Mistlampen voor inbouwen

ovaal

Lid
Ik heb laatst een originele lichtschakelaarvoor de Fabia I van mijn vrouw opgedoken met een functie voor mistlampen voor. Ook een setje mistlampen heb ik intussen gevonden (de rechthoekige) maar nu vraag ik mij af of ik kabels moet gaan trekken of niet.
Linksvoor achter de bumper, naast het gat waar de lampen moeten komen, zit aan de binnenkant van de bumper al een stekker. Deze zit vast aan de bumper, ogenschijnlijk zonder functie. Er zit een bruin-witte en een bruin-gele kabel aan, is dit soms de kabel voor de mistlampen? Dat zou wel erg mooi zijn, dan hoef ik alleen de lampen er nog in te zetten :grin:.

Ronnie

Forumguru
Helaas, dan kan ik je uit de droom helpen; Linksachter de bumper zit de voeler voor de buitentemperatuur, bruin geel gaat naar het dashboard(klokken) en bruin/wit hangt aan de sensor/voeler massa in de draadboom.
Voor mistlampen zouden er wit/gele draden moeten liggen. Misschien dat de draad in de draadboom zit onder de accu, maar ik geef je weinig kans. Ik denk dat het draden trekken wordt!

ovaal

Lid
Thanks Ronnie, voor het snelle antwoord. Volgens mij ken jij de Fabia helemaal uit je hoofd :). Dan moet ik maar een paar kabels gaan trekken vrees ik. Weet jij toevallig welke pins ik op de schakelaar moet hebben voor de mistlampen?

Ronnie

Forumguru
Ook wel......
Pin 8 zijn de mistlampen aan de voorzijde; Pin 9 (grijs, 1mm2) is het mistachterlicht.

Cordoba

Forumguru
@ovaal: ik ben met hetzelfde bezig in mijn Fabia. Ik dacht vanaf de zekeringkast de draden te kunnen trekken, maar kwam erachter dat de plek in de zekeringkast ook helemaal leeg is.
Ik ga dus eerst van de lichtschakelaar naar de zekeringkast (zekeringnr. heb ik even niet bij de hand) en vervolgens van de zekering naar de motorruimte naar de mistlampen. Voor de massa pak ik óf de massa van de koplampen, óf ik zoek een ander massapunt in de motorruimte.

Br3cht

Actief lid
enkel zou ik er ook een relais tussen zetten, denk niet dat de schakelaar zoveel amp kan schakelen zonder problemen

Afrit13

Forumguru
Als één van bovenstaande heren z'n mistlampen heeft ingebouwd.... zou die dan afstand willen doen van de overbodige geworden afdekkapjes? Ik heb namelijk wél mistlampen voor, maar die verrote dingen zijn gebarsten en ik vertik het om nieuwe te kopen.

ovaal

Lid
@Afrit 13 Ik heb voor 25€ per stuk nieuwe lampen gekocht bij winparts .nl, dus dat is het overwegen waard. Maar als ik de lampen er in heb zitten geef ik nog wel even een seintje.

@Cordoba & Ronnie Wat is de beste manier om de kabel door het schutbord te trekken?

Afrit13

Forumguru
@Afrit 13 Ik heb voor 25€ per stuk nieuwe lampen gekocht bij winparts .nl, dus dat is het overwegen waard. Maar als ik de lampen er in heb zitten geef ik nog wel even een seintje.

ik vind 50 euro voor twee mistlampen teveel. Ik denk namelijk dat ze door steenslag al weer beschadigd zijn, vóórdat ik ze ooit een keer gebruikt heb.... want ik heb ze namelijk nog nooit gebruikt.

Dus ik hoor het graag van je tzt :)

btw.... ik heb niet die ronde die op winparts.nl staan, maar de 'rechthoekige, van vóór de facelift

Cordoba

Forumguru
Ik heb voor lampen en schakelaar bij elkaar 65€ betaald. Volgens mijn garage, die vaker dit soort zaken heeft ingebouwd is een relais niet nodig, en werkt de lichtschakelaar zelf als relais.

Het trekken van de draden schijnt het beste te gaan door de de parafaan te verwijderen en daaronder schijnt een goede plaats te zitten om de draad door te voeren. (je hoeft alleen de plus-draad door te voeren, massa kun je bij de gewone verlichting of ergens anders in de motorruimte pakken.) Parafaan verwijderen is bij mij nog niet gelukt omdat de ruitenwissers zo vast zaten dat ik ze niet loskreeg, dit weekend kijken of ze genoeg smeermiddel hebben gekregen om nu wel los te komen.

@Afrit13: toen ik de auto kocht ontbrak het roostertje voor het rechter-exemplaar, dus ik heb alleen een een linker rooster. (ik neem tenminste aan dat je de roosters op de plek van de mistlampen bedoeld)

Ronnie

Forumguru
Kapje van de ruitenwisserarm eraf, moer los, dan de wisserarm omhoog(van de ruit af) klappen en dan een beetje heen en weer wrikken (met beleid), dan komt ie wel los van z'n tapse spiebaan!

Cordoba

Forumguru
@ovaal: ik weet niet of je ook de bijbehorende stekkers al hebt, als je die nog moet bestellen let er dan op dat je zowel de stekkerbehuizing, als het metalen binnenwerk besteld. Versluis had vooraf wel een prijs opgegeven voor de complete stekkers, maar alleen de kunststof stekkerhuizen besteld. (binnenwerk kost iets van 2 euro per stekker).

Cordoba

Forumguru

Cordoba

Forumguru
Het lijkt erop dat een malloot mijn wisserarmen heeft vastgelijmd op de assen. :mad:
Bij het proberen de wisserarm van de as te krijgen, is de rechterwisserarm zelfs afgebroken bij een ongelukkig incident, maar het restant is niet los te krijgen.

Voor de connectoren voor de mistlampen, blijkt de dealer alleen nog een stuk geel draad met aan beide uiteinden een stekkertje (zelfde model als inwendige van ISO-stekker) te mogen leveren, geen losse stekkertjes meer.
Je kunt de stekkertjes (satz leitg, part. nr. 000 979 133 E) in de behuizing prikken (goed doordrukken) en dan de draad doorknippen zodat je op beide polen een stuk geel draad hebt van pakweg 25 cm, die je dan vervolgens verder kunt doortrekken.
Foto van de connector met draad (ik heb beide draden in één connector gestoken, dan doorknippen en andere helft met stekkertjes in de andere connector steken):
Stekkeraansluiting2.jpg

Ronnie

Forumguru
Waarschijnlijk de moeren te vast gedraaid, dan gaat de zaak eeerruug vast zitten, ongeveer net als soms de stuurkogels zich vast trekken in de tapse fusee.....

darkprojectx

Forumguru
dacht dat het hier over mistlampen inbouwen ging? :crazy:

ik heb in 1 van de glazen van mn mistlampen een scheur,
er zit geen gaatje in maar wel een scheur van 5 cm :icon_smile_dead:
kan ik dit glas los vervangen? Mistlampen doen het nog prima.
Ik heb nu een dun laagje lijm over de scheur gedaan om het vocht dicht te houden.

Ronnie

Forumguru
Volgens ETKA is het glas niet los verkrijgbaar, nieuwe kost zo'n € 92,50 incl. BTW.
Ben bang dat het op de sloop zoeken wordt........

Cordoba

Forumguru
dacht dat het hier over mistlampen inbouwen ging? :crazy:

ik heb in 1 van de glazen van mn mistlampen een scheur,
er zit geen gaatje in maar wel een scheur van 5 cm :icon_smile_dead:
kan ik dit glas los vervangen? Mistlampen doen het nog prima.
Ik heb nu een dun laagje lijm over de scheur gedaan om het vocht dicht te houden.

Op de sloop betaal je voor de rechthoekige rond de 25 euro per stuk. Zo te zien in je profielfoto heb je de ronde versie, die wordt door veel sloperijen ook voor zo'n 25 euro per stuk(vaak wel ex. BTW, dus er komt dan nog een paar euro bij) nieuw geleverd.

Bovenaan Onderaan