Is er in de nabije omgeving van de stad Utrecht iemand die zich bezighoud met het onderhoud van Skoda's? Om iedere keer naar de dealer te gaan ben ik eigenlijk niet van plan (te prijzig). Zou mooi zijn als er een specialist of een monteur in prive tijd de auto in de toekomst kan onderhouden
Als software-engineer zou je hier wel wat aan hebben. Zelf je foutcodes uitlezen, resetten en ook verschillende waardes in de gaten houden, eventueel met een eigen stukje software... Let op, bij mij duurde de levering erg lang (eigenaar webshop op vakantie ?), maar uiteindelijk kwam alles netjes binnen.
http://www.scantools.nl/shop/index.php?cat=3&sid=31
Ik heb het ding zelf ook gekocht om het terugkerende lampje van mijn G3-Octavia in de gaten te houden (tot nu toe nog geen reparatie laten doen). Zit nog te broeden op een idee om een embedded-linux bordje langdurig gegevens van de motor te laten registeren...
Uit metingen is mij opgevallen dat de eerste lambda-sensor af en toe een periode geen waardes afgeeft. Hiervoor moet de motor warm zijn en moet een minuut of 5 boven de 120km/u gereden zijn.
Als ik dan de afslag van de snelweg af ga en na het verkeerslicht weer ben opgetrokken en rustig 80km/u rij komt de storingsindicatie pas tevoorschijn. 16804 (altijd) / 17506 (soms) / 17584 (sporadisch), gelezen met andere VAG-code lezer).
Respectievelijk zijn de foutcodes.
Catalyst System, Bank 1 Efficiency Below Threshold
Long Term Fuel Trim Additive Air; Bank 1; Range 2 System too Lean
Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst Control Limit Reached
Deze uitgestelde foutmeling heeft waarschijnlijk met een voortschrijdende middeling van de waardes te maken (long term fuel trim ?), maar om hier zeker van te zijn zal ik toch eens beiden lambda waardes langdurig moeten laten registreren.
Milan.
p.s. Ik werk in Driebergen woon in Mijdrecht. Mogelijk dichtbij genoeg om eens langs te komen en te komen bekijken, mocht je interesse hebben maar niet durfen om de 60,- euro zomaar uit te geven.