Update over de Osram night breakers: vanmorgen viel één van de twee H7 lampen uit.
De lamp heeft het iets meer dan 2 jaar en iets meer dan 30.000km uitgehouden. De branduren zijn vermoedelijk hooguit maar enkele tientallen; ik rijd nagenoeg nooit met verlichting aan overdag (tenzij bij slechte weersomstandigheden) en rijd ook bijna nooit in het donker.
Dus dat valt me wel iets tegen.
Wat hier misschien nog mee zou kunnen spelen is waarover ik wel eens vaker heb gelezen; dat sommige VAG auto's een te hoge boordspanning kunnen hebben.
Daar leek ik ook iets van te merken vanmorgen. Ik startte de auto zoals altijd, nadat ik even heb gewacht tot alle checks afgerond zijn op de accu stand (dus als de dashboard lampjes weer doven) Pas na het starten schakelde ik de verlichting in (doe ik altijd pas na het starten) Na 1 of 2 seconden zag ik ineens dat de verlichting plots ietsje minder fel ging branden. Dat kon ik goed zien omdat ik file-geparkeerd stond en ik de verlichting goed weerspiegeld zag tegen de auto voor me. Ik vond dat vreemd, want ik had op dat moment nog niet aan het stuur gedraaid (stuurbekrachtigingspomp geactiveerd) of andere stroomgebruikers ingeschakeld.
Tijdens het uit-parkeren zag ik verder geen verandering meer in de lichtbundel (ook niet tijdens het sturen) en ging aldus op pad.
4 minuten later, op de snelweg, viel me op dat een van de 2 lampen uitgevallen leek (zag maar 1 lamp in de reflectie van m'n voorliggers) en dat bleek later bij controle dus ook te kloppen.
Om een kort verhaal niet langer te maken: ik vermoed dat de lampen kortdurend een piek spanning te verduren hebben gekregen (het feller branden aa het begin) waardoor een van de lampen het begeven heeft....