Tees, ik heb eea nagemeten volgens je je vragen:
1) VCC (pin 1) en massa (pin 2) =s 4,96 Volt -> tussen VCC (pin 1) en MIN-pool accu = 4,96V
2) VCC (pin 1) en PLUS-pool accu =7,56V
3) weerstand tussen pin 2 en MIN-pool accu is 5,3 Ohm
De 4,96 Volt is verklaarbaar omdat het meet circuit van de turboregelaar een stabile spanning moet hebben. De variatie van 12Volt is mijns inziens te Instabiel voor een correct en betrouwbaar uitgangsignaal af te geven. Dat zou dus correct kunnen zijn.
Het Spanningsverschil van meet-opdracht 2 en de spanning van meet-opdracht 1 komt bij elkaar opgeteld overeen met de accu spanning. ( 12,52Volt) Dus er is geen spanningsverlies.
Ik weet niet of jij ooit een Turboregelaar hebt opengemaakt aan de kant waar de stekker op de regelaar wordt gestoken?
Ik heb dat dus wel gedaan en wat ik daar in aantrof verklaard een aantal gebeurtenissen.
Binnenin bevindt zich een magnetisch veld opnemer gefixeerd en een magneetje wiens positief t.o.v. de magnetisch opnemer belaald wordt door de bedieningshevel van turboklep. De hevel wordt van links naar rechts of andersom verplaats met een tweetal tandheugels en een synchroon electromotortje. Richting wordt bepaald door de + en de - van de motor om te draaien. DIt geschiedt in de ECU. En wordt bepaald oor een aantal meet gegevens waaronder het signaal van pin (3) op de connector.
Gezien de foutmelding 10515 die failure geeft van de positionsensor (de magnetisch opnemer) is het probleem zeer waarschijnlijk de positie informatie van de magneet die bediend wordt door de motor van de hevelbediening.
Toen ik het uit elkaar haalde zag ik dat zowel de geleider als de het huis van de magneet aanzienlijke groeven in zich hadden.
Voor proef er een druppel WD40 aan gedaan en het geheel weer in elkaar geschroefd en terug geplaatst en de stekker weer aan gesloten.
Motor gestart en loopt mooi, rustig, 800rpm. Turboregelaar "vibreert" zoals ik het als normaal herken. Dan na 7, 8 minuten (ik kan het niet exact zeggen) stationair draaien schiet ineens de hevel voluit en wordt meteen weer terug getrokken in meest minimale stand en vervolgens in de ruststand (ongeveer 2mm) Motor blijft gewoon doorlopen zij het in een iets lager toerental ~ 650 rpm. Op het dashboard is ook het EPC licht gaan branden en de hevel "vibreert" niet meer.
Na dit "schouwspel"met enige verbazing te hebben aan gekeken heb ik voor alle zkerheid toch maar een nieuwe turbodrukregelaar besteld.
Ik zal morgen de turboregelaar weer uit bouwen en open maken dan kan ik aan de hand van de diverse onderdelen en foto's uitleggen wat ik denk dat er mis gaat. Het is ongelooflijk wat voor simpele constructie er in zit en dat men het lef heeft om daar ook nog ruim €340,- voor te vragen. Dit terzijde
Ondertussen zal dan ook de nieuwe Turbodrukregelaar zijn aangekomen met tante Post n kan ik die monteren en je het resultaat daarvan vermelden.
Fijne avond en nogmaals bedankt voor de moeite die je doet.