Motor slaat soms af bij na koppeling intrappen om te stoppen.

turboturbo

Forumguru
@Frans Diergaarde je kunt een (weliswaar iets) vervuild gasklephuis in elk geval uitsluiten nu.

En je zoektocht voortzetten. Verdachte nr. 1 is nu uitgesloten, immers.

En je kunt genieten van een schoon gasklephuisje :pardon:
 

Cordoba

Forumguru
Frans op basis van de foto's durf ik wel te zeggen dat calibreren/inleren van de gasklep niet nodig was. Dat is eigenlijk alleen nodig als er echt een laagje uit komt, en dus de gasklep bij de oude 'dichtstand' nog behoorlijk open staat. Overigens is de gasklep zelflerend, dus als de motor nog wil lopen, gaat ie vanzelf beetje bij beetje naar de juiste stand, tijdens het gebruik.
 

RapidFrans

Senior Member
Ik zei wel dat de volgende klus de EGRklep wordt, maar er waren geen motorstoringen in VCDS na het uitlezen door @Yuxel. Waarschijnlijk hoef ik die EGR ook niet uit elkaar te halen en te reinigen.
Ik heb na het schoonmaken van het gasklephuis nog gecontroleerd op lekkage rond de gasklep door wat rond de pakking te sprayen met de air intake cleaner. Er was geen reactie op het toerental. Dus de pakking, die er overigens goed uitzag, lekt niet. De slangen naar de air intake zijn ook allemaal in top conditie.
Zoals ik ook al zei in mijn eerdere bericht; op dit moment heb ik al een paar dagen geen last meer van een onder stationair vallend toerental. Al met al is dat raadsel nog niet opgelost, of het heeft zichzelf opgelost. We zien wel als het weer voorkomt. Dan kan ik altijd nog de EGR onderhanden nemen.

Dank aan iedereen die mij voorzien hebben van info en hulp

MVG
Frans
 

Cordoba

Forumguru
Frans ik krijg de indruk dat je probleem mogelijk samenhangt met de buitentemperatuur, dat kan ook verklaren waarom je het nu al een poosje niet meer hebt, maar betekent ook dat het in het najaar waarschijnlijk weer terug komt.
 

turboturbo

Forumguru
op basis van de foto's durf ik wel te zeggen dat calibreren/inleren van de gasklep niet nodig was. Dat is eigenlijk alleen nodig als er echt een laagje uit komt, en dus de gasklep bij de oude 'dichtstand' nog behoorlijk open staat. Overigens is de gasklep zelflerend, dus als de motor nog wil lopen, gaat ie vanzelf beetje bij beetje naar de juiste stand, tijdens het gebruik.
Op beide punten vraag ik me af of het kopt, @Cordoba ....

Ik heb begrepen dat zodra de stekker los is geweest van het gasklephuis, deze opnieuw ingeleerd moet worden. Ongeacht de mate van vervuiling. Misschien bedoel je als het gasklephuis niet gedemonteerd is geweest, én nauwelijks vervuild? Want dan zou dat idd niet hoeven.

Viel mij trouwens wel op wat een immense kracht die gasklep uitoefent om naar de basis positie te gaan. Ik kreeg m bijna niet open als ik erop duwde. Zou mij stug lijken als die positie of stand in gevaar zou komen door een beetje roetafzetting....


En aan het eind van een ritje van een half uur op een niet ingeleerd gasklephuis, had ik totaal niet het idee dat het langzamerhand vanzelf beter ging met het slingerend toerental. Ik had in elk geval niet de indruk dat dat zelf lerend effect merkbaar was.
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Wat het loshalen van de stekker van het gasklephuis betreft: ik ben er vanuit gegaan dat de stekker er niet uit was geweest, maar daar heb je een punt. Overigens als het gasklephuis nauwelijks vervuild is geweest, heb je na reiniging dus ook geen verschil, en is het eigenlijk identiek aan een nieuwe motor. Ik denk overigens dat spanningsloos zijn van het gasklephuis geen invloed heeft, ik verwacht dat er alleen invloed is als de ECU langere tijd zonder spanning zit, bij een paar minuten verwacht ik dat de waarden in de ECU gewoon blijven staan.

Wat het zelflerend zijn betreft: dat gaat langzaam, ik geloof dat je iets van 1000 km moet rijden, voor ie uit zichzelf weer volledig aangepast is. De kracht die achter de klep zit, heeft weinig invloed in dit geval: als er een laag van bijv. 5 mm smurrie op de wand van het gasklephuis zit, dat is de klep dus ook 5 mm eerder dicht (de smurrie blokkeert de luchtdoorgang) en dat de klep dan nog een aantal mm's in de smurrie wordt gedrukt, maakt voor het afsluiten van de luchttoevoer niets uit. Overigens mag de luchttoevoer ook bij 'dichte' klep juist niet helemaal dicht zijn: er moet nog genoeg lucht doorheen kunnen om de motor stationair te laten draaien.
 

RapidFrans

Senior Member
Ik heb de stekker zeker los gehad, maar na het reinigen en montage merkte ik niets van een verkeerde afstelling. Geen slingerend toerental. Het klopt wel dat die klep zwaar open gaat maar dat komt doordat er een motortje aan vast zit. Het is puur de vervuiling die maakt dat je de klep weer in de juiste stand moet kalibreren. De ecu bepaalt in welke stand de klep openstaat. Bij geen of weinig vervuiling staat de klep nog in de goede stand ten opzichte van wat in de ecu is weggeschreven. Zo redeneer ik toch. Waarschijnlijk was in mijn geval de kalibratie heel minimaal, maar ik heb ook niet heel goed mee kunnen kijken wat Yuxel precies gedaan heeft. Enige wat ik wel weet is dat mijn karretje een ietsje feller is geworden zo lijkt het toch.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

turboturbo

Forumguru
smurrie op de wand van het gasklephuis zit, dat is de klep dus ook 5 mm eerder dicht (de smurrie blokkeert de luchtdoorgang) en dat de klep dan nog een aantal mm's in de smurrie wordt gedrukt
Goed punt. Daar had ik nog niet aan gedacht. Een paar mm smurrie op de wand verkleint daarmee idd de grootte van de opening.
 

Falcon

Donateur
Leuk topic, leuk om te lezen dat we elkaar zo kunnen helpen. En ik heb er ook nog iets aan, want ik verwacht dit probleem ook nog weleens bij mijn zus haar Fabia.. en die woont in Haarlem. ;)
 
Bovenaan Onderaan