"En nog een jaar, dit keer maar 3750 km en 275 liter go-go juice verder, bevalt de MX-5 nog steeds?"
Yep, nog steeds eg wel
Door de verhuizing/verbouwing/verduurzaming van het nieuwe huis - niet echt nieuw
, bouwjaar 1971 - blijft er maar weinig tijd over voor "buiten spelen". Doe alles zelf en voornamelijk alleen en ben dus veeeeeel tijd kwijt aan ons nieuwe stekkie.
Maar goed, kwaliteit kost nou eenmaal tijd.
Staat de MX-5 dan te verstoffen? In eerste instantie stond ie wel een beetje alleen gelaten in de garage maar met het steeds mooier wordende weer en toeslaande vermoeidheid uiteindelijk verstandig geworden en zo nu en dan het gereedschap laten rusten en er op uit gegaan. Limburg verkend, gedeeltes van Brabant, de Belgische Eifel, Duitse Eifel, ff een dagje via de snelweg naar Trier en terug alleen maar B- en tussendoor weggetjes. Kortom, alleen maar genieten!
Alhoewel.....één keer was 't niet genieten en wel ff vloeken. Vrouwlief had twee weken vrij, het was perfect cabrio-weer en precies op het moment dat wij dachten op stap te kunnen gaan dacht de MX-5 daar anders over.
Helemaal klaar voor de start, draaide de sleutel om, alle controlelampjes gingen netjes aan maar starten....nope, helemaal niks.
Het nodige gevloek verder de spanningsmeter erbij gepakt, accu gecheckt, 10,7 volt. Huh? Ongeveer drie weken geleden er nog mee gereden, komt wel vaker voor dat dat de auto langer staat zonder de druppellader aan te sluiten en dat is nooit een probleem.
Whatever, accu op de oplader, lekker met rust laten en we zien morgen wel weer verder.
De volgende morgen, accu is mooi op spanning dus, starten. Nee dus, dit keer draaide de startmotor wel maar klonk nogal 'vermoeid'.
Net alsof de spanning toch niet hoog genoeg was. Accu weer gemeten, gezakt naar 10,7 volt. Voorzichtige conclusie > accu overleden.
Allemaal goed en aardig maar het is prachtweer, we hebben vakantie, we willen rijden en dit is dan dag nr 2 dat dat niet kan.
Ergo, nieuwe accu nodig, en rap 'n beetje. Online gezocht en aanbod genoeg maar niet in de nabije omgeving.
Twee Mazda dealers gebeld. Allebei op een kwartiertje rijden afstand. De ene moest 'm bestellen en de andere had 'm toevallig op voorraad. Da's mooi.....totdat ik de prijs a € 179.95 te horen kreeg. Ik snap dat er geld verdient moet worden maar als ik een kwalitatief hoogwaardige Varta / Bosch accu voor rond de € 80,- kan kopen zal ik wel gek zijn om een originele Mazda (Panasonic) accu bij de dealer te halen.
Online nog ff verder gezocht en een aanbieder gevonden die het passende model accu Varta Blue Dynamic dezelfde dag 's avonds voor een kleine extra vergoeding af kon leveren.
Die dus besteld, ontvangen, gemonteerd en de volgende dag - en dagen daarna - weer probleemloos lekker kunnen rijden.
De vorig jaar genoemde wensen, andere stoelbekleding en aanpassing van het onderstel, staan nog open.
- Speelde ook met de gedachte de stoelen te vervangen door een set Recaro's die ooit in een bepaalde versie van dit model MX-5 leverbaar waren maar die zijn zeldzaam. Op het moment dat ze dan een keer aangeboden worden worden er debiel hoge prijzen gevraagd. Dat gaat 'm dus hoogstwaarschijnlijk niet/nooit worden. Dus, bekleding vervangen en daarbij meteen stoelverwarming inbouwen.
- Voor het onderstel nog verder zitten graven naar mogelijkheden. Qua rijhoogte hoeft de auto niet omlaag. Qua vering is ie ook stug genoeg zonder oncomfortabel te zijn. Dus, eigenlijk alleen andere schokbrekers.
Inmiddels zijn voor deze MX-5 (NC) eindelijk ook Koni Special Active schokbrekers leverbaar. De eerste reviews van gebruikers die ze onder hun MX-5/Miata hebben gemonteerd zijn zeer positief dus goede kans dat die er gaan komen.
Tot zover voor nu
Lekker verder 'karren' en de wensen komen vanzelf wel zodra ik weer tijd 'over' heb.