Motorlawaai O2 TDI

jvd

Nieuw lid
Een van de terugkomende (weinige) klachten over de o2 is het niveau van het motorlawaai van de TDI motoren. Ik krijg in januari mijn eerste O2 TDI (2.0 DSG) en ik heb tijdens de proefrit dit niet als storend ervaren.

Is Skoda (alsmede de VAG) groep ivm andere diesels zo slecht qua geluid en isolatie?

Vacaro

Senior Member
Bij mijn Skoda vind ik het motor geluid prominenter aanwezig dan bij mijn vorige auto(Ford Focus Clipper 1.8TDCi 115pk), dat was een commonrail.
Andere rijgeluiden, zoals banden,windgeruis,kraakjes waren in de Ford meer aanwezig.
Bij constante snelheid valt het nog mee maar vooral bij optrekken bromt de TDI erop los.
Bij hogere snelheid hoor ik motor ook meer maar dan draait hij hogere toeren door de kortere eindoverbrenging van de zesbak in combinatie met de 4x4.
Bijna 3000opm bij 130km/h

Tallguy

Forumguru
Is voor een groot deel te wijten aan het verschil tussen en Pompdusen en een commonrail. De eerste zit in een hoop VAG auto's (ze gaan er trouwens wel mee stoppen en gaan naar commonrail).
Is nu eenmaal inherent aan de techniek van een PD dat deze meer rumoeriger is dan CR. Valt op zich best mee vind ik.

Isolatie is uiteraard ook minder dan het dure segment, maar ook hier geldt...alles naar zijn waarde.

Ik heb zelf ook de DSG bak en die schakeld (in zijn D) erg snel.
Daardoor lage toeren en minder herrie.
Maar als ik zelf schakel valt het me wel op.

Heeft er iemand ervaring met die isolatie die je onder je motorkap kan plakken??

Elke dieselende O2 heeft isolatie onder kap. Extra isolatie onder kap plakken heeft waarschijnlijk niet zo heel veel zin. Achter het dashboard en bij de wielkasten alle 'gaten' in de fabrieksisolatie opsporen en dichtstoppen lijkt dan de betere oplossing.

Daar was ik al bang voor.
Ik ga hem echt niet helemaal overhoop halen.
Nou ja het was te proberen.

Ik heb de 2.0 TDI DSG...
Ik vind die wagen echt niet storend rumoerig. PD maakt nu eenmaal iets meer lawaai dan common rail, maar is ook pittiger.
Dus iets meer lawaai, voor meer pit. Keuze lijkt mij rap gemaakt.
Trouwens, de 6-bak DSG schakelt zo rustig, op koppel, dat er van dat lawaai niet meer veel overschiet...
Ik zou zeggen: "gewoon doen", je wil achteraf niet meer terug

LenK

Forumguru
PD maakt nu eenmaal iets meer lawaai dan common rail, maar is ook pittiger.
Is dit echt zo of "borrelpraat"?
Is het een algemeen verschil of is het niet puur een karakterkenmerk van alleen de 1.9/2.0 diesels t.o.v. andere merken?
Kan iemand dit dan verklaren?

Erikje

Actief lid
Ik rijd nu 1,5 jaar de 2.0tdi DSG en ik moet zeggen dat het lawaai van de motor me wel tegenvalt. Ik heb ook eens proefgereden in de A3 met 2.0tdi en die is echt een stuk stiller. Mijn aanstaande nieuwe auto met 2.0tdi is ook veel stiller. Mijns inziens vooral een isolatieprobleem bij Skoda. Mijn O2 is sowieso vrij rumoerig door het sportonderstel, de fluitende raamrubbers (ondanks vervanging) en de cuppende banden (die ik inmiddels heb laten vervangen)

Rallye

Forumguru
Is dit echt zo of "borrelpraat"?
Is het een algemeen verschil of is het niet puur een karakterkenmerk van alleen de 1.9/2.0 diesels t.o.v. andere merken?
Kan iemand dit dan verklaren?

Door het pumpedüse-inspuitsysteem zijn VW-diesels inderdaad wat ruwer qua geluid en loop dan andere (common rail-) diesels. Het lijkt er ook op dat de vermogensafgifte wat explosiever is (eerst niets en dan whoooaa) dan bij de common rail. Dat voelt vlotter aan, maar hoeft het niet te zijn.

tim

Lid
Ik rijd nu 1,5 jaar de 2.0tdi DSG en ik moet zeggen dat het lawaai van de motor me wel tegenvalt. Ik heb ook eens proefgereden in de A3 met 2.0tdi en die is echt een stuk stiller. Mijn aanstaande nieuwe auto met 2.0tdi is ook veel stiller. Mijns inziens vooral een isolatieprobleem bij Skoda. Mijn O2 is sowieso vrij rumoerig door het sportonderstel, de fluitende raamrubbers (ondanks vervanging) en de cuppende banden (die ik inmiddels heb laten vervangen)

[Off topic] Wat wordt je nieuwe auto?

___JC___

Forumguru
Isolatie lijkt een flinke kostenbesparende post op de Skoda begroting. Maar ga dr nou eens naast staan als ie stationair loopt. Of doe je raam eens naar beneden in de rij voor de Mc Drive of parkeergarage. Is een Audi of VW 2.0 pompverstuiver dan nog stiller dan een Octavia?

Dan vind ik het helemaal een raar verhaal, maak die krengen van maar 1.000 eutjes duurder ben ik van die pokkeherrie af...

TL@

Forumguru
Of zoals bij Ford. De basis modellen met weinig isolatie en de Ghia modellen met betere isolatie.

Ik heb nu een Passat 1.9TDI (aanloop wagen tot mijn O2 1.9TDI er is) en die maakt ook een pokkeherrie hoor. Ik stoor mij daar nu niet zo aan, maar stil kan je hem moeilijk noemen.

Zou mooi zijn als met de facelift van de octavia ook de motoren worden vervangen door commonrail, in de nieuwe audi a4 zit ie al.
Het enige wat mij tegenhoud om een octavia te kopen is de herrie van de motoren.
Wanneer is de planning van de facelift van de octavia?

Oftopic, weet iemand hoe ik het forum kan instellen dat ik de berichten van boven naar beneden kan lezen, ik moet nu iedere keer onderaan beginnen.

sitechris

Donateur
eind 2008 op zij vroegst. Over de herrrie van de 2.0 TDI, maak eens een proefritje...wie weet valt het mee :)

!Škoda!

Actief lid
Oftopic, weet iemand hoe ik het forum kan instellen dat ik de berichten van boven naar beneden kan lezen, ik moet nu iedere keer onderaan beginnen.

[offtopic]
Ga in de menubalk van het forum (groene balk) naar Gebruiksinstellingen.
Daarna de 4de optie, Opties wijzigen.
Op de pagina die dan verschijnt, ongeveer halverwege, heb je een sub-item Weergaveopties discussies. In de tweede box kiezen voor lineair, oudste eerst. Dan is de weergave zoals je wenst.
[/offtopic]

Vandaag toevallig in een VW Passat 1.9tdi en in de Nieuwe Laguna 2.0dci 150pk gereden. Conclusie mijn Skoda 1.9 tdi O2 maakt absoluut het meeste kabaal, dan komt de Passat die toch wat stiller en comfortabeler is. Maar de nieuwe Laguna was indrukwekkend, die motor was zo stil. Die commonrail motoren zijn echt een must voor de VAG groep! De Skoda bevalt me overigens voor de rest zeer goed...

Bovenaan Onderaan