Motorlawaai O2 TDI

De snelheidsbeleving onderschrijf ik ook. Mijn huidige auto (O2 1.9tdi) lijkt veel sneller dan mijn Renault Megane 1.6 16V maar is dit absoluut niet. Daarnaast heb ik vorige week in een BMW 118d gereden en die voelt ook trager aan dan de O2 tot je op de snelheidsmeter kijkt.

Wat geluid betreft ben ik juist uiterst tevreden. De rust is echt heerlijk als je uit een Megane op benzine komt. Zeker omdat ik nogal van doorrijden hou. De Renault draait bij 160 ruim 5000 tpm en de O2 slechts 3300.

Daarnaast is de zuinigheid naar mijn idee ongekend! Een ritje naar mijn werk (gecombineerd binnen kom, buitenweg en snelweg van 80 km) komt in de meeste gevallen boven de 1:20 uit. Dit terwijl ik op de snelweg minstens 140 rij waar ik kan. De auto is overigens van 2008..

Groeten, Dolf

blacktdi

Actief lid
Het geinige met de TDI motoren is dat het koppel er plots inkomt. Dat ervaar je als de bekende por in de rug. Als het koppel na de 3200rpm rap afneemt, nemen de pk's het over tot +/- 4000rpm. Een benzine auto heeft zijn maximum koppel (wat bij een megage 1.6 een stuk lager is) en zijn vermogen bij een veel hoger toerental maar kan daardoor ook veel verder doortrekken zonder dat je moet opschakelen.
De nieuwe common rail TDI van VW heeft die bekende por ook wat minder maar trekt weer veel makkelijker door in zijn versnellingen. Het gaat allemaal wat geleidelijker. Gevoelsmatig is de oude TDI veel sneller maar dat is echt niet het geval.

Bovenaan Onderaan