Mistlicht

Cordoba

Forumguru
Wat ook de oorzaak kan zijn: bij later inbouwen van mistlampen(voor), niet de draad van de schakelaar naar instrumentenbord trekken, waardoor het lampje in het dash niet meedoet.

van_der_P

Senior Member
Ik zag trouwens vandaag nog een hoop mensen rijden met de mistlampen aan terwijl er geen mist meer was. Het viel me wel op dat het veel japanse auto's waren.
In Japanse auto's zijn de mistlampen niet standaard, zoals dat bij veel europese auto's wel zo is. Deze worden dus naderhand (nadat het model eigenlijk al klaar is) ingebouwd.
Dan heb je een waarschuwingslampje in de schakelaar i.p.v bv in tellerklok zoals de europese auto's. En dat valt inderdaad niet meteen op.
Maar het is zo dat als je mistlampen voert je dat in je voertuig moet kunnen zien d.m.v een controlenlampje.

MarcoO2

Forumguru
da's niet nodig, ook zonder dat ze branden kun je zien of ze er zitten. Bovendien blijken ook andere 2-pré-FL-rijders 'm niet te hebben.

@MarcO2; Bij mijn O2 Elegance van 2006 is het hetzelfde als bij jou; only lampje op de schakelaar.
Je kan dus rustig gaan slapen...

EdK

Forumguru
Ach volgens mij maakt Marc02 zich er geheel geen zorgen meer om, want eind januari rijdt hij toch in zijn nieuwe Citygo RS

MarcoO2

Forumguru
Haha zorgen maak ik me absoluut niet! Maar wil altijd wel graag weten hoe het zit!

En inderdaad, eind januari staat de nieuwe voor de deur en daar zit het lampje wél in ;)

Spector

Forumguru
Even heel wat anders, weet iemand of het glas van de mistlamp los te vervangen is? Of moet dan de hele unit vervangen worden? Heb er namelijk een barst in zitten veroorzaakt door steenslag :(

Cordoba

Forumguru
Ik weet het niet specifiek voor de Octavia, maar in de meeste gevallen is dit inderdaad een compleet lamphuis vernieuwen. Normaal zou ik zeggen kijk eens op de sloop, maar bij zo'n jonge auto weet ik het niet, je kunt kijken of een sloperij toevallig een hele jonge O2 heeft waar een boom op is gevallen ofzo.

Spector

Forumguru
@Cordoba, was er al bang voor. Bij mijn vorige auto, een Seat Leon FR, moest ook heel de unit vervangen worden. Sloop is denk ik niet echt een optie, of er moet toevallig een boom op een RS gevallen zijn. Zitten namelijk andere mistlichten in met ronde glaasjes. M

Spector

Forumguru
Haha dat is nog wel ff, auto is een half jaar oud :)
Het ziet er alleen niet uit een barst in het glas, nog maar ff de winter door dan en dan de unit vervangen.

deusjevo

Forumguru
Ach je hebt tot aan je eerste APK de tijd om hem te vervangen

Valt mee hoor, van de Innovam site:

Gescheurd glas van mistlicht achter is afkeur als er wit licht naar achteren kan stralen. Gescheurd glas van mistlicht voor is afkeur als de lichtopbrengst en het lichtbeeld nadelig wordt beïnvloed. Dit kan alleen gecontroleerd worden bij werkende mistvoorlichten. Als mistvoorlichten niet werken, kan hierop niet worden gecontroleerd en niet worden afgekeurd.

Zie keuringseis 5.2.55 lid 3 (verplicht mistlicht achter), 5.2.59a lid 2 en artikel 128 in afdeling 4, Regelgeving APK.

Onze Panda is ook goedgekeurd met een scheur in het mistlampglas, was geen probleem zei de keurmees.

Canon-Eye

Forumguru
Controlelampje voor mistlicht achter is een wettelijke eis: het moet bovendien in het zicht van de bestuurder zitten.

Bij mijn eerste Fabia (2002) was er ook al een apart controlelampje voor de mistlichten vóór. Bij overstap naar een Octavia Businessline DSG6 (oktober 2007) vond ik het nogal teleurstellend dat zo'n nieuwer model alleen maar dat lampje in de schakelaar had voor frontmistlicht. Dat zag ik nooit, want valt weg achter m'n linkerarm en -hand: gewoon een ontwerpfout (van de auto, niet van mijn arm).

In m'n 2011 Fabia GL is het gelukkig weer zoals het hoort: duidelijke lampjes voor alle lichtfuncties.
Overigens: als ik in de mist niemand achter me zie (dus "achteraan rij") doe ik het mistachterlicht aan bij zichten tot zo'n 100 à 150m, daarboven zeker niet. Maar zodra er iemand achter me rijdt waarvan ik (overdag) behalve de koplampen ook de contouren van de auto kan zien, dan doe ik het weer uit. Ook 's avonds doe ik 't uit zodra ik redelijk zeker weet dat de achterligger mijn normale achterlichten kan zien, om onnodige verblinding te voorkomen. Dát zouden meer mensen moeten doen...

EdK

Forumguru
nog maar ff de winter door dan en dan de unit vervangen.

Als je de winter doorgaat neem dan wel even de kitspuit (naturel) ter hand en kit deze scheur even dicht.
Heb je minder kans tot vocht in unit en dus storingen die eventueel kunnen komen door corrosie.

Octavia_II

Actief lid
@Freakin,

met VAG-COM (VCDS) kun je de 2de mistlamp achter ook aktiveren (lampje zit er al in) dan heb je dus die dubbele mistlampen die jij mooi vind !!
En volgens mij is het nog helemaal legaal ook !

Groet,

Charlie

En volgens mij is het nog helemaal legaal ook !

Is dat zo?
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling2/10/Artikel5251/geldigheidsdatum_26-11-2011

Artikel 5.2.51, Lid 1, Sub k.
één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

Er wordt overigens niet gesproken over twee mistachterlichten
Hoe dan ook, tis wel vrij irritant 2 mistlichten, op 1 kijk je je al scheel en bij twee zeker, plus dat het dan lijkt alsof iemand telkens remt.

EDIT:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/veilig-rijden

Een auto mag niet meer verlichting hebben dan is voorgeschreven of uitdrukkelijk toegestaan. Zo mag een personenauto ...

Bovenaan Onderaan