Mogelijk Yeti aanschaffen - nog tips?

Vanenkelen

Forumguru
Mijn Octavia bevalt nog prima, dus het is niet voor mij. Mijn vader gaat met pensioen en moet zijn lease auto inleveren. Na een Passat Variant, twee keer een Volvo S60 en nu een tijdje een Citroen C5 Break hoeft hij niet perse meer zo'n grote auto, maar wel een degelijke auto en liefst eentje die hij fijn voor zijn caravan kan zetten en een beetje hogere instap zou ook wel fijn zijn.

Ik riep dus spontaan is een Yeti niets voor je.... Meer uit een geintje en zoals verwacht keek hij me niet begrijpend aan en zei "een waaat?".

Hij is gaan googelen en moest erg lachen om het Topgear filmpje waarin de mannen een Yeti laten racen met een ferrari, als tattooshop gebruiken, door een brandende schuur heen rijden en als helicopterplatform gebruiken. Dat wekte in ieder geval de interesse en hij is verder gaan lezen. Kwam tegen dat de Yeti door de ANWB in zijn klasse de beste trekauto is en dat hij zeker in vergelijking met andere "budget-merken" een hele volwassen en goede auto is.

Dus zo werd een geintje serieus en wil hij nu gaan proefrijden en praten met dealers. Oh ja het wordt wel tweedehands. Liefst met max 50.000 kilometers op de klok en max 3 jaartjes oud.

Alhoewel de 1.2 TSI met DSG de ANWB verkiezing (in zijn klasse) wint, twijfelt hij over deze relatief lichte motor. Zijn voorkeur gaat uit naar iets meer vermogen en niet perse een automaat. Ratio zegt de 1.4 TSI en emotie zegt de 1.8TSI met 4x4. Emotie heeft op dit moment de overhand ;).

Aangezien ik al een tijdje op dit forum rond loop heb ik wel een beeld waar hij op moet letten, maar vul me aan als jullie nog andere dingen zien:

1. Controleren of de distributieketting van de desbetreffende TSI motor mogelijk problematisch is (en al vervangen)
2. Olieverbruik (vooral bij de 1.8 TSI)
3. Wit uitslaan van raamrubbers
4. Als er een DSG bak op zit, slijtage controleren via VCDS en goed opletten of schakelen van 1 naar 2 schokvrij gaat

Nog andere aandachtspunten?

Ben ook wel benieuwd naar ervaringen met een caravan er achter.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als die caravan niet al te zwaar is, zal het wel lukken hoor. Dat motortje moet je niet onderschatten. En je vader kan natuurlijk altijd hetzelfde doen als jij en ik hebben gedaan. Ik zou dan wel meteen de dsg meenemen ;)
 

Vanenkelen

Forumguru
Ja, dat blijkt ook wel uit de testen dat die motor dat best aan kan. Maar het is ook een stukje emotie, 4x4 spreekt hem wel aan en een stevige benzinemotor ook wel. Na jarenlang richtlijnen vanuit de werkgever/leasemaatschappij over maximaal CO2 uitstoot, moelijk doen over keuze benzine/diesel etcetera heeft hij nu de vrijheid om iets te kiezen waar helemaal zijn vrije keuze.

Tunen is hij wat huiverig voor (onbekend mee), hij weet dat ik het ook gedaan heb en er tevreden mee ben. Maar, hij heeft zoiets van ik wil toch 5-7 jaar met die auto gaan rijden en als er dan problemen zijn dan ga ik daar misschien de relatie mee leggen. En hij heeft nu de keuze dus waarom dan niet al gelijk voor die zwaardere motor gaan.
 

Vanenkelen

Forumguru
Op dit moment inderdaad niet, eerder tussen de 1.4 en de 1.8. Maar als je bijvoorbeeld het aanbod ziet 2e hands dan is er veeeeel meer keuze als je voor de 1.2 gaat. Van de 1.8 zijn er maar enkele te koop en de 1.4 zie je al helemaal niet veel. Dus als je optimale mix wil van prijs, uitvoering, aantal kilometers en leeftijd dan is de slagingskans veel groter als je voor de 1.2 gaat. Wellicht dat dat nog invloed heeft...
 

Neptukker

Forumguru
Zo'n beschouwing over het aanbod staat ook in de Autovisie. Aan het begin enkel de 1.2 en 1.8 in het leveringsprogramma gehad. Alle 1.4's zijn dus sowieso wat jonger en veel kopers kunnen zich niet een groot verschil voorstellen tussen de capaciteiten van de 1.2 en 1.4. De portemonnee won meestal (dus de 1.2) om over de prijzen van de 1.8 tsi maar te zwijgen. (Maar o, o, o, wat is die 1.8 een fijn blok (zeker na tuning).
 
Laatst bewerkt:

mikehotel

Actief lid
Wanneer het een 1.8 betreft, dan zou ik sowieso de bouwjaren tot en met 2010 overslaan. Wat ik zo zie op het internet (en zelf heb mogen ervaren), zijn dit de bouwjaren waarbij het olieverbruik vroeg of laat uit de klauwen gaat lopen en je tegen een flinke rekening aan loopt.
 

Leon54

Actief lid
Ga voor de 1.4 zou ik zeggen. Net iets meer over dan de 1.2. De 1.8 lijkt me onnodig te duur.
 

Ron_2

Senior Member
De hoge instap en het overzicht over de weg zijn erg prettig.
De 1.4 is een hele fijne motor en trekt onze caravan (beladen naar schatting 1200 kilo) prima, maar dan wel met een stevig brandstofverbruik :(
Het gewicht van je vaders caravan kan natuurlijk ook meespelen in de beslissing, even uit mijn hoofd mag de 1.2 1200 kilo trekken, onze 1.4 1300 kilo. Zit de caravan daarboven dan blijft alleen de 1.8 over.
 

Import Yeti

Forumguru
Zelf zou ik die 1.2 TSI voor een caravan erachter links laten liggen. Zou dan zelf voor een 1.4 TSI gaan voor de zuinigheid, of voor de 1.8TSI voor de kracht. Keuze is natuurlijk afhankelijk waar jouw vader zijn prioriteiten liggen.
 

Zespri

Forumguru
Als eigenaar van een 1.8 tsi yeti 4x4 kan ik je vertellen dat de wagen geen krimp geeft als tie een zware last mee heeft te trekken. Hij kan 1800 kg trekken !!! Zonder die last is een 1.8 tsi een zeer comfortabele reisgenoot , ze zijn stil , zeer wendbaar .

Ja ze hebben het model van een tuinhuisje en dus zijn ze niet zuinig... met name de 4x4 uitvoering zijn dorstig.

En ja ik heb de mijne in 2010 gekocht en ja ik heb nu olieproblemen waar nu door de dealer aan gewerkt wordt om dit goed op te lossen.

Let wel dat volkswagen die de motoren levert voor alle skoda types het volgde werkwijze er op na houdt;

De TSI motor die nu wordt geleverd is in basis dezelfde motor die in 2010 van de band rolde echter men heeft elk jaar de motor een update gegeven zodat de problemen van het verleden niet meegenomen worden naar de nieuwe types die vandaag de dag van de band rollen.. Dus de ontwikkeling van deze motoren gaat gewoon door.

Dit gezegd te hebben als je gaat voor een yeti met welke TSI motor dan ook kies dan zo jong mogelijk des te minder problemen die je hebt.

Ik heb begrepen van mensen die een jonge 1.8 tsi bezitten geen klachten hebben over olie verbruik.

De 1.8 TSI heeft een 4x4 aandrijving let er op in deze aandrijving zit een koppeling die gebruikt maakt van zeer dure olie dit moet om zoveel km worden vervangen. Ik weet helaas niet meer om de hoeveel km dat was ik weet wel dat deze beurt behoorlijk prijzig was. Maar over het algemeen vallen de gewone beurten mee in prijs.

Kortom ja de verhalen over olie zijn er , de ketting en de kettingspanners waren met name een probleem bij de 1.2 TSI en 1.4 TSI motoren


Mijn advies ga voor zo jong mogelijk.
 

EdK

Forumguru
Wel die zuinigheid van de 1,4 valt ook tegen hoor..
1,2 is in dagelijks gebruik goedkoper en met caravan erachter zal de 1,2 of de 1,4 mekaar niet veel ontlopen
 

Leon54

Actief lid
Inderdaad EdK. Ik rijd met mijn 1.4 gemiddeld 1 op 13. De 1.2 zal dat wat beter doen. Met een caravan erachter zal het elkaar niet veel ontlopen. Wel wat meer reserve met een 1.4....
 

skodaboy

Forumguru
De 1.8 TSI heeft een 4x4 aandrijving let er op in deze aandrijving zit een koppeling die gebruikt maakt van zeer dure olie dit moet om zoveel km worden vervangen. Ik weet helaas niet meer om de hoeveel km dat was ik weet wel dat deze beurt behoorlijk prijzig was.

ik heb een 02 4x4 1.9 tdi,ook hier bij (zwaar) trekken géén centje pijn..;)

hier wordt elke 60.000km de haldex olie vervangen (staat zo in het boekje)
ik meen mij te herrinneren dat alleen het vervangen van de haldex olie bij dealer iets van een 100 euro extra kost.
dit hoort namelijk niet bij een 'standaard' onderhoudsbeurt van daar de (stevige) prijs..:jaja:
 
Bovenaan Onderaan