Mysterieuze olie lekkage (bkd)

Maggy

Forumguru
Kennelijk ben ik aan de beurt.... Net de 350dkm aangetikt en de auto voor de riemwissel bij de dealer neergezet; so far, so good. Niks aan de hand.
Totdat ik gebeld word, ah, hij zal klaar zijn!....nee dus, na de riem wissel ( met waterpomp) is er ergens aan de voorkant van het blok een fraaie olielekkage opgetreden, ergens spuit het er uit, het lijkt uit de buurt van de oliekoeler te komen, maar zeker is het nog niet, het was inmiddels 1700 uur, en einde dag voor de mannen. Morgen gaan ze kijken wat het zou kunnen zijn. Best balen.

Heb nog geen 1500 km terug een beurt gedaan, en het blok was kurkdroog aan de buitenzijde, nu droop het er letterlijk van af. (De enige wijziging die ik recentelijk heb gedaan was de viscositeit van de olie veranderen; de 5w30 van shell was niet meer leverbaar, dus nu zit er 5w40 in, ook Helix vol-syntheet, net als de 30.)

Ik ga morgen maar eens langs om mee te kijken, ben benieuwd, wil nog wel ff met het blokkie doen.
 

Maggy

Forumguru
Het is eigenlijk het enige dat ik laat doen, de rest van het onderhoud doe ik zelf, idd wel een beetje zuur. Kan er nog niks over zeggen verder, het kan nog twee kanten op; een fout van hun, of mechanisch falen en mazzel hebben dat het daar gebeurt en niet op de snelweg.
Hou jullie op de hoogte.
 

Spierings

Forumguru
Een motor begint niet opeens extreem hard te lekken. Zou echt even goed gaan kijken of er niks beschadigd is, het zou anders wel heel erg toeval zijn ...
 

Maggy

Forumguru
Nou, net maar eens gaan kijken, en het volledige verhaal gehoord.
De riem is gewisseld door een leerling monteur en gecontroleerd door een ander. Daarna is een proefrit gemaakt en tijdens de proefrit verloor de motor vermogen, auto terug naar garage en daar bleek dat de riem is versprongen over een aantal tanden. Hoe de lekkage hiermee samenhangt moet nog blijken, maar nu moet eerst de kop er af, en de schade geinventariseerd.
Garage neemt volledige verantwoordelijkheid voor de schade(pffffffttt)

Ik heb er slecht van geslapen, omdat ik de context van de lekkage niet begreep, maar na de uitleg is het me wel duidelijk dat een en ander met elkaar samenhangt.

Keep you posted.
 

turboturbo

Forumguru
Gelukkig is het bedrijf eerlijk en gaan ze het oplossen.

Foutje maken kan natuurlijk altijd (reparatie is immers nagekeken door een monteur)

Per saldo heb je straks misschien een gereviseerde motor in je Octaaf en dat is op zich niet gek zou ik denken?
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Maggy Héél vervelend maar als ze het netjes in orde maken met garantie op de reparatie (koppakking, kleppen enz.) dan is het goed.
Vergeet niet om, zeker in het begin, de motorolie vaker te controleren omdat vaak het olieverbruik wat toeneemt als bij deze hoge km stand de cilinderkop gedemonteerd is geweest.
Het heeft te maken met het breken en schoonmaken van koolaanslag randjes die eerst een afdichtende functie hadden.
 

Noord26

Forumguru
Dat begreep ik idd. Alleen merk je al dat men bij een dealer meteen streeft naar een snelle en correcte oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Maggy

Forumguru
Nou ben vanmiddag gebeld.... Blok is overleden; in de zijkant zit een gat/scheur Heb het zelf nog niet gezien, komt morgen wel, moet dan langs om weer het een en ander door te spreken. Er is al een ander blok geregeld kennelijk, met 120dkm km minder, maar ja, het is niet mijn blokkie.... Maar eens uitvogelen hoe we dat gaan doen met garantie.... ( mijn auto had alles aantoonbaar, daarom durfde ik het aan met 250dkm toen die gekocht werd)

Morgen weer verder.
 

andrehj

Forumguru
Hm, niet zo mooi. Gevalletje distributieriemwissel en vergeten de spanner vast te zetten?
Ben benieuwd naar de plaatjes. Overigens wordt dit verhaal snel erger: Na je eerste post dacht ik nog dat het wel mee zou vallen, een druppeltje olie is niet zo erg, maar als er nu een scheur in je blok zit.... Dit klinkt meer naar een gevalletje: Spanner niet goed vast -> riem over de tanden gesprongen -> zuigers raken de kleppen -> drijfstang gebroken en door blok geslagen :nono:
 

Cordoba

Forumguru
Mogelijk klein foutje, maar grote gevolgen. Deze dealer lost het in elk geval behoorlijk op, ik zou echt niet durven zeggen dat de doorsnee dealer gemaakte fouten toegeeft, en nog belangrijker: de veroorzaakte problemen oplost. Daar zit naar mijn mening ook het echte verschil tussen een goede garage en een doorsnee, of minder goede garage. Er zijn adressen die ik met een gerust gevoel durf te adviseren aan anderen: niet omdat daar geen fouten gemaakt worden, wel omdat ze er vakkennis hebben, en als er een fout gemaakt wordt, alles in het werk stellen om die fout te corrigeren met zo min mogelijk gevolgen voor de klant (dat hoeft niet alleen financieel te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook bestaan uit een omruilservice waarbij de garage de auto bij je thuis komt omruilen, zodat het je minder extra tijd kost.
 

Maggy

Forumguru
image.jpeg

Een ga(-a)t(-je) in het blok ter hoogte van de oliekoeler, zeg maar tussen de peilstok en de oliekoeler. Bij cylinder nummer 3 dus. Gat grootte is ongeveer van het formaat euro.
Nieuw (-ander) blok komt morgen, zit 3mnd garantie op; in die tijd heb ik wel uitgevonden of het een goed (-lees: geen oliezuiper) is. Laat gelijk de koppeling doen, de boel ligt nu toch los, dus een beetje dom om dat niet te doen.
Oude blok gaat wel uit elkaar, we zijn beide benieuwd wat de veroorzaker van het gat is.
 

Maggy

Forumguru
Idd de lekkage is geen mysterie meer, de oorzaak nog (deels-) wel, want wat heeft het gat veroorzaakt.
Het vervangende blok is ook een BKD, met 230dkm.
 
Bovenaan Onderaan