Ik dacht nog misschien kan ik die VDO of Bosch wartelpotten nog wel open wippen en dan de interne pomp overzetten (de makkelijke manier dus)
Maar ik heb toch maar de Pierburg 7.02550.61.0 besteld.... Wordt vervolgd!
Zooo even een update. Liep toch even anders qua onderdeel. Aanleiding was dat ik afgelopen winter niet veel tijd om te klussen had. Ondertussen lag de Pierburg pomp maar op de plank te liggen. En begon de twijfel langzaam toe te slaan. De beelden over knappende plastic clips gingen door m'n hoofd zoemen. En liefst wilde ik de reparatie hier gewoon aan de straat voor de deur doen, zeker omdat ik toch geen brug nodig heb voor deze reparatie. En dan is een walmende open benzine tank toch niet zo'n lekker idee. Stel, het gaat ook nog eens mis met dat overbouwen van die vlotter en behuizing, etc. Ja dan ga er maar aan staan.
Ik wilde toch liefst zo kort mogelijk die tank open hebben en ook geen risico lopen met uitlopende reparatie en dat ik weer dagen op alsnog een andere pomp zou moeten wachten. En ja dan is een complete pomp wel zo vlot werken...
Al met al is het dan de investering waard gewoon een complete pomp, dus incl. vlotter/behuizing te nemen. Bij Autodoc doen ze lekker totaal niet moeilijk als je iets terug wil sturen - ik had dacht ik bij aankoop voor €3,- een optie aangevinkt dat ie zonder opgaaf van reden kosteloos retour mag. Dat heb ik dus maar gedaan en dit voorjaar een VDO complete pomp besteld. ARTIKEL NUMMER: 228-233-001-003Z. Een kleine €120,-. De gewone 3 bar pomp, ik heb geen tuning plannen (meer), dus de hogere kosten en mogelijk ook meer geluid van een 4 bar pomp maakte die variant voor mij niet interessant.
Een nieuw brandstofpomprelais ligt trouwens ook al weer even op de plank, ik wil echter eerst uitproberen of de nieuwe pomp het probleem verholpen heeft.
Omdat ik verder geen bijzondere handelingen heb gedaan (want complete pomp besteld) en er letterlijk talloze how-to's op YouTube te vinden over het vervangen van zo'n pomp bij een VAG auto uit die tijd, zal ik hier ook geen how-to plaatsen.
Ik heb er een stuk of wat bekeken, oa
deze is wel informatief met handige tips en waarschuwingen.
Ben er wel een tijdje mee bezig geweest; het lastigst was natuurlijk de VAG stekkers los te krijgen zowel de elektra als de brandstofleidingen (moest even op youtube opzoeken hoe dat ook alweer gaat) Daarna was het wel even worstelen voordat ik de rubberen afdicht ring (die zit tussen de pomp en de tank, vlak onder het deksel van de pomp) goed terug op z'n plek had gewurmd....
Nu natuurlijk wel wat plaatjes
Klaar voor de bevalling:
Plek van de uitlijn-pijl/markering markeren (ik had geen handige witte stift)
Brandstofleidingen en electra even aan de kant geplakt (anders zit je het voortdurend aan de kant te drukken!)
Oude pomp zoveel mogelijk proberen te laten uitlekken (ging niet, er bleef schat ik zo'n 250ML achter in de pomp, ik kreeg 'm ook later niet leeg in de bak)
Oude pomp (zag er helemaal niet zo slecht en oud/vergeeld uit als ik had gedacht)
Nieuwe pomp van VDO:
Nieuwe erin en uitgelijnd adhv de markeringspijl:
Stekker en leidingen weer vast geklikt. En wat uitgekuist met de oude doeken (de gelekte benzine diende mooi als reinigingsmiddel)
Denk erom dat de klep weer op dezelfde plek terug gaat, makkelijk te herkennen aan deze uitsparing voor de bekabeling:
Klep dicht en rijden maar weer: