Mogelijk Yeti aanschaffen - nog tips?

Vanenkelen

Forumguru
Dat is inderdaad nog wel een goede om mee te nemen in het rationele deel van de beslissing. De 1.8 met 4x4 zal dus wat duurder zijn in onderhoud.
 

Leon54

Actief lid
Beetje appels met peren vergelijken lijkt mij. Wel een erg groot contrast. Los van de kosten zal de voorkeur dan waarschijnlijk wel op de 1.8 vallen.... Juist om die reden is de 1.4 later geïntroduceerd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar die introductie was in mijn optiek veel meer gebaseerd op een subjectief waargenomen grote gap tussen beide modellen dan een objectieve. In feite liggen de karakteristieken van die 1.4 natuurlijk veel dichter bij de 1.2. Omdat velen nog altijd zich niet kunnen losmaken van het idee van een ouderwets "1.2-tje" wordt die 1.4 dan waargenomen op een positie midden tussen beide andere versies. Hetgeen dus niet klopt. Met een simpele standaard tuning overtreft de 1.2 immers al de 1.4 qua vermogen en koppel.
 

Zespri

Forumguru
Dat is inderdaad wel een erg groot verschil een 1.2 TSI voorwiel aandrijver en een 1.8 TSI 4x4 te vergelijken.
Ik heb laatst me mogen verplaatsen met een 1.2 TSI ( niet dat daar iets mis mee is )maar als je eenmaal gewend bent om een 1.8 TSI te rijden komt een 1.2 erg magertjes over..

ik zou nooit tuning gebruiken bij dit soort motoren , Ik denk dat je wagen kwetsbaarder maakt voor allerlei narigheid die niet wil met name je betrouwbaarheid wordt gerekt tot het uiterste.

Een 1.2 TSI is een leuke auto en is in principe genoeg om hier in het vlakke nederland goed voor uit te komen maar als je deze wagen op de snelweg rijdt merk je wel dat tie moet werken voor zijn geld. Lawaai beleving is een stuk groter dan bij mijn wagen de 1.8.

Ik vind dat je je keuze altijd moet liggen wat wil je met je wagen doen en waar gaan de meeste reizen naar toe.

Als je Nederland blijft met je caravan tja dan is 1.2 geen probleem ware het niet dat je caravan niet te zwaar mag zijn.

Goed alternatief is dan de 1.4 TSI is krachtiger , caravan mag wat zwaarder rijdt even wat vlotter dan de 1.2 TSI..

De 18 TSI 4x4 is bijna een hothatch hij is vlot rijd soepel en heeft een behoorlijke trekkracht (1800KG) maar heb je de 4x4 wel nodig.. Ik rij af en toe met een boot dwars door Europa en vind het leuk om ook wel eens van het asfalt af te gaan een mooi bergpadje op te rijden... Ja het kan echt.. sterker nog door klei komt ook nog en als ik hem het juiste schoeisel zou geven komt verder ... kijk maar eens op youtube wat de mogelijkheden zijn..

maar ja heb je die 4x4 nodig door de weeks ... NEEN is mijn antwoord als ik eerlijk ben en Nee door de weeks rij ik niet met een zware last maar ja ...

Wat zijn de voordelen van een Yeti
Hoge zit, gebruiksgemak en omdat tie de vormgeving heeft van een tuinhuisje kun je hem ook gebruiken als bestelbusje of verhuiswagen...

Welke je ook neemt hangt natuurlijk ook af van je portemonnee..

Ik zit serieus te overwegen om mijn wagen weg te doen, ik weet dat als ik hem in ruil dat ik ruim 20000 euro krijg en als ik hem zo zou verkopen dat tie dan ergens rond 25000 komt... maar ja welke wagen zou dan weer nemen...

Geen andere merk heeft een handbak met dit vermogen en een trekkracht van 1800 kg..

Nissan Q ding komt niet verder dan 1.6 liter met een trekkracht van 1200 kg
Ford Kuga een 1.6 liter 180 pk met een automaat trekkracht 1200 kg en dan praat je al over een nieuwwaarde van ruim 51000 euro.
Mazda cx5 mooie wagen ook ruim maar ja trekkracht van 1400 kg en weer een automaat en wij mopperen dan over het olie verbruik maar hebben jullie daar wel eens gekeken op het forum of de reviews van Autoweek...
volgens mij krijg je daar alles maar werkt er eigenlijk niks van.
Honda tja groot log maar ja heb ik niks mee
Subaru een groot plastic tuperware geval waar ik ook niks mee heb
BMW X1 leuk maar duur
Mercedes GLA ontiegelijk duur en verd... klein en laag
AUDI Q3 tja bijna de zelfde motoren als de skoda en dus ook de zelfde problemen maar duur wel erg mooi afgewerkt dat moet ik ze wel toegeven
en dan Volkswagen Tiguin op dit moment vallen de prijzen wel mee omdat men een nieuwe verwacht volgend jaar maar de wagen heeft de zelfde motoren en is stuk duurder..
de rest van de merken ja leuk maar oke

TJA en dan kom je toch weer terug bij SKODA rijdt goed , betaald er wat minder voor dan de rest en is voor de rest best betrouwbaar oke ..
 

Zespri

Forumguru
Dat behoudend in gesteld gold dat niet name voor TDI ( diesels) dus ..
Want volgens mij was die Abt chip die een tijdje geleden werd aangeboden via de dealer voor benzine motoren had juist het nadeel dat juist over moest gaan naar de duurder benzine van wege hoger octaangehalte die dan benodigd was..
Althans zo iets staat mij bij
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die marges gelden ook voor tsi ' s. Hoger octaan hoeft niet maar levert wel meer vermogen en rijdt beter
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Import Yeti

Forumguru
Ik weet niet of dit ook voor een getunde diesel opgaat, maar ik tank altijd BP Ultimate diesel met een cetan getal van 56 en bij de Aral in Duitsland Ultimate diesel met een cetan getal van 60(Normaal is dit in Nederland cetan 51)
Kwaad kan het niet echt denk ik zo....
 

raymondv

Actief lid
Bij mijn O3 zit er een sticker in de tankdop waarop staat dat er geen biodiesel in mag... Het schijnt omdat het cetaangehalte te hoog is. Dus of een hoger cetaangehalte per se beter is vraag ik me af
 

Import Yeti

Forumguru
Bij mijn O3 zit er een sticker in de tankdop waarop staat dat er geen biodiesel in mag... Het schijnt omdat het cetaangehalte te hoog is. Dus of een hoger cetaangehalte per se beter is vraag ik me af
Volgens mij gaat het bij de biodiesel niet om het cetangetal, maar om de schralere eigenschappen van die dieselolie.
Dit om schade aan de pomp te voorkomen. Dit weet ik trouwens niet zeker....
 

Zespri

Forumguru
Dan zou je toch om terug te komen naar het verhaal waar het omgaat "Wat raad je iemand aan", waarvan je weet dat tie een caravan gaat trekken, een 1.2 TSI yeti als je nu al concludeert dat de motoren behoudend zijn afgesteld en dat je een kunstgreep moet doen dmv tuning wil je een beetje meer power tot je beschikking hebben.

Dan zeg ik op me beurt nee neem dan een 1.4 TSI als je een redelijk betaalbare benzine uitvoering wil en wil je meer hou dan rekening met hoger kosten plaatje of neem een diesel.

En ga later bekijken of je geld wil steken in tuning

maar dan wel met de opmerking ga je tuning leuk maar let wel wij rijden al in een wagen die hoger brandstof gebruik heeft waarom wil je zelf dan nog op hogere kosten jagen om duurdere brandstof te nemen... en dan zeg ik op me beurt neem een 1.8 TSI dan hoef je niet aan tuning te doen die rijdt zo en zo al lekker

Maar goed alle gekheid op stokje ben benieuwd wat zijn keuze gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan