"En? Een jaar, 7805 km en 565 liter go-go juice verder, bevalt de MX-5?"
Eg wel
.
Iedere keer weer genieten. Instappen en gaan….
Alle mods bevallen ook goed. Vooral het glazen windschot en de inserts de rolbeugels vallen iedere keer weer positief op.
Met de ramen omhoog zit je supercomfortabel en heb je geen enkele last van wervelingen of lawaai. 130 Km/u - langzamer/sneller ook
– nergens last van.
Ramen omlaag, minimale wervelingen, iets meer lawaai maar nog steeds -tig keer comfortabeler dan met het originele windschot.
"Niks negatiefs dus?"
Toch wel. Geen drama hoor maar de bekleding van de stoelen is op z'n Frans gezegd '
trois fois rien', of te wel drie keer niks.
Die is van kunstleer en ik had al een vermoeden dat die niet zou bevallen en heb daarom ook gewacht met het inbouwen van de stoelverwarmingsmatten. De stoelen eruit, bekleding los, matten plaatsen, alles weer inbouwen en dat hele proces qua bekleding later nog eens een keer herhalen? Nope, gaan we niet doen.
Mijn vermoeden over de bekleding is in de afgelopen periode in ieder geval bevestigd. Na een tijdje zitten, vooral bij wat hogere temperaturen, drijf je bij wijze van spreken de stoel uit.
Verre van comfortabel.
Daar gaat dus andere bekleding voor komen. Een combinatie van leer en alcantara. Leer voor de zijkanten en alcantara voor het zitvlak en rugleuning. Ergens in komende periode nieuwe bekleding bestellen en in de winterperiode de tijd nemen om het geheel (bekleding icm stoelverwarming) te plaatsen.
Nog iets wat niet echt negatief is opgevallen maar waar ik nog over na loop te denken is het onderstel. De veren zijn de standaard exemplaren maar de schokbrekers zijn door de vorige eigenaar ooit vervangen door Monroe Reflex’s.
Op zich doen die het goed maar ik heb het gevoel dat met deze dempers de nadruk meer op comfort dan op sportiviteit ligt. Ondanks de 50/50 gewichtsverhouding merk je in sommige situaties dat daar waar de vooras grip blijft houden, de achteras de neiging heeft om kort los te komen.
De body-roll valt dan overigens mee, die is minder dan bij een volledig standaard onderstel, maar kan nog strakker.
Anyhoe, heb al wat zitten shoppen ( Bilstein, KW, Tein ) maar ga me daar maar nog eens wat verder in verdiepen. Moet in ieder geval een betere combinatie van sportief/comfortabel zijn dan dat er nu onder zit.
Tot zover. Vandaag in ieder geval lekker buiten gespeeld
, misschien morgen weer