Moet jij ook zo vaak je lichten vervangen?

Cordoba

Forumguru
@floyd2 regelrechte onzin. Normaal lampenglas, is nu juist geen kwarts, maar een glassoort die een lager smeltpunt heeft van de tienduizenden glassoorten die er zijn. En waarom zou het aanraken zo'n lokale temperatuurverhoging geven dat het barst? Glas, en zeker dun glas zoals van een lamp is vrij flexibel, bovendien is de warmtegeleiding van glas redelijk goed. Het doorlaten van IR is niet specifiek voor kwarts, dat doen vrijwel alle glassoorten (denk ook maar aan de IR-afstandsbedieningen die pakweg 15-20 jaar terug nog bij veel auto's gebruikelijk waren, en auto's met ruiten van kwartsglas, zijn vrij zeldzaam).
Kwarts is één van de weinige glassoorten die UV-licht doorlaat, en is daarin wel vrij bijzonder (vandaar dat het wel gebruikt is voor UV-A lampen van zonnehemels, gezichtsbruiners enz.).

Daarnaast, hoeveel IR licht geeft een gewone halogeenlamp? (ook xenon is trouwerns een halogeen)

Het probleem is gewoon dat door de bedrijfstemperatuur van de lamp, ionen sneller door het glas heen diffunderen. In extreme condities kan daar overigens ook gebruik van worden gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld metaalfolie onder invloed van druk en temperatuur en met behulp van een stroom gewoon aan elkaar laten hechten, zonder lijm of iets dergelijks.
 

Canon-Eye

Forumguru
@floyd2
Daarnaast, hoeveel IR licht geeft een gewone halogeenlamp? (ook xenon is trouwerns een halogeen)
Bijna goed.
Xenon hoort bij de edelgassen, en dat is het rijtje naast de halogenen:
periodieksysteem.jpg
(niet gek toch, 48 jaar na m'n eindexamen nog steeds als parate kennis direct voorhanden...)

Voor meer informatie zie hier.
 

floyd2

Forumguru
Het ligt niet zozeer aan het glas dat de lamp stuk gaat maar door de inhoud in de lamp die plaatselijk oververhit.
Door die vingerafdruk krijg je een reactie in de lamp die er voor zorgt dat het het chemisch proces in die lamp niet meer uniform is waardoor er lokaal oververhitting kan ontstaan.
Tuurlijk is glas flexibel maar hij staat ook onder een aardige druk die door die extra hitte nog eens wat hoger wordt.
En als er diverse dingen buiten hun specificaties werken is dit funest voor de levensduur.
Ook klopt het dat de meeste glassoorten IR doorlaten alleen liggen bij de halogeenlamp met kwartsglas de temperaturen een stukje hoger en hebben daardoor last van verbrand handvet.
http://www.edisontechcenter.org/halogen.html
Disadvantages:
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye je hebt gelijk ik gooide de halogenen en de edelgassen op één hoop.

@floyd2 De site die je noemt lijkt wat gedateerd, en geeft veel halve info, en informatie die pertinent onjuist is. Mooi voorbeeld daarvan is ook het verhaal dat Philips geheim houdt, wie er verantwoordelijk zijn voor bepaalde patenten. Bij een octrooi-aanvraag staat er gewoon bij aan welke persoon/personen het octrooi is toegekend, als je in de databank van het octrooibureau kijkt, staat netjes vermeld wanneer de aanvraag is gedaan en door welke personen (en vaak welke werkgever, in dit geval dus Philips) op welke datum het octrooi officieel in aangevraagd, wat het octrooi in een specifiek geval inhoudt, en wanneer een octrooi officieel is erkend. Philips heeft wel de policy om niet aan te geven, welke mensen aan een bepaald onderzoek of onderzoeksgebied werken, of hoeveel mensen ergens aan werken.

Overigens is zo'n glass bulb zeer sterk, zowel door de kleine afmetingen als door de ronde vorm. De 'buislampjes' op de site zijn inderdaad met hoge druk gevuld, bij autolampen is die druk een heel stuk lager. Bij die buislampen zie je de scherven overal heen vliegen als ze kapot gaan, dat zie je bij een gewoon auto-halogeenlamp niet. Ik krijg ook de indruk dat de maker van de site de ballen verstand heeft van alle verschillende glassoorten, en werkelijk geen idee heeft hoeveel er wel niet zijn.
 

floyd2

Forumguru
@Cordoba,ik was er 20jaar lang van overtuigd dat het glas aangetast werd door de handzuren en de lampen daardoor stuk gingen.
Een tijdje terug las ik echter ergens een stuk over halogeenlampen in een tijdschrift(automobil geloof ik)waar een hele andere oorzaak de lampen kapot liet gaan.(zoals ik tracht te beschrijven)
Om het te onderbouwen omdat je aan mijn verhaal twijfelt heb ik de eerste beste pagina gegoogld en als link erbij gezet.
Het lijkt me inderdaad geen geleerde die dit geschreven heeft maar als je wat verder googld kom je toch soortgelijke conclusies tegen die de plaatselijke oververhitting beschrijven en daardoor de lamp laten stuk gaan.
Maar om een lang verhaal kort te maken(en het topic niet te veel te vervuilen),het glas van de lamp moet je dus gewoon niet aanraken met erin zetten en indien toch gedaan,schoonmaken met alcohol.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luke

Cordoba

Forumguru
@floyd2 je conclusie/samenvatting ben ik het volledig mee eens. Ik heb zelf ruim 10 jaar bij Philips Research gewerkt, en daar bijvoorbeeld ook te maken gehad met de man die de spaarlamp heeft ontwikkeld (ondanks uitdrukkelijk verbod van de directie), daarnaast ook veel glasblazers, en glasinstrumentmakers in de afdeling gehad, en zelf verantwoordelijk voor het beheer van een databank, waar meer dan 10.000 verschillende glassoorten in stonden, met hun chemische samenstelling, verwekingstemperatuur, smelttraject, en andere fysische en chemische eigenschappen. Ik ben zelf geen echte glasspecialist, maar heb genoeg gezien om er aardig wat van te weten. Ik heb zelf wel wat bizarre proeven met glas gedaan, maar dat is hier verder niet van belang, wat wel van belang is dat er diverse proeven bij waren waar bepaalde ionen van de ene naar de andere kant van een glasplaat werden 'verhuist'. Dit moet je vergelijken met zure regen die aan de buitenkant tegen het raam komt, en via een 'truc' in een paar uur door de ruit heen naar de binnenkant van de ruit verhuist. (gaat dan wel over enkel glas)
 
  • Leuk
Waarderingen: Luke

turboturbo

Forumguru
Ik zie een mooi programma onderdeel voor komende forum meetings: workshops / TED praatjes over dit soort automotive gerelateerde onderwerpen :jaja:
 

leo442

Forumguru
Ik heb even zitten zoeken, maar vond hierover niet direct een topic.
Is het echt zo of heb ik maar de indruk dat ik écht wel om de haverklap mijn lichten moet vervangen? Ik doe 't inmiddels zelf (vrij makkelijk) en ben overgestapt naar duurdere lichtjes (phillips H7 +60%).
Philips_autolampen_H7__11998_std.JPG

Hoopte zo voor langer gerust te zijn. Maar vandaag alweer linksvoor moeten vervangen. Is dit misschien onlosmakelijk verbonden met de sensor die de lichten automatisch aan- en uitzet?

Moderne auto's hebben een hoge laadspanning (ford bv tijdelijk boven 16 volt) . Daarom worden er ook calcium/calcium accu's gemonteerd die deze laadspanningen aan kunnen. Een moderne dynamo laadt niet constant bv 14,2 volt, maar wordt bekrachtigd door het motormanagement systeem die de dynamo een vermogen kan laten leveren die op dat moment nodig is.
 

Luke

Forumguru
Heerlijk, die gefundeerde discussies! Zeer leerrijk, mijn oprechte dank!

@leo442 , wil je zeggen dat de lampjes misschien sneller stuk gaan omdat af en toe een hogere spanning vrijkomt?
 

leo442

Forumguru
Heerlijk, die gefundeerde discussies! Zeer leerrijk, mijn oprechte dank!

@leo442 , wil je zeggen dat de lampjes misschien sneller stuk gaan omdat af en toe een hogere spanning vrijkomt?

Ja, de normale lampen zijn eigenlijk niet echt geschikt voor deze spanningen, vandaar ook de komst van de long-life lampen.
 

floyd2

Forumguru
Nou wat ik 20 jaar lang dacht,had ik gewoon moeten onthouden want nu moet ik mijn verhaal dus rectificeren:bloos:
En vooral Cordoba,je hebt gelijk.(en mijn infobronnen die mij anders deed denken niet dus,ook al leek het verhaal heel plausibel!)
Ik heb iemand van Osram gevraagd en ik kreeg het volgende antwoord terug.

Handzuren en vetten branden in op het kwartsglas van een halogeenlamp.
Vroeger waren bijna alle halogeenlampen zogenaamde hogedruk lampen. Deze moesten altijd verplicht achter een glaasje gemonteerd worden omdat ze kunnen springen door de hoge druk in de glasballon.
Zuren verzwakken het glas, waardoor lampen eerder uit elkaar konden springen.

Tegenwoordig zijn de meeste lampen (NIET ALLEMAAL !!!) lage druklampen en de kans op uit elkaar springen is dan minimaal Vetten kunnen wel door het verdampen een eventueel spiegel optiekje rond een lampje extra vervuilen als het vet er af brand door de hoge temperatuur.

Ik heb overigens ook philips gevraagd voor een gedetaileerd antwoord,maar ik kan me voorstellen dat men op de vrijdagmiddag voor de kerstweek andere bezigheden beoefend:)
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb lang genoeg in de research gewerkt, om te weten dat niet elk (wetenschappelijk) verhaal klopt: soms bewust, of bewust onvolledig om de concurrentie op het verkeerde been te zetten, soms is het een kwestie van onvoldoende kennis van de schrijver of onvoldoende kritisch kijken naar de eigen resultaten. @floyd2: geen probleem, een discussie met argumenten en met (zo goed mogelijke) onderbouwing is ter lering van deelnemers én lezers, en ik heb ook foutjes gemaakt in de discussie door halogenen en edelgassen door elkaar te gooien.
 

Joske

Forumguru
Zo, de Osram Night Breakers Unlimited zijn gisteren toegekomen. Vandaag met dat mooie rotweer beslist om de lampjes te wisselen. Ik kon dit gelukkig in mijn garage uitvoeren :). Aangezien heel de lampunit er uit moet om een lampje te wisselen.. (wist ik in eerste instantie niet maar achteraf gezien wel logisch)

De montage zelf (met het zoeken bij) heeft me een dik halfuurtje gekost. Niet buiten uit te voeren met dit weer..

De lampjes zelf kwamen in een stevige plastic verpakking toe, die ik kon hergebruiken om mijn oude lampjes (die niet kapot waren) proper te kunnen opbergen.

Ik heb niet zo ideale foto's kunnen nemen, maar heb er toch 2 van dezelfde lamp op dezelfde plek kunnen nemen. Het licht is feller en vooral witter, ben benieuwd naar de prestaties op de weg.

Standaard osram H7:

DSC07046resized.JPG


Osram night breaker:

DSC07049.JPG
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb 5W5 led stadslichtjes naast de night breakers, maar dat staat toch niet erg mooi vind ik. De led kleur is te blauw vergeleken met de H7 lamp.
 
Bovenaan Onderaan