Mistlampen aan bij "in z'n achteruit"?

Shabba

Forumguru
Afgelopen nacht merkte ik dat bij achteruit rijden de beide mistlampen voor ook aan gaan.
Ik vermoed dat dit in te stellen is? Wat is er zoal aan te passen? Kan bijvoorbeeld hill hold ook een instelling zijn? Ik lees hier en daar wel veel over VAGCOM, is dat the way 2 go?
Needle Sweep heb ik bijvoorbeeld wel aan staan. Ik heb een heerlijke Superb Combi 2012 1.6TDI.
 

Kempes

Forumguru
Als bij jou needle sweep aanstaat dan is er al iemand met jouw wagen aan het programmeren geweest..naar mijn weten staat dit af fabriek niet aan..
 

kansberg

Forumguru
@Shabba : Dit is inderdaad normaal, ik heb er eens op gelet en de Octavia's en Superb's hebben dit allemaal in mijn beleving, ook de nieuwe SIII van een kennis van me heeft de mistlampen aan bij het achteruitrijden. Hillhold is in te stellen middels VCDS (Vagcom). Een heel handige functie, zeker als je er wel eens mee de heuvels en bergen ingaat met de sleurhut erachter. Needle Sweep is natuurlijk een gadget, maar wel grappig om te zien, staat dus bij mij ook aan.
 
Laatst bewerkt:

Kempes

Forumguru
Zo normaal is dat niet, bij die van mij moest het aangezet worden...

Hier kun je trouwens zien wat er zoal allemaal aangepast kan worden: http://www.stemei.de/pages/coding/skoda-superb-3t.php

Wie er van dit forum kan programmeren kun je hier vinden: http://www.skodaforum.nl/forum/i/ledenlijst-vag-com.7288/page-15#post-599705

Tip, koop niet zelf een goedkope kloon kabel, dat is vragen om problemen. Laat aanpassingen bij voorkeur doen door iemand die er veel verstand van heeft, of anders koop zelf een echte kabel en lees je vooraf goed in!
 

kansberg

Forumguru
@Kempes & @Shabba : Verstandig. Ik heb wel een goedkope kloon kabel die goed werkt, maar ik ga hem niet gebruiken op andere auto's. Het risico dat er iets mis gaat of nog erger, kapot, is mij te hoog. Als je je verder goed inleest voor het gebruik van Vagcom of VCDS, dan is het niet zo moeilijk, maar het blijft een serieus karweitje. Check en dubbelcheck.
 

Shabba

Forumguru
@Kempes en @kansberg Thanks mannen!
Ik ga zeker niet zelf er mee rotzooien. Hill hold staat volgens mij niet aan en is toch wel handig, al is het maar voor bij een "nederlandse" heuvel, terugrollen voorkomen is altijd goed als de aandacht er eens een keer niet bij is.
Dus kan misschien zelfs inklapbare spiegels kunnen hebben???
Leuk om eens uit te zoeken....ik zal de link eens checken.
 

kansberg

Forumguru
@Shabba : Je hebt inklapbare spiegels. Als je de sluitknop van de afstandsbediening even langer vasthoud (ong. 4 seconden) zal je zien dat ze inklappen. Als dat niet lukt om één of andere wazige redenen, dan kun je even alle ramen openen en sluiten met de knopjes in het portier dacht ik, of op de afstandsbediening, ben dat even kwijt, maar is te vinden op dit prachtige forum, et voila....spiegeltje spiegeltje aan de wand.....olifant met een lange snuit.....en ze leefden nog lang en gelukkig.....enz.....enz
 

Shabba

Forumguru
@kansberg Yep het werkt, net als de ramen openen en sluiten met afstandsbed. Is het ook in te stellen dat bij uitzetten auto de spiegels direct inklappen?
 

turboturbo

Forumguru
Begrijp het nog steeds niet, vrees ik :sterretjes:

Ik begrijp dat mistlampen de berm beter verlichten (aan de voorzijde van de auto) Merk je daar dan iets van wanneer je achteruit rijdt (inperkeert oid) aan de achterkant van de auto?

Ben gewoon nieuwschierig hoor, niet bedoeld om een discussie aan te gaan!
 

Skoda-MAN

Forumguru
Begrijp het nog steeds n
Turboturbo Het gaat in dit geval om de functie bochtenverlichting.
Als je, zoals ik, regelmatig op een echte donkere plek achteruit moet manoeuvreren dan kijk je toch tijdens het achteruitrijden regelmatig of je met de voorkant van de auto nergens tegenaan komt.
Onder die omstandigheden is wat extra licht aan de voorzijde heel handig.
Bij heldere hemel en volle maan of in de stad heb je het niet meer nodig.
 

turboturbo

Forumguru
Ik snap het! Dank @Skoda-MAN voor de toelichting :thumbsup:

Je hebt gelijk, de neus van de auto moet altijd ergens in gestuurd worden! Ik trek de hendel voor het groot licht ook wel eens naar me toe om beter in te kunnen schatten hoeveel ruimte ik nog heb bij de neus als ik voorbij een paal of andere auto langs moet sturen.
Dat zou natuurlijk super handig zijn als je ook een lichtje hebt tijdens het achteruit rijden terwijl je de neus in stuurt... vandaar dus.

Stom dat ik dit niet zelf kon bedenken :facepalm:
 

BadBert

Forumguru
@kansberg Yep het werkt, net als de ramen openen en sluiten met afstandsbed. Is het ook in te stellen dat bij uitzetten auto de spiegels direct inklappen?
Volgens mijn dealer zou het zonder langer drukken op de ab automatisch moeten gaan.
De reden dat ze nog niet inklappen als je het contact uit zet is omdat je bij het uitstappen nog achter de auto moet kunnen kijken of het wel veilig is om uit te stappen en er geen ander verkeer aan komt wat dan evt tegen je deur rijd :)
 

Shabba

Forumguru
@BadBert Dat bedoel ik ook. Die van mij klappen alleen in als ik de knop langere tijd vasthoud.
Zou fijn zijn als na uitstappen en vergrendelen auto de spiegels zouden klappen.
 

Eemspoort

Forumguru
Idd, dat zou ik ook wel fijn vinden. Nu sta ik steeds te kijken wanneer de spiegels in klappen. En als het contact ook meer even verbroken is om wat voor reden dan ook, kun je nog een keer. Vind het haast frustrerend, maar ik wil die spiegels toch echt ingeklapt hebben.
 

Noord26

Forumguru
Als je kans wil lopen op defecte wieltjes of motoren van de spiegels moet je het zeker automatisch laten doen met temperaturen onder 0.

;)

Er is altijd kans op vocht/water in de spiegel en bij vorst ze in laten klappen kan defecten opleveren. Hetzelfde wat vaak is gebeurd bij dakramen openen waar nog bevroren water in de rubbers zat.
 
Bovenaan Onderaan