Motorlawaai O2 TDI

sitechris

Donateur
De dci van de Laguna is idd echt superstil, ik heb er ook in gereden. De auto rijdt en voelt sowieso goed aan.
 
[offtopic]
Ga in de menubalk van het forum (groene balk) naar Gebruiksinstellingen.
Daarna de 4de optie, Opties wijzigen.
Op de pagina die dan verschijnt, ongeveer halverwege, heb je een sub-item Weergaveopties discussies. In de tweede box kiezen voor lineair, oudste eerst. Dan is de weergave zoals je wenst.
[/offtopic]

Allen dank voor de tip, leest een stuk prettiger zo.:yeah:
 

BasK

Nieuw lid
Ik sluit me aan bij de opmerkingen over motorgeluid. Ik heb voor mijn O2 4 jaar een Ford Mondeo met Durashift automaat gereden met 2.0 TdCi Common Rail (130pk, 330Nm koppel). Groot verschil tussen commonrail en pompverstuivertechniek is ook het turbogat. Daardoor heb je eerder het idee dat je een "boost" krijgt rond de 2000 toeren, maar dat vertekent. Er is niet meer vermogen of koppel. Ik vind de TDI roffel overigens wel lekker klinken, vooral bij tussenaccelaties; alleen in de auto handsfree bellen boven de 160km/h wordt lastig :-)
 

!Škoda!

Actief lid
Brrf zijn...

[offtopic]
Maar die 160 kmh halen wij toch niet als "goed voorbeeld" gevers. (Follow the skoda driver). :grin:

Alleen jammer dat niet iedereen dat doet. (zouden wij als Škoda rijders tenminste vooraan in de file rijden :2133: )
[/offtopic]

Persoonlijk vind ik de diesel nog wel redelijk rustig (mijn laatste diesel was een Vectra... :icon_smile_dead:) Deze (die :icon_smile_dead: Vectra) bromde meer in de carosserie, en aan het stuur......
 
De 1.9 TDI is een stuk stiller dan de 2.0 TDI.
De 2.0 waarin ik nu rij is van Apr 2006 63.000 km
De 1.9 waarin ik een dag in mocht rijden was van Okt 2007 met weinig km.

Gr,

Aaron
 
Ik denk dat er veel tussen de oren zit omdat in alle bladen vermeld wordt dat common rail stiller is dan de pompverstuivers.

Mijn ervaringen zijn:
Opel Astra 2.0 DTI (2002) maakte meer lawaai dan de Skoda Octavia 2.0 TDI (2005)
Skoda Octavia 1.9 TDI maakt een ruwer geluid dat de Skoda Octavia 2.0 TDI
(ik heb met beide versies gereden en heb bewust voor de 2.0 TDI gekozen). De 2.0 TDI kwam rustiger/stiller over. Beide modellen waren van 2005, de 1.9 was geen Elegance. Het kan dus zijn dat deze wat isolatie materiaal mist.
Gisteren een collega in de auto gehad die de auto siller vond dan zijn Renault Megane 1.9dCI (2003).

Als je een keuze moet maken zou ik in ieder geval met beide versies gaan rijden, dit is mogelijk in Leusden.
 
Een van de terugkomende (weinige) klachten over de o2 is het niveau van het motorlawaai van de TDI motoren. Ik krijg in januari mijn eerste O2 TDI (2.0 DSG) en ik heb tijdens de proefrit dit niet als storend ervaren.

Is Skoda (alsmede de VAG) groep ivm andere diesels zo slecht qua geluid en isolatie?

Heb tot 2006 met een marea jtd gereden, zalige auto. Daarna octavia 2 1.6 mpi en 1.9 tdi. Heb nu een 308 2.0 hdi. VW diesel is gewoon ouderwetse zooi. Mijn vader heeft een rover 45 idt, is net zo snel, net zo zuinig en net zo lawaaiig als een tdi. Voor mij geen tdi meer
 
De pompverstuivers van VW maken gewoon wat meer herrie dan de common rails, dat staat bijna in iedere test. Nou ben ik net op vakantie geweest en samen opgereden met een common rail Ford Focus (136 PK versie). Bij het versnellen was de TDI echt vlotter weg. De grootste grap was in het brandstofverbruik, op een ritje Oostenrijk heen en weer had de Octavia 30 liter minder diesel nodig. Kortom het verhaal over rendement van een pompverstuiver zal dan toch wel een beetje waar zijn.
 
plus een koopje is de Skoda Octavia nu ook niet meer kijk naar de nieuwe Mazda 6 sportbreak. 32.000 euro bijna net zo compleet als Octavia en 140 pk common rail.
 

sitechris

Donateur
tsja, prestaties zijn me wel wat herrie waard. Ik heb in de nieuwe 2.0 TDI common-rail gereden (in een Audi A4). Dat ding was wel wat stiller dan de oude, maar ook een stuk trager. Het viel me zelfs behoorlijk tegen. Boven de 160 zat er nog maar weinig versnelling in, boven de 180 was het kruipen. Nu was de motor nog vrij vers, maar toch....En echt stil was hij ook niet, de 2.0 dci van Renault loopt echt stukken beter en presteert ook net wat beter (zij het ook niet echt super overtuigend).
 
ok, interessante constatering. De Laguna 3 was inderdaad zo stil dat ik even buiten de auto ben gaan luisteren of het wel een diesel was. Toch kom ik net uit Duitsland en ik heb weer genoten. Die 1.9 tdi, met slechts 105 pk, sleurt prima!
 

___JC___

Forumguru
Je rijd veel in Duitsland neem ik aan.
In NL heb je niks aan zulke snelheden.

Vanochtend nog 160 gereden op de A4 hoor...
;)

Wordt die Mazda zo goedkoop joh? Dan zou ik het ook wel weten, de Mazda ziet er een stuk beter uit dan de Octavia. *gooit de knuppel in het hoenderhok*
 

Gieliovd

Forumguru
tsja, prestaties zijn me wel wat herrie waard. Ik heb in de nieuwe 2.0 TDI common-rail gereden (in een Audi A4). Dat ding was wel wat stiller dan de oude, maar ook een stuk trager. Het viel me zelfs behoorlijk tegen. Boven de 160 zat er nog maar weinig versnelling in, boven de 180 was het kruipen. Nu was de motor nog vrij vers, maar toch....En echt stil was hij ook niet, de 2.0 dci van Renault loopt echt stukken beter en presteert ook net wat beter (zij het ook niet echt super overtuigend).
Let wel op de psychologische factor van geluid he. Als jij uit een rumoerige auto stapt en vervolgens in een hele stille, lijkt het plots of er geen actie uit het vooronder komt. Geluid wordt nou eenmaal automatisch geassocieerd met snelheid.

Vergeleken met mijn oude auto's is deze wagen 10 keer stiller, en ik heb nog steeds soms het idee dat hij niet vooruit te branden is, terwijl dat reuze meevalt.
 

sitechris

Donateur
ik heb het even met de stopwatch nagemeten. Vol accelererend vanaf de 70 en bij 80 de stopwatch ingedrukt tot 120, levert een matige tijd van 7,7 seconden op in de Audi. Ook al was de motor nog niet los, het was sowieso een luizige tijd. Maar mss zijn deze zwakke prestaties exemplarisch, dat kan natuurlijk.

@Felicia-Peter, op de 4 baans A12 kun je op rustige momenten aardig planken zonder de rest van verkeer in gevaar te brengen. Even 180 aantikken is daar echt wel mogelijk.
 
ok, interessante constatering. De Laguna 3 was inderdaad zo stil dat ik even buiten de auto ben gaan luisteren of het wel een diesel was. Toch kom ik net uit Duitsland en ik heb weer genoten. Die 1.9 tdi, met slechts 105 pk, sleurt prima!
heb nu een 308 2.0 hdi (136pk), is echt wel sneller als een o2 1.9tdi
3000 toeren bij 170 km/u.
 
Dat van die snelheidsbeleving en geluid kan wel kloppen. Laatst reed ik in een BMW320D, die nieuwe met 180 pk. Nou is dat ding echt wel sneller dan mijn standaard Oct 2.0 TDI, maar de snelheidsbeleving leek echt minder, totdat je op de teller keek en je de snelheidsmeter behoorlijke stappen zag maken.
 
Bovenaan Onderaan