Mistlampen voor inbouwen

john38

Lid
hallo cordoba

die connectoren die je op de foto hebt staan die passen toch niet op een hb4 lamp dar moet toch een plug in twee dradig

gr john38

john38

Lid
hallo allemaal

ik heb bij mijn fabia uit 2005 waar standaard geen mistlampen op zit nu wel mistlampen in gebouwt met een nieuwe lichtschakelaar met de stand mistlampen voor erbij,het aan sluiten is verders goed gegaan er hoefde ook geen relairs tussen of niks allen een kabel trekken van mistlampen naar schakelaar en dan natuurlijk de massa voor de mistlampen,alles wekt naar behoren,maar wat mijn wel op valt is als de mistlampen voor aan staan dat er geen controle lampje op het dashboard gaat branden of een lichtje in de schakelaar
is er misschin iets wat ik dan nog moet aansluiten of is dit normaal dat er niks wordt aan gegeven als die branden

gr john38

Ronnie

Forumguru
Je moet ook nog een draadje trekken(wit/bruin) naar pin 19 van de multistekker achter op het instrumentenpaneel.
Zie pos. K17 op het bijgevoegde schema.

Bijlagen

• Mistlampen FabiaI  Dec. 18 22.27.jpg
    Mistlampen FabiaI Dec. 18 22.27.jpg
    102,6 KB · Weergaven: 58

john38

Lid
dus als ik het goed zie moet ik vanaf de kabel die ik getrokken heb van de mistlampenvoor naar de lichtschakelaar die op pin 8 zit nog een aftaking maken naar de multiestekker van het instrumentenpanaal pin 19

gr john38

Cordoba

Forumguru
Klopt John, dan heb je ook het controlelampje in de wijzerplaat werkend. Overigens gaat bij mij het symbooltje voor de mistlampen vóór ook feller branden bij aanzetten mistverlichting voor.

Ik zie nu ook pas je post over de connectoren, maar neem aan dat je ondertussen hebt gezien dat dit wel de juiste plug is.

john38

Lid
inderdaad cordoba dat waren die connectoren zouden die voor in het instrumenten paneel het zelfde zijn,want je hebt ook smalleren en grotere

gr john

Cordoba

Forumguru
Ah, je bedoelt het binnenwerk van de stekker. Het stukje tussen zekeringkast en instrumentenpaneel heb ik niet zelf gedaan, maar ik dacht dat de draad gesoldeerd is op een andere draad die al op die pin op de connector zit, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Overigens is het even loshalen van de tellers, zodat ze iets naar voren kunnen zodat je er bij kunt een rotklus, bij mij bleven de tellers haken achter een randje aan de rechterkant.
Ik zal vanavond even proberen om een foto te maken van het feller verlichte symbooltje bij de lichtschakelaar. (overigens bij normaal rijden niet te zien, omdat de knop dan achter de rand van het stuur/mijn hand zit)

john38

Lid
die bedoel ik inderdaad het binnen werk
maar wat bedoel je met het stukje tussen de zekeringskast en het instrumentenpaneel ik ben niet bij de zekerings kast geweest

john

Cordoba

Forumguru
Draad vanaf de lichtschakelaar loopt zoals origineel via de zekeringkast (zekering nr. 65?, waar er gewoon een normaal steekzekering tussen zit (dus geen zekering in de draad), naar de mistlampen. Als het nu droog is zal ik gelijk even foto maken van de verlichte symbolen.

Foto van de lichtschakelaar met de verlichte symbolen, lukt niet goed om daar een duidelijke foto van te maken. Als je goed kijkt, zie je dat het symbooltje voor de mistlichten voor iets anders van kleur is. Overigens hoe lager je de instrumentverlichting hebt staan, hoe duidelijker het verschil is te zien.
Controle lampjes mistlampen.jpg Symbolen verlicht.jpg

john38

Lid
ik had informatie opgevraagt bij de soda dealer bij een monteur en die zij tegen mij dat ik vanaf de mistlampen gelijk naar de schakelaar kon gaan,hij heeft het niet over de zekerings kast gehad,want de schakelaar werkt namelijk als een relaise zegt hij

gr john

Cordoba

Forumguru
Klopt, er wordt vaak verteld dat je een relais aan moet sluiten op de lichtschakelaar, en de lampen via het relais aansluiten. Je hebt inderdaad geen relais nodig (heb ik ook niet), alleen wel een zekering voor het geval er kortsluiting ontstaat (bijvoorbeeld door schade van kleine aanrijding), zodat niet je halve kabelboom of lichtschakelaar uitfikt.

Je kunt alsnog even de zekering ertussen zetten, of eventueel een draadzekering ertussen zetten. Overigens zijn er tegenwoordig ook draadzekering waar een zelfde steekzekering in gaat als in je normale zekeringkast.

john38

Lid
hallo cordoba
je hebt gelijk wat die zekering betreft ik ga de lampen zeker aansluiten via de zekeringkast weet ik zeker dat het goed is

gr john

john38

Lid
hallo cordoba

die foto's zien er goed uit dat wil ik ook gaan doen zodat op het instumenten paneel te zien is dat ze aanstaan,ik weet nu hoe het moet zoals hier beschreven aansluiten.
maar dan heb ik nog een vraag,de stekker van het instrumenten paneel zit achterop is dat het zelfde als een iso stekker aansluiting omdat je daar een kabel bij moet zetten op pin 19,zijn die connectors in het instrumenten paneel het zelfde als een iso stekker.

gr john

Cordoba

Forumguru
In het instrumentenpaneel heb ik niet zelf gedaan John, maar ik vermoed dat het dezelfde stekkers zijn als die op de mistlampen zelf zitten: die kom je namelijk in heel veel VAG-stekkers tegen, ze lijken op de ISO-stekkers, maar zijn net ietsje kleiner (waardoor de ISO-stekker niet in de connector past). Die zelfde stekkers kom je bijvoorbeeld ook tegen voor de stekker van de asbakverlichting, om maar een ander voorbeeld te noemen, of de binnenverlichting van veel VAG-auto's gebruikt ook dezelfde stekkers. Bij VAG-dealers zijn de stekkers niet los verkrijgbaar, alleen als set: een stuk draad van ongeveer 40 cm lengte met aan iedere kant zo'n stekkertje. Zo'n stekkertje kun je in de connector drukken, de draad doorknippen en solderen aan de gewenste draad.

Cordoba

Forumguru
Ik ben niet 100% zeker van het nummer, maar denk dat het 000 979 021 E moet zijn (de twee stekkertjes met de gele draad ertussen). Ik zal het anders later deze week nog wel even voor je nakijken.

john38

Lid
hallo

ik ben vandaag bezig geweest met het verder aansluiten van mijn mistlampen op de zekeringskast,dat liep al stuk want daar moeten ook connectors in gemaakt worden,en die had ik dus niet,dus ben daar maar even mee gestopt,moet daar voor kijken of connectors plaatsen of een losse zekering er tussen plaatsen,maar moet dan wel even kijken hoeveel amp zekering er tussen moet.
nu komt het volgende,dus ik denk dan ga ik maar verder met de stekker van instumenten paneel om een draad bij teleggen zoals hier gezegt wordt op pin 19 voor het lichtje dat je kunt zien dat de mistlampen voor aan zijn,na het los halen van het paneel zie ik achterop twee stekkers zitten als je er recht voor zit een stekker links die is zwart en er zitten maar 8 ingangen op en rechts zit een grote groen stekker met heel veel draadtjes erop aangesloten
nu heb ik de zwarte stekker bekeken want van de 8 ingangen die erop zitten waren er 5 bezet dus 3 zijn er vrij maar er staat op de stekker alleen maar 1-2-3-4-5-6-7-8 dus geen 19 waar het op moet
ik heb op pin 1 niks,op pin 2 niks, op pin 3 niks
op pin 4 zit de kleur grijs/zwart
op pin 5 wit/zwart
op pin 6 grijs/zwart
op pin 7 wit/rood
op pin 8 bruin
nu is mijn vraag wie weet nu wat ik moet doen en op welke pin ik moet hebben
ik heb foto's ervan ge maakt zal ze erbij voegen Afb026.jpg Afb025.jpg Afb024.jpg

ik hoop dat we eruit kunnen komen want ik weet het niet meer

gr john

Bovenaan Onderaan