukregeling turbo: kortsluiting naar massa". Zekering kan je altijd checken, maar is t vaak niet. Bekabeling is ook zeker goed om te controleren (en zeker als je in die buurt bezig bent geweest), eerst visueel, dan nog eens draad voor draad nameten.
Als dat allemaal niets oplevert, dan zou je toch naar de regelaar moeten kijken. De foutcode duidt op een electronisch probleem, lijkt me onwaarschijnlijk dat dat iets te maken heeft met de problemen die je tot nu toe gehad hebt.

Heb je trouwens al een basic settings van die regelaar geprobeerd? En dan checken of de regelaar netjes heen en weer beweegt?

de drukregelaar werkt volgens mij met een 2-spoels stappenmotor die reageert op de MAP-sensor. Klopt dat.

Hoe test ik de basicsettings van de turboregelaar? Als ik deze in de uiterste positie zet dan wordt hij deels teruggetrokken.
Om een of andere onduidelijke reden deed hij het weer toen ik hem terug bouwde met de aantekening dat hij dus "vibreerde" zoals hij behoort te doen bij stationair Maar net zo spontaan als hij het weer deed hield hij er ook weer mee op.
Dat zou dus kunnen duiden op een draadbreuk. Het probleem is alleen dat ik geen informatie heb over de bedradings-schema of kabelboom verloop. Ik zie alleen de 5 draden in een zwarte kabelboom verdwijnen en dan blijft het voor mij een raadsel waar zijn zich weer zullen vertonen.

Terug naar mijn eerst vraag mbt MAP; omdat ik die stekker niet los kon krijgen heeft dus die buis waar de MAP op gemonteerd zit
tijdens het werken aan de motor aan de bedrading gehangen wat nooit een ideale situatie is.
Kan het zijn dat daar een breuk is ontstaan? Dit geldt ook voor de sensor die rechts op de commonrail zit.
Is er speciaal gereedschap om de pennen uit een stekker te halen?

Tees

Donateur
Als de druksensor het probleem zou zijn zou je waarschijnlijk een andere foutcode krijgen. Moderne autos zijn veel minder simpel dan je schetst, de ECU houdt met allerhande sensorgegevens rekening in t aansturen van onderdelen. Dus een één-op-één regeling van de turbodruk door de MAP sensor is het zeker niet.

Welke kleuren hebben de draden van de regelaar? Bruin is altijd massa, de andere kleuren variëren nogal. Soms staat op Winparts bij het onderdeel welke pin welke is, anders moet je idd even het stroomloopschema opduikelen. Kan ik een keer voor je doen in ELSA, maar denk niet dat dat vandaag nog lukt.

Tees

Donateur
Even voor je gezocht op internet, de pinout is dit: 1744564494634.png

Je zou dus de weerstand tussen pin 1 en pin 2 op de regelaar kunnen meten, en de bedrading van iig kabel 1 checken, en of er spanning over pin 1 en pin 2 staat van de stekker.

Ik heb ook nog even de tijd gevonden om een stroomloopdiagram op te zoeken, zie hier:
1744564782295.png

V465 / G581 is de turbodrukregelaar, kleuren zijn dus rood/blauw, bruin/grijs, blauw, lila/groen en groen (1-6, 4 is ongebruikt, dus iets andere nummering dan in 't plaatje erboven. J361 is het Simos regelapparaat (oftewel de ECU voor de motor)

Tees, bedankt voor de moeite die je voor mij doet.
Het signaal wat op pin 3 staat is dat fluctuerend? Zo ja tussen welke waarde moet ik dan meten.
2e vraag is het uitgaand signaal NAAR de ECU of een binnen komend signal VAN de ECU. Want dat maakt natuurlijk een wezenlijk verschil omdat de fout dan in de Turboregelaar zelf kan zitten.
Die regelaar reageert overigens helemaal niet. Zoals ik al eerder vermelde is dat zachtjes vibreren bij stationair loop helemaal NIET aanwezig.

Met contact aan en motor niet lopend, connector los van turboregelaar heb ik een VCC van 4,96Volt en een motorspanning op 4 en 5 van 1,97Volt op de losgenomen kabelkant van de connector. Spanning op de signaal pen3 is 0 Volt
Op de plug van de turboregelaar meet ik een weerstandwaarde van 3,1 ohm voor de motoraansluiting.
Als ik nu de connector weer op de turboregelaar steek begint deze met hoge toon te piepen.
Hetzelfde gebeurt/meet ik ook bij een draaiende motor.

zijn dit juiste waarden?

Opmerking: Als ik de DTC's codes reset dan kan pakweg een ±3km weer rijden voordat hij in limp-mode valt. Een kabelbreuk acht ik uitgesloten omdat die zich niet "automatisch" herstelt of verbreekt na telkens ongeveer dezelfde afstand.
Ik blijf mijn verdenkingen op de turboregelaar houden. Vraag niet waarom maar noem het onderbuik gevoel.

Tees

Donateur
5V voeding vind ik laag, ik zou verwachten dat dit 12V is.

Gegeven dat de fout kortsluiting naar massa is, zou ik verwachten dat daar het probleem zit. 3 stappen om te checken of het in de voedingsbekabeling zit:
1) Meten tussen de Vcc pin en de massapin (allebei van de stekker), en indien geen 12V: tussen Vcc en een los massapunt (bijv accu minpool), zou ~12V moeten geven
2) Spanning tussen Vcc pin en accu pluspool (zou minimale spanning moeten geven)
3) De weerstand tussen de massapin en de accu minpool meten (zou minimaal moeten zijn).

Als dat allemaal naar behoren is (even los van of t 5V of 12V is), dan is de voedingsbekabeling iig in orde

De signaalpin is waarschijnlijk een CANbus signaal, die kan je volgens mij niet met een multimeter uitlezen. Motor +/- zijn de pinnen die spanning krijgen als de stelmotor moet in/uitdraaien. Geen idee of dat signaaldraden zijn of 12V.

Als je e.e.a. gemeten hebt (en vermeld dan even duidelijk welke meting welk resultaat opleverde), kunnen we even verder nadenken. Eventueel kan ik een keer op mijn eigen auto meten, maar dan moet ik wel even de tijd hebben daarvoor.

Tees, ik heb eea nagemeten volgens je je vragen:
1) VCC (pin 1) en massa (pin 2) =s 4,96 Volt -> tussen VCC (pin 1) en MIN-pool accu = 4,96V
2) VCC (pin 1) en PLUS-pool accu =7,56V
3) weerstand tussen pin 2 en MIN-pool accu is 5,3 Ohm

De 4,96 Volt is verklaarbaar omdat het meet circuit van de turboregelaar een stabile spanning moet hebben. De variatie van 12Volt is mijns inziens te Instabiel voor een correct en betrouwbaar uitgangsignaal af te geven. Dat zou dus correct kunnen zijn.
Het Spanningsverschil van meet-opdracht 2 en de spanning van meet-opdracht 1 komt bij elkaar opgeteld overeen met de accu spanning. ( 12,52Volt) Dus er is geen spanningsverlies.

Ik weet niet of jij ooit een Turboregelaar hebt opengemaakt aan de kant waar de stekker op de regelaar wordt gestoken?
Ik heb dat dus wel gedaan en wat ik daar in aantrof verklaard een aantal gebeurtenissen.
Binnenin bevindt zich een magnetisch veld opnemer gefixeerd en een magneetje wiens positief t.o.v. de magnetisch opnemer belaald wordt door de bedieningshevel van turboklep. De hevel wordt van links naar rechts of andersom verplaats met een tweetal tandheugels en een synchroon electromotortje. Richting wordt bepaald door de + en de - van de motor om te draaien. DIt geschiedt in de ECU. En wordt bepaald oor een aantal meet gegevens waaronder het signaal van pin (3) op de connector.

Gezien de foutmelding 10515 die failure geeft van de positionsensor (de magnetisch opnemer) is het probleem zeer waarschijnlijk de positie informatie van de magneet die bediend wordt door de motor van de hevelbediening.
Toen ik het uit elkaar haalde zag ik dat zowel de geleider als de het huis van de magneet aanzienlijke groeven in zich hadden.

Voor proef er een druppel WD40 aan gedaan en het geheel weer in elkaar geschroefd en terug geplaatst en de stekker weer aan gesloten.

Motor gestart en loopt mooi, rustig, 800rpm. Turboregelaar "vibreert" zoals ik het als normaal herken. Dan na 7, 8 minuten (ik kan het niet exact zeggen) stationair draaien schiet ineens de hevel voluit en wordt meteen weer terug getrokken in meest minimale stand en vervolgens in de ruststand (ongeveer 2mm) Motor blijft gewoon doorlopen zij het in een iets lager toerental ~ 650 rpm. Op het dashboard is ook het EPC licht gaan branden en de hevel "vibreert" niet meer.

Na dit "schouwspel"met enige verbazing te hebben aan gekeken heb ik voor alle zkerheid toch maar een nieuwe turbodrukregelaar besteld.

Ik zal morgen de turboregelaar weer uit bouwen en open maken dan kan ik aan de hand van de diverse onderdelen en foto's uitleggen wat ik denk dat er mis gaat. Het is ongelooflijk wat voor simpele constructie er in zit en dat men het lef heeft om daar ook nog ruim €340,- voor te vragen. Dit terzijde :unsure:

Ondertussen zal dan ook de nieuwe Turbodrukregelaar zijn aangekomen met tante Post n kan ik die monteren en je het resultaat daarvan vermelden.

Fijne avond en nogmaals bedankt voor de moeite die je doet.

Tees

Donateur
Nu ik er nog even over nagedacht heb, is 5V idd niet zo gek voor een sensorvoeding. Kan me voorstellen dat de motor +/- wel 12V is om voldoende vermogen te leveren. En idd telt de boel netjes op tot 12,nogwat volt, dus geen reden tot zorg daar.

Ik heb wel een keer zo'n regelaar opengemaakt, maar ik weet niet meer precies hoe t in elkaar zat.

Ik hoop trouwens dat je er geen €340 voor betaald hebt, ze zijn online namelijk voor rond de €200 te koop.

Zoals al gezegd een nieuwe Turbodrukregelaar gekocht bij WinParts a €206,65. Geplaatst, proefrit van 10km waa 20250415_100652.jpg 20250415_100747.jpg 20250415_100908.jpg 20250415_101219.jpg 20250415_101200.jpg rbij de auto flink heeft moeten werken en geen problemen meer geconstateerd.

Dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het euvel nu opgelost.
bi de foto':
A = lip aan de hevelbediening
B = houder met magneet die door A van plaats kan veranderen
C = opnemer waar A langs schuift hetgeen indicatie van hevelpositie is
D = geleider voor A
Foto 3 = krukas-achtige constructie voor verplaatsing van de hevel

werking:
De magneet wordt mbv de 2 veertjes tegen de lip vd hevel aan geduwd en beweegt op deze manier mee met de positie van de hevel. Beetje gammele constructie (plastic) die om ellende smeekt. I zeker niet 00% betrouwbaar
Positie vd magneet wordt door opnemer (C) omgezet in een electrisch signaal hetgeen door de ECU verwerkt wordt

Dit is een een AMAZON levering van Piet Chinees geweest en duidelijk van inferieure kwaliteit. Maar wat wil voor 78€ destijds incl. verzendkosten.

Die nu door Winparts geleverd is is duidelijk constructiever en de regeleenheid is niet verwijderbaar en is mechanisch gezienqua uitvoering gelijk aan de originele.

Zoals hal gezegd lijkt het euvel te zijn opgelost. Nu nog een kaarsje aansteken dat het ook zo voorlopig blijft want volgende week woensdag verkas ik weer naar Portugal.

nb. bij foto (5) moet A natuurlijk B zijn.

Bovenaan Onderaan