Controlelampje voor mistlicht achter is een wettelijke eis: het moet bovendien in het zicht van de bestuurder zitten.
Bij mijn eerste Fabia (2002) was er ook al een apart controlelampje voor de mistlichten vóór. Bij overstap naar een Octavia Businessline DSG6 (oktober 2007) vond ik het nogal teleurstellend dat zo'n nieuwer model alleen maar dat lampje in de schakelaar had voor frontmistlicht. Dat zag ik nooit, want valt weg achter m'n linkerarm en -hand: gewoon een ontwerpfout (van de auto, niet van mijn arm).
In m'n 2011 Fabia GL is het gelukkig weer zoals het hoort: duidelijke lampjes voor alle lichtfuncties.
Overigens: als ik in de mist niemand achter me zie (dus "achteraan rij") doe ik het mistachterlicht aan bij zichten tot zo'n 100 à 150m, daarboven zeker niet. Maar zodra er iemand achter me rijdt waarvan ik (overdag) behalve de koplampen ook de contouren van de auto kan zien, dan doe ik het weer uit. Ook 's avonds doe ik 't uit zodra ik redelijk zeker weet dat de achterligger mijn normale achterlichten kan zien, om onnodige verblinding te voorkomen. Dát zouden meer mensen moeten doen...