VAN 200 PK naar ....?
Allereerst mijn dank aan Corné voor de perfecte organisatie. Ik kwam vanwege files onderweg veel later aan dan de bedoeling was, maar evengoed was er nog een broodje en genoeg te snoepen en te drinken, dus dat was helemaal OK. Ik was als laatste aan de beurt en ben dus niet aan een vermogensmeting toegekomen. Wat ervan geworden is weet ik dus nog niet. Enfin, lang verhaal kort, alleen chippen ging niet, er moest een DSG aanpassing bij omdat het anders niet helemaal goed zou kunnen gaan met superveel vermogen op de standaard DSG configuratie. Daarna kreeg ik de vraag of ik het standaardpakket wilde als tuning, of het pluspakket. Standaard zou ongeveer 260pk gaan opleveren en Plus ca 280 . Het leek me allebei nogal monstrueus, en ik heb gevraagd of men dacht dat de auto nog wel bij elkaar blijft bij 280+ pk en iets van 370 NM . Maar dat zou allemaal goed gaan zolang ik de turbo even de tijd geef om na een snelle rit, rustig af te koelen door de motor een tijdje weinig te belasten en uit te laten draaien. Dat deed ik overigens al. Dus ik ging voor Het Pluspakket. Enfin, met de DSg tuning ging het niet gelijk goed. Hij wilde niet opschakelen en D en de S stand waren onderling verwisseld. Dat had iets te maken met het feit dat mijn DSG was voorbereid voor een ander type die in Audi gebruikt wordt, of gaat worden, en die DSG kent behalve S en D nog een extra stand, en daarom moesten er nog wat enen en nullen worden rechtgezet. Dat lukte. De baas van het bedrijf, zijn naam ben ik even kwijt, heeft met mij een paar rondjes gereden om te kijken of het goed zat. Intussen zat ik met zijn laptop op mijn knieeen waar hij van alles van zat af te lezen tijdens het rijden. Die rondjes werden echter steeds sneller. Bij het laatste rondje trok hij zou hard op dat ik mezelf moest vasthouden aan de handgreep en ook die laptop moest bewaken. Voor de run op de rollenbanktest ontbrak het aan tijd, temeer omdat ook ik geen tijd had, omdat ik nog met vrouw, kind en opa en oma ergens naartoe moest vanavond en ik wilde geen echtscheiding provoceren. Ik ben zonder te weten wat de cijfers zijn, maar huis gegaan.
Gelukkig schakelde de DSG nu goed en kiest hij zijn versnellingen prettiger. Ik heb me ingehouden en kan dus nog geen uitvoerig verslag doen, maar wat is die auto nu bruut snel. Die PK,s konden me minder schelen dan het koppel en dat laatste lijkt me dik in orde. Van 80 naar 170 gaat verschrikkelijk hard, maar gek genoeg in alle rust. Ik heb dat traject tot ca 170 een paar keer kortstondig uitgeprobeerd, en het gaat zo gemakkelijk en stil dat daar het gevaar in zit. Voor je het weet gaat het veel en veel te hard. Optrekken in S kan niet meer met vol gas. Zelfs in 2 krijg je wielspin tot ongeveer 70 km p uur. Dus dat is een kwestie van leren hoe diep je het gaspedaal kunt intrappen zonder met gillende banden weg te rijden. Mijn algehele indruk is voorlopig, dat me voor nu het meeste opvalt dat alles veel soepeler loopt. Ik ben er erg blij mee dat de auto niet onnodig hoog in de toeren gaat gillen in D en zijn karakter als luxe reislimo heeft gehouden. Al vaker heb ik hier geschreven dat ik een dubbele moraal heb. Eigenlijk rijd ik erg braaf meestal, door overal de Max snelheid plus tien km op de teller aan te houden. Stoplichtsprints doe ik ook eigenlijk nooit, dus een 1,4 ( die standaard ook over de 160 pk heeft zag ik vandaag) volstaat voor mij in de meeste gevallen. Waarom dan 2 liter en ook nog tunen, vraagt een normaal mens zich af. Mijn antwoord is, dat het gewoon erg ge*l, ik bedoel leuk is om het onder je motorkap te hebben zodat je er af en toe gebruik van kunt maken. Ook handig als er een petje achter je zit te bumperkleven, om hem eventjes zoek te rijden. Het zijn de kleine pleziertjes die het leuk maken. Nodig is het natuurlijk niet. Rolls Royce gaf vroeger nooit het vermogen op van hun auto,s. In De folder stond bij Aantal PK,s niet een getal, maar "ruim voldoende" . De Rolls rijder zal gemiddeld beschaafd rijden, maar weet dat als het even moet, voldoende kracht voorhanden is. Misschien is dat wel wat ik bedoel.
Ik ga beslist een keer mijn vermogensrun laten doen, en jullie horen vroeg of laat wat het geworden is.
Ik heb vandaag meer dan 500 km achter de kiezen, dus ik ga slapen. Morgen ga ik eventjes een beetje uitproberen.
Nogmaals dank aan Corné en jullie allen voor de goede sfeer.