Mysterieuze olie lekkage (bkd)

RoGEK

Senior Member
Sterkte met het verhaal.. ik gok op een kromme drijfstang of iets in die richting.

MBT kmstand, de mijne ( 240k 2006 ) gebruikt geen olie of water... dus kmstand is niet direct het probleem.
 

Maggy

Forumguru
Tis al even stil....
Het blok is er inmiddels, en staat braaf te wachten, het gaat nu niet snel, ziekte veroorzaakt een personeelstekort. De prognose is dat eind van de volgende week de auto weer rijdbaar is.
 

Maggy

Forumguru
update met plaatjes, blok staat er inmiddels naast. Turbo al gevoeld; die is oke, geen as-speling. vervuiling in het inlaatspruitstuk valt me ook nog mee, de koppeling is wel aan vervanging toe evenals het vliegwiel. Samen met de onderdelen man even gekeken wat dat zou kosten, en zelfs hij schrok van de prijs van het vliegwiel in etka. Bijna 900 euro.... Ze denken gelukkig goed mee, en die word dus elders besteld samen met de koppelingskit (drukgroep, -lager en plaat.
Goed plaatjes. DSC_0081.JPG DSC_0082.JPG DSC_0083.JPG DSC_0084.JPG DSC_0085.JPG DSC_0086.JPG
 

Zwapp

Forumguru
Das een best gat zeg! Ze zijn in ieder geval lekker op weg met de motorwissel, goed dat ze bekijken wat er meteen vervangen moet worden zo rij je straks weer als nieuw!

Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk met de km stand van de auto? Het blok heeft minder gelopen toch?
 

Maggy

Forumguru
Klopt, het blok heeft 229dkm, en mijn vorige blok had 350dkm, ik krijg in mijn boekje (inmiddels #2) de aantekening dat er een ander blok in is gekomen, met km stand datum en dealerstempel. Nap word niet aangepast, tellerstand ook niet.
 

RoGEK

Senior Member
In ieder geval lekker wat progressie.
Weet je toevallig of de turbo en vliegwiel ooit vervangen zijn bij jouw kmstand?
Bij 240 is bij mij het vliegwiel aan de beurt, zal dan ook een duur geintje worden, distributie+ koppeling + vliegwiel.

Ik hoop dat dat ook alleen is wat jij betaald maar dat is dan ook al een 1700-1800 euro gok ik(dat is iig waar ik op reken).
 

Maggy

Forumguru
In mijn boekjes, vanaf km 0 ( ex-lease) totdat ik em kocht staat geen vermelding dat de koppeling ooit vervangen is, dus een respectabele stand voor deze onderdelen. De turbo heeft een revisie gehad bij 250dkm omdat de verstelbare schoepen toen vastzaten.
Idd betaal ik alleen voor de distributie, en voor de koppellingsdelen. ( ik zit op ongeveer 1500, dat is zonder arbeidsloon voor de koppeling; die moest er toch al af...)
Ik weet niet waar je het laat doen, maar aan dat bedrag, wat jij noemt, zit je aardig snel.....ben bang dat het duurder word voor je...maar nogmaals, het hangt er ook van af waar je het laat doen.
 
Laatst bewerkt:

RoGEK

Senior Member
Als ik snel tel bij vagtechniek is het 1100 voor koppeling/vliegwiel en 549 voor distributie incl waterpomp, daar komt dan nog een multiriem bij. (beide prijzen volgens website

Had voor distributie ook al bij dealer gekeken, zit volgens de skoda website (pakketprijs) op 539 zonder waterpomp en multiriem.
Daarna zelf het vliegwiel en koppeling in etka opgezocht.
900 voor vliegwiel en bijna 500 voor koppeling set zonder het werk....dus dan ga je dik over de 2k heen, gok eerder ri de 2400/2500 voor deze reparatie.

Vliegwiel moet ik voor de zekerheid nog even diagnose voor laten doen maar weet voor 90% zeker dat die stuk is ( onrustig stationair als de wagen net gestart wordt en tijdens aanremmen bij kruispunten (vlak voor je stil staat) merk je gewoon een rare schommel, geluiden tijdens uitschakelen van de motor heb ik gelukkig nog niet,
 

Maggy

Forumguru
Er is nog geen onderzoek gedaan naar de oorzaak van het gat, prio is dat de auto de garage zsm verlaat. (Voor mij; ik ben die Fabia zat & wil mijn eigen hok weer rijden en voor de garage; er word, onbedoeld, plek bezet gehouden waar een andere auto had kunnen staan)
@RoGEK, idd dat heb je juist uitgezocht
 

Maggy

Forumguru
De auto is nog niet klaar, dus nog even behelpen met de opgevoerde grasmaaier....
De definitieve financiele schade is al wel bekend; 1200 € . Dat is dus voor de distributie met pomp en de complete koppeling inclusief 2 massa vliegwiel. Valt me uiteindelijk toch nog mee.
 

RoGEK

Senior Member
@RoGEK Als je de reparaties in één keer laat doen bij Vagtechniek, zal er toch nog wel iets van de prijs afgaan?

Er zijn nog wat extra werkzaamheden bij gekomen en we hebben de prijs mooi kunnen afronden iig, laat ik het daar op houden ;)
31e gaat de mijne naar nuenen.
Ik hoop dus niet op zo'n akkefietje als hierboven ( zal ook wel meevallen )
 

Maggy

Forumguru
Gisteren de Octavia weer teruggekregen; wat een weelde weer, heerlijk.

Oorzaak van het gat in het blok was een halve ring ( diameter ongeveer een centimeter en een dikte van een halve centimeter) die ergens uit de kop is gekomen. Dit brokstuk is tussen de drijfstang en het blok terecht gekomen en heeft daardoor een gat in de blokwand geslagen. Waar het bewuste stuk vandaan komt is niet naar gezocht.

Al met al is alles heel erg goed opgelost door de dealer hier in Lelystad. Wat mij betreft een warme douche en een dikke pluim.
 

Cordoba

Forumguru
Mooi dat de dealer zijn verantwoordelijkheid heeft genomen. :thumbsup: Persoonlijk wil ik dan altijd toch weten waar zo'n ring vandaan is gekomen: is er ergens iets losgeraakt in het blok, en is er kans op herhaling van dit voorval, of heeft bijvoorbeeld een monteur de ring laten vallen?

Ik vraag me ineens af: die ring is toch niet afkomstig van de oliepeilstok of de directe omgeving daarvan?
 

Spierings

Forumguru
Mooi dat het opgelost is, maar....

Oorzaak is een beetje vaag... Iets uit de kop is tussen de drijfstang en blok gekomen :pieker:
Daar zit nog altijd de zuiger tussen ;) en zitten er in de verbrandingsruimte alleen kleppen welke schade aan kunnen richten....
 
Bovenaan Onderaan