motormanagement lampje

purk

Senior Member
trillen door versleten stabilisatorstangen lijkt me gek, dit kan wel een klapperend geluid geven bij het nemen van drempels en kuilen of een klinker weg.

Het kraken komt vaak doordat de stalen bus waar de rubbers omheen zitten kapot is!nieuwe stan met rubbers is dan de oplossing.


Trillingen in de koppeling kan komen door een defecte drukgroep/koppelingplaat. daar kom je alleen maar achter als je de versnellingbak er achter vandaan trekt.
 

purk

Senior Member
kan komen omdat hij een stilstaand voertuig in beweging moet brengen en dus het zwaarst belast wordt.
 
Is er in de nabije omgeving van de stad Utrecht iemand die zich bezighoud met het onderhoud van Skoda's? Om iedere keer naar de dealer te gaan ben ik eigenlijk niet van plan (te prijzig). Zou mooi zijn als er een specialist of een monteur in prive tijd de auto in de toekomst kan onderhouden

Als software-engineer zou je hier wel wat aan hebben. Zelf je foutcodes uitlezen, resetten en ook verschillende waardes in de gaten houden, eventueel met een eigen stukje software... Let op, bij mij duurde de levering erg lang (eigenaar webshop op vakantie ?), maar uiteindelijk kwam alles netjes binnen.

http://www.scantools.nl/shop/index.php?cat=3&sid=31

Ik heb het ding zelf ook gekocht om het terugkerende lampje van mijn G3-Octavia in de gaten te houden (tot nu toe nog geen reparatie laten doen). Zit nog te broeden op een idee om een embedded-linux bordje langdurig gegevens van de motor te laten registeren...

Uit metingen is mij opgevallen dat de eerste lambda-sensor af en toe een periode geen waardes afgeeft. Hiervoor moet de motor warm zijn en moet een minuut of 5 boven de 120km/u gereden zijn.
Als ik dan de afslag van de snelweg af ga en na het verkeerslicht weer ben opgetrokken en rustig 80km/u rij komt de storingsindicatie pas tevoorschijn. 16804 (altijd) / 17506 (soms) / 17584 (sporadisch), gelezen met andere VAG-code lezer).

Respectievelijk zijn de foutcodes.
Catalyst System, Bank 1 Efficiency Below Threshold
Long Term Fuel Trim Additive Air; Bank 1; Range 2 System too Lean
Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst Control Limit Reached

Deze uitgestelde foutmeling heeft waarschijnlijk met een voortschrijdende middeling van de waardes te maken (long term fuel trim ?), maar om hier zeker van te zijn zal ik toch eens beiden lambda waardes langdurig moeten laten registreren.

Milan.

p.s. Ik werk in Driebergen woon in Mijdrecht. Mogelijk dichtbij genoeg om eens langs te komen en te komen bekijken, mocht je interesse hebben maar niet durfen om de 60,- euro zomaar uit te geven.
 

superbraam

Nieuw lid
Ik rijd intussen ook al een kleine 80.000 km met een brandend management lampje (km stand is nu 230.000, 1.6 motor op G3)
Dealer heeft nooit iets kunnen vinden.
Lampje eruit is een goed idee :crazy:
 

Gijs

Lid
Even voor de duidelijkheid, bij mijn Octavia was er dus wel wat kapot. In het gassysteem zat een kapotte druksensor. Het kan dus mijns inziens geen kwaad om de auto ook eens door een gasspecialist te laten onderzoeken. Sinds die reparatie geen gekke lampjes meer gezien *klopt nu op houten tafel*
 

T4Dick

Nieuw lid
storing lampje en VAG-COM

Hallo, dit is hier mijn eerste reactie.

Na jaren een T4 2.5 TDI grijskenteken nu vanwege de kosten een skoda octavia 1 Combi 1.6i (motor BFQ) met AG g3 installatie aangeschaft met de nodige km's.

Ook na een aantal km's het diagnoselampje aan. Nu kan ik dit gemakkelijk zelf uitlezen met VAG-COM 3.11, ook bij mij een te arm mengsel zo af en toe.

Hierna de onderdrukslangen naar de verdamper en de (injector)aanpassingsmodule nagelopen en hierin een scheurtje gevonden bij de aansluiting. Dit afgesneden en opnieuw gemonteerd en daarna veel minder storingen, als ik hem nu uitlees nog wel af en toe te arm mengsel maar geen lampje meer aan. Ook lambda storing wel eens gehad net al even een hik bij het overschakelen, hoeft volgens mij geen probleem te zijn verder.

De onderdruk op de verdamper is er voor om een constant drukverschil over de gasinjector te krijgen, de druk in het inlaatspruitstuk wisseld nogal met de stand van de gasklep enz. Door het drukverschil over de verstuiver op deze manier constant te houden is dus alleen de verstuiver aan tijd een maat voor de in te spuiten hoeveelheid brandstof ( wordt ook veel bij benzine injectie systemen gebruikt)

Wat ik eigenlijk wil zeggen is; schaf zelf een OBD kabel speciaal voor VAG aan bij OBDtools.nl voor nog geen 20 euro inclusief verzending. Dan kun je zelf de foutcodes wissen en beoordelen of de auto wel of niet naar de (gas)garage moet. Alleen voor Octavia 1 want de Octavia 2 heeft CAN diagnose en verder een laptop of gewone pc nodig natuurlijk.

VAG-COM 311 is op het internet wel te vinden als freeware.
De volledige versie is er ook wel te vinden net als veel uitleg in het NL op de site van Gerrit-Speek, even Googelen.

Dan hoef je niet telkens naar de dealer.

Groet,

T4Dick.
 
Bovenaan Onderaan