Mistlampen aan bij "in z'n achteruit"?

Shabba

Forumguru
Ok...dus tijd voor een auto die in de zomer wel inklapt en in de :dankje:winter niet?? Moet toch te programmeren zijn lijkt me..:fool:
 

Eemspoort

Forumguru
Ik doe het wel als de temperaturen onder nul zijn, want daar moet dat spul gewoon tegen kunnen.
En als dat het niet kan, zit er een fout in het ontwerp. En dat is dan vervolgens niet mijn probleem, maar dat van Skoda.
Zal eens in de handleiding kijken of er iets over temperaturen i.c.m. het gebruik van opties staat. Zo niet, dan moet het gewoon kunnen werken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Merk je daar dan iets van wanneer je achteruit rijdt (inperkeert oid) aan de achterkant van de auto?
Dat hangt van de omstandigheden af. Bij achterwaarts haaks om draaien moet de neus een aardige uitzwenkmanoevre maken.
Als daar toevallig een obstakel staat, is het wel fijn als je dat net even eerder in de gaten krijgt dan door het te raken...
 

BadBert

Forumguru
@BadBert Dat bedoel ik ook. Die van mij klappen alleen in als ik de knop langere tijd vasthoud.
Zou fijn zijn als na uitstappen en vergrendelen auto de spiegels zouden klappen.
Volgens mijn dealer zouden ze het dus automatisch moeten doen als je gewoon je auto vergrendelt en ontgrendelt....

Zou hetzelfde moeten werken als bij de O3, en die van mijn collega gaat ook volledog automatisch bij het vergrendelen en ontgrendelen....

Mijn dealer zegt ook dat dit altijd moet kunnen, en de motortjes automatisch zouden stoppen als het niet kukt als de spiegels vast gevroren zouden zitten.... (net als je ramen die bij meer weerstand ook stoppen of in tegen gestelde richting gaan bewegen)
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Shabba Bij mij kan ik het wel of niet inklappen van de spiegels instellen via het infotainment systeem, ik weet niet of dat bij een S2 ook zo is.
@Eemspoort Ik kan me herinneren dat ik zoiets in het instructieboekje heb gelezen over vorst en spiegels evenals de ruitenwissers in de service stand zetten.
 

Canon-Eye

Forumguru
de motortjes automatisch zouden stoppen als het niet kukt als de spiegels vast gevroren zouden zitten
Als instructies zoals beschreven door @Skoda-MAN inderdaad in het boekje staan, dan lijkt dit meer op een noodvoorziening om schade te voorkomen ingeval die instructies voor normaal gebruik om welke reden dan ook (bv. onverwachte vorst of zo) niet gevolgd zouden zijn.

Het systematisch gebruik (of misbruik) van noodvoorzieningen als standaard hulpmiddelen blijkt in de industrièle veiligheidspraktijk vaak een onderliggende oorzaak van incidenten.
 

kansberg

Forumguru
@kansberg Yep het werkt, net als de ramen openen en sluiten met afstandsbed. Is het ook in te stellen dat bij uitzetten auto de spiegels direct inklappen?

Heb er lange tijd naar gezocht, maar op de SII is de enige manier om de spiegels in te laten klappen, de sluitknop van de ab wat langer ingedrukt te houden (of uiteraard met de bediening in het portier). Bij mijn weten is het op de III types (Octavia en Superb) wel in te stellen dat de spiegels direct inklappen bij het vergrendelen. Overigens heb ik in het verleden auto's gehad waarbij dit zo werkte en gaf bij vorst geen problemen, wel bleven ze dan eens halverwege staan wat lastig is uiteraard, maar geen doorgebrande zekeringen of i.d.

Wat ik ook onlogisch vind is de bediening van de spiegelverwarming. Bij alle auto's hiervoor werkte dit tegelijkertijd met de achteruitverwarming. Handig, maar de VAG groep denkt daar anders over en vond het nodig om dit in het knopje in het portier te verwerken met als gevolg dat de spiegelverwarming zomer en winter aanstaat, je let er niet op eigenlijk. Het gaat een beetje tegen de 'Greenline' gedachte in :bloos:

@Shabba schreef:Ok...dus tijd voor een auto die in de zomer wel inklapt en in de :dankje:winter niet?? Moet toch te programmeren zijn lijkt me..:fool:

Of nog beter: Spiegels die uitsluitend in en uitklappen wanneer de temperaturen boven de 3 graden zijn...moet ook kunnen m.i.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat de spiegelverwarming zomer en winter aanstaat
Volgens mij is dat niet zo.
Bij mijn voorgaande O2 en huidige F2 gaat ook de spiegelverwarming 10 minuten na inschakeling uit en schakelt niet meer vanzelf in als het contact is uitgeweest. Om de spiegelverwarming inte schakelen moet ik het knopje even naar een andere stand draaien en dan weer oo verwarmen zetten - dan doet-ie het weer 10 minuten.

Bij rijden in dikke mist zou ik het juist wel fijn vinden als 'aan' ook gewoon 'aan' blijft. Een klein controlelampje erin als herinnering om 'm gewoon zelf handmatig weer uit te schakelen als de omstandigheden veranderen is voor mij wel voldoende.
Ik hoef voor dit soort dingen niet zo nodig door mijn auto geholpen - of beter: betutteld - te worden... :pardon:
 

Noord26

Forumguru
Ik doe het wel als de temperaturen onder nul zijn, want daar moet dat spul gewoon tegen kunnen.
En als dat het niet kan, zit er een fout in het ontwerp. En dat is dan vervolgens niet mijn probleem, maar dat van Skoda.
Zal eens in de handleiding kijken of er iets over temperaturen i.c.m. het gebruik van opties staat. Zo niet, dan moet het gewoon kunnen werken.

Ik begrijp je insteek. Echter zijn er legio gevallen bekend van defecte spiegelmechanismen door het gebruiken van deze optie bij temperaturen onder het vriespunt. Of jij de discussie aan wilt gaan met je dealer/importeur/fabrikant als het defect mocht zijn laat ik je vrij in.
Mocht het zo ver komen, wat realistisch te noemen is gezien de ervaringen uit het verleden, is het niet het probleem van Skoda (wat je nu suggereert), maar van jezelf.

@kansberg
Onze spiegelverwarming staat eigenlijk standaard uit, omdat die knop op de R spiegel staat. Vanwege het omlaag klappen bij achteruit rijden.
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Volgens mij is dat niet zo.
Bij mijn voorgaande O2 en huidige F2 gaat ook de spiegelverwarming 10 minuten na inschakeling uit en schakelt niet meer vanzelf in als het contact is uitgeweest. Om de spiegelverwarming inte schakelen moet ik het knopje even naar een andere stand draaien en dan weer oo verwarmen zetten - dan doet-ie het weer 10 minuten.

Oh, dat kan maar zo hoor, dat wist ik niet en ben blij dat je mij verbeterd. Helaas heb ik deze winter nog niet onder omstandigheden gereden waarbij het ontdooien van de spiegels noodzakelijk was. Mijn vrouw wel en ik vroeg haar zojuist wat haar ervaring was. Haar antwoord was "Huh, is daar een knopje voor dan? ik krab ze altijd schoon." Straks volgt de instructie ;) Het geeft wel aan dat het een niet handig systeem is als je gewend bent dat de spiegels mee ontdooien met het inschakelen van de achteruitverwarming.
 

BadBert

Forumguru
Volgens mij is dat niet zo.
Bij mijn voorgaande O2 en huidige F2 gaat ook de spiegelverwarming 10 minuten na inschakeling uit en schakelt niet meer vanzelf in als het contact is uitgeweest. Om de spiegelverwarming inte schakelen moet ik het knopje even naar een andere stand draaien en dan weer oo verwarmen zetten - dan doet-ie het weer 10 minuten.

Bij rijden in dikke mist zou ik het juist wel fijn vinden als 'aan' ook gewoon 'aan' blijft. Een klein controlelampje erin als herinnering om 'm gewoon zelf handmatig weer uit te schakelen als de omstandigheden veranderen is voor mij wel voldoende.
Ik hoef voor dit soort dingen niet zo nodig door mijn auto geholpen - of beter: betutteld - te worden... :pardon:
Bij mijn O2 staat in de winter het knopje altijd op verwarmen, en elke keer als ik het contact aan zet, gaan ze 10 minuten verwarmen hoor.... Toevallig van de week nog duidelijk gemerkt toen ik ging krabben!
 

MeuSkoda

Actief lid
Dat de mistlampen aan gaan bij het achteruit rijden is omdat de corner-lights ingeschakeld zijn in het systeem...ik vind het wel prettige meer licht te hebben om de auto bij achterwaarts inparkeren. Nu nog een mogelijkheid om bij het openen van de kofferbak de achteruitrijlampen aan te zetten de alles is mooi verlicht bij laden en lossen :)
 

Skoda-MAN

Forumguru
in het instructieboekje van de OIII staat niets over tijd maar dat de spiegelverwarming bij +35 graden uitschakelt :

Let op
  • De spiegelverwarming werkt alleen bij draaiende motor en tot een buitentemperatuur van +35 °C.
  • Als de elektrische spiegelinstelling eens zou uitvallen, kunnen de spiegelvlakken met de hand worden ingesteld door op de rand van het spiegelvlak te drukken.
 

Monteurtje

Forumguru
Over het automatisch inklappen van buitenspiegels van Octavia II en Superb II is al vaker op dit forum gesproken. Dat kan alleen met afstandsbediening of knopje in de auto.
Vanaf Octavia III en Superb III gaat het wel automatisch zodra auto op slot gaat.
 

andrehj

Forumguru
Wat is het nut eigenlijk van meer licht aan de voorzijde bij het achteruit rijden?
Het schijnt ook voor een belangrijk deel opzij (bijna haaks). En meestal ben je bij het achteruitrijden ook aan het manouvreren. Dan is wat meer licht opzij best handig. Het bevalt mij in ieder geval prima.
 
Bovenaan Onderaan