Ik heb je vraag even gemist.
Nee, er heeft géén gasspecialist naar gekeken. Ik heb deze telefonisch wel gesproken en die stelde gelijk een reparatie voor van €1000. Dat heb ik dus niet gedaan, sloeg nergens op.
Ik ben toen langere afstanden gaan rijden en heb het lampje máánden niet meer gezien.
De vraag is echter: is er een onjuiste verbranding?Ook nooit problemen gehad met de katalysator? Die zou volgens de dealer nl. schade kunnen oplopen bij een onjuiste verbranding.
6 maanden garantie zou me +/- €450,= extra kosten en heb ik niet genomen, een gecalculeerd risico dus. Maar ik verwacht wel dat de auto in orde is op het moment dat ik hem koop. Carnext deelt die mening en zijn daarom bereid om de kosten van de eerste storing te vergoeden. Hoe het nu met die trilling moet weet ik nog niet.
Ok, de auto is inmiddels bij de dealer geweest voor de reparatie. Volgens afspraak is de lambda sonde en de EGR klep vervangen. De gasspecialist heeft geconstateerd dat er een druksensor kapot was en die is vervangen door een verbeterde versie + de gascomputer is geupdate. Deze druksensor zou volgens de gasspecialist de oorzaak van het verslinden van de lambda sondes zijn.
Tot nog toe blijft het lampje uit en ik merk dat het verbruik is afgenomen. Van 8.5 l/100km naar 7 l/100km
Tot mijn schrik merk ik wel dat bij het optrekken in de 1e versnelling de auto nu flink staat te trillen, heb al gelezen over kapotte tweemassa vliegwielen. Word er wel een beetje moedeloos van, heb de Skoda juist gekocht omdat ze zo weinig kapot zouden gaan....
wees gerust een benzine motor heeft geen tweemassavliegwiel!