motormanagement lampje

Gijs

Lid
Chapeau voor Carnext (waar ik mijn auto gekocht heb). De EGR klep + Lambdasonde mag op hun kosten gerepareerd worden! :xyxthumbs:
 
Ik rij nu bijna 3 jaar en 80.000 km op gas in mijn o1, die ik deze week ga inruilen.
AL die tijd weinig problemen gehad, wel ook motormanagement lampje dat brandde.
Dealer zei dat analyse aangaf sporadisch mengsel te arm. Doorrijden dus maar. En guess waht: het lampje ging vanzelf weer uit...
 

Gijs

Lid
Heeft er bij jullie ook wel eens een gasspecialist naar gekeken?
Ik laat voor de zekerheid toch nog even het gassysteem controleren of alles nog wel goed afgeregeld is. Als de specialist aangeeft dat alles in orde is dan geeft dat toch wel een prettig gevoel
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb je vraag even gemist.

Nee, er heeft géén gasspecialist naar gekeken. Ik heb deze telefonisch wel gesproken en die stelde gelijk een reparatie voor van €1000. Dat heb ik dus niet gedaan, sloeg nergens op.

Ik ben toen langere afstanden gaan rijden en heb het lampje máánden niet meer gezien.
 
Ik heb je vraag even gemist.

Nee, er heeft géén gasspecialist naar gekeken. Ik heb deze telefonisch wel gesproken en die stelde gelijk een reparatie voor van €1000. Dat heb ik dus niet gedaan, sloeg nergens op.

Ik ben toen langere afstanden gaan rijden en heb het lampje máánden niet meer gezien.

Zo'n reparatievoorstel per telefoon betekent gewoon hetzelfde als: Meneer bekijkt u het maar, wij hebben geen zin in uw gezeur. (of woorden van gelijke strekking)...

:biggthumpdown:
 
Ook hier nog een O1 rijder met G3 en een brandend lampje. Lampje brand inmiddels al zo'n 120.000 KM, ik ben er wel ooit eens in gestonken om hem naar de gas specialist te brengen. Koste me meteen ongeveer € 700,00 voor een nieuwe gas computer en nieuwe gas injectoren. Lampje is daarna ongeveer 10.000 KM uit geweest, sindsdien weer continu dat lampje. Zit er wel eens over te denken om het lampje er gewoon uit te halen, kan die me ook niet meer irriteren.
 

Gijs

Lid
Ook nooit problemen gehad met de katalysator? Die zou volgens de dealer nl. schade kunnen oplopen bij een onjuiste verbranding.
 

Gieliovd

Forumguru
Ook nooit problemen gehad met de katalysator? Die zou volgens de dealer nl. schade kunnen oplopen bij een onjuiste verbranding.
De vraag is echter: is er een onjuiste verbranding?

De labdasonde registreert waarden buiten het reguliere meetbereid op benzine waardoor de melding naar voren komt.

LPG verbrand "schoner" en zal naar mijn idee minder last bezorgen op de katalysator.
 

Gijs

Lid
Ok, de auto is inmiddels bij de dealer geweest voor de reparatie. Volgens afspraak is de lambda sonde en de EGR klep vervangen. De gasspecialist heeft geconstateerd dat er een druksensor kapot was en die is vervangen door een verbeterde versie + de gascomputer is geupdate. Deze druksensor zou volgens de gasspecialist de oorzaak van het verslinden van de lambda sondes zijn.

Tot nog toe blijft het lampje uit en ik merk dat het verbruik is afgenomen. Van 8.5 l/100km naar 7 l/100km

Tot mijn schrik merk ik wel dat bij het optrekken in de 1e versnelling de auto nu flink staat te trillen, heb al gelezen over kapotte tweemassa vliegwielen. Word er wel een beetje moedeloos van, heb de Skoda juist gekocht omdat ze zo weinig kapot zouden gaan....
 

Gieliovd

Forumguru
Blij dat het ene misschien opgelost is, triest dat het volgende weer opkomt.

Had je hem nou bij een bedrijf gekocht met garantie? Zo ja, dan wordt dit toch ook weer opgelost?
 

Gijs

Lid
6 maanden garantie zou me +/- €450,= extra kosten en heb ik niet genomen, een gecalculeerd risico dus. Maar ik verwacht wel dat de auto in orde is op het moment dat ik hem koop. Carnext deelt die mening en zijn daarom bereid om de kosten van de eerste storing te vergoeden. Hoe het nu met die trilling moet weet ik nog niet.
 

van_der_P

Senior Member
6 maanden garantie zou me +/- €450,= extra kosten en heb ik niet genomen, een gecalculeerd risico dus. Maar ik verwacht wel dat de auto in orde is op het moment dat ik hem koop. Carnext deelt die mening en zijn daarom bereid om de kosten van de eerste storing te vergoeden. Hoe het nu met die trilling moet weet ik nog niet.

Dan laat het bedrijf zich toch van zijn goede kant zien.

Laat de Skoda door het gasbedrijf nazien. En een berekening maken van de kosten, dat zou best kunnen mee vallen. Als het minder is dan die 450 euro, heb je toch geld verdient.

Bij het kopen van een gebruikte auto moet je ook een beetje geluk hebben.
 

purk

Senior Member
Ok, de auto is inmiddels bij de dealer geweest voor de reparatie. Volgens afspraak is de lambda sonde en de EGR klep vervangen. De gasspecialist heeft geconstateerd dat er een druksensor kapot was en die is vervangen door een verbeterde versie + de gascomputer is geupdate. Deze druksensor zou volgens de gasspecialist de oorzaak van het verslinden van de lambda sondes zijn.

Tot nog toe blijft het lampje uit en ik merk dat het verbruik is afgenomen. Van 8.5 l/100km naar 7 l/100km

Tot mijn schrik merk ik wel dat bij het optrekken in de 1e versnelling de auto nu flink staat te trillen, heb al gelezen over kapotte tweemassa vliegwielen. Word er wel een beetje moedeloos van, heb de Skoda juist gekocht omdat ze zo weinig kapot zouden gaan....


wees gerust een benzine motor heeft geen tweemassavliegwiel!
 

Gijs

Lid
wees gerust een benzine motor heeft geen tweemassavliegwiel!

Kijk dat wist ik dus niet, scheelt weer een heel duur onderdeel!
Ik had de dealer wel gevraagd ernaar te kijken maar zeiden dat de trilling kwam door de versleten stabilisatorstang rubbers. Die zijn nu vervangen (ze kraakten als een oude rollator) maar het trillen bij het op laten komen van de koppeling in de eerste versnelling doet de auto nog steeds. Niet erg comfortabel. Enig idee wat dit kan veroorzaken?
 
Bovenaan Onderaan