Natte bodem bestuurderskant

Hallo,

Nieuw op het forum en sinds 3 maanden in het bezit van een Skoda Fabia 1.4 uit 2002.
Verleden altijd VW Polo gereden.

In het kort zal ik uitleggen wat de situatie is.
Zodra het heeft geregend is de vloer bij de bestuurderskant nat.
Het lijkt zo'n beetje bij de pedalen te zitten omdat het daar het natste is en als ik aan de onderzijde van de mat kijk slaat het op die plek al wit uit (schimmel?)
Echter, lijkt het dusdanig vochtig dat het verder dan de pedalen, richting de bestuurdersstoel ook vochtig wordt.

Hoe kan dit oplossen?
Ik heb al een paar topics gelezen mbt parafan, deuren en gaatje in de bodem?
Er ligt echter niet echt een plasje op de deurdorpels en rubbers voelen niet echt nat..
Kan het evt uit het gaatje/pijpje komen wat uit de vloer onder de pedalen steekt?

Geld voor garage is er even niet ivm klushuis.
Ikzelf (vrouw) ben niet echt auto-technisch. Partner is daarentegen wel handig en zou uit de voeten kunnen met jullie tips, indien deze worden gegeven :)

Hmm..niet echt kort kunnen houden.
Veel dank alvast voor het lezen en evt geven van tips!

Cordoba

Forumguru
Welkom rookie:bloemen: allereerst is het gebruikelijk dat nieuwe leden zich even voorstellen in het meet&greet deel van het forum.
Plasjes op dorpels e.d. heeft te maken met lekkage van de achterportieren, dat lijkt hier niet het geval te zijn. Check voor de zekerheid ook of de bekleding van het voorportier vochtig is (om uit te sluiten dat daar de oorzaak zit).

Heeft jullie auto een open dak/schuifdak? (afwatering daarvan wil ook wel eens problemen geven)
Is er ooit een nieuwe voorruit geplaatst? (dat gebeurt ook niet altijd even netjes)
Verder bij de doorvoeren door het schutbord kijken of er iets te vinden is. Mogelijk dat je nog wel wat foto's die kunnen helpen vind in mijn topic (linkje in mijn handtekening).

Parafan is iets minder waaschijnlijk: dan zou ik de nattigheid eerder aan de passagierskant verwachten.

Beste Cordoba,

Dank voor het welkom. Meet&greet ga ik doen, check!

Bekleding voorportier ga we nakijken. De voorstoelen lijken wel aan de zijkant te zijn voorzien van opgedroogde 'natte plekken' maar dat kan ook komen door het open hebben van een raam tijdens de regen. Iets wat dan bij de vorige eigenaar zou hebben plaatsgevonden.

Geen dakraam. Nieuwe voorruit is niet terug te lezen in de onderhoudsboekjes. Hiervoor slechts 1 eigenaar gehad met onderhoud bij een en dezelfde garage.
Doorvoeren schutboord gaan we kijken. kan je daar makkelijk bij? Of dien je via de binnenkant/middenconsole te kijken??

BVD.

Joske

Forumguru
Wielkasten vooraan openen en kijken of deze niet vol met troep zitten. Parafaanbak controleren met zaklamp op ernstige vervuiling.

Cordoba

Forumguru
Wat de voorruit betreft: checken of er een 'Skoda' logo of naam op de ruit staat, bovendien kun je volgens mij ook de produktieperiode van de ruit checken (ga ik even nazoeken). Als de ruit nieuwer is dan de auto, of geen Skoda erop, dan mag je uitgaan van een vervangen ruit.

superbia

Forumguru
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn huidige auto, een Renault Megane. Dit bleek uiteindelijk een verstopping te zijn in de afwatering. De bak bij de ruitenwissers was verstopt geraakt door kleine zaadjes/blaadjes uit de berkenboom, het water liep flink naar binnen na/tijdens een regenbui. Ik ben geen expert maar is zoiets ook mogelijk bij de Fabia?
Succes in ieder geval! Ik had zelfs tijdelijk een 2e paar schoenen in de auto als het regende... geen pretje dit soort probleempjes!:nono:

Cordoba

Forumguru
@superbia Dat is ook mogelijk bij de Fabia, maar zoals ik al aangaf, dan zal het water eerder aan de passagierszijde binnenkomen.

Ik heb een document over de info op je ruiten in de kennisbank geplaatst, maar dat zal eerst goedgekeurd moeten worden. Daarom vast een deel daaruit als voorproefje:
2mxlmwk.jpg

superbia

Forumguru
@Cordoba goed punt. Ik heb er overheen gelezen dat het alleen om de bestuurderskant gaat. Bij de lekkage die ik had gutste het aan beide kanten naar binnen.

Berry1912

Forumguru
Ik had, en met mij nog meerdere, een plas water in de chassisbalk staan(aan bestuurderszijde)Daardoor kan er ook storing ontstaan in de kabelboom maar dat had ik gelukkig niet en ook geen natte voeten. Wel vaak een vochtige passagiersstoel maar dat heeft meer met mijn charmes te maken. :maakmegek:
Check die goot.

20150108_164505-medium-jpg.33933

Goedemorgen,

Voorruit gecheckt. Lijkt mij origineel? Maar voor de zekerheid toch even een foto erbij.

Wellicht zo dus kijken bij de parafan en waterbak? Partnerlief geeft aan dat passagiers kant ook vochtig is. Maar zeker niet zo nat als de brdtuurderskant.

Cordoba

Forumguru
Ruit is in elk geval een originele Skodaruit (kan ook door dealer vervangen zijn), als de productiemaand van de ruit ouder is dan de auto, dan moet vrijwel zeker dede originele zijn. (als de auto al een kapotte ruit had in de eerste maanden, is de kans aanwezig dat ook de vervangende ruit ouder is dan de auto)

Het beste met de hand het tapijt navoelen, en ook de opstaande randen om beter te vinden waar ergens de bron zit.

turboturbo

Forumguru
1 iemand binnenin zitten, terwijl de ander een emmer water over de auto leeg kiepert.

Dan goed voelen waar het lekken begint...

Kogamyata

Senior Member
Misschien mag ik het niet zeggen, want voor velen is VAG goud. Maar 7 van de 10 keer is het het grote VAG-euvel. De PARAVAN. Voor zover mij bekend heeft geen enkel ander merk dat, behalve als ie doorgeroest is natuurlijk.

Zo gingen bij Opel, lange tijd 'n ander gouden merk, altijd de waterpompen kapot, door de spanning van de aandrijfriem.

Dus ik zou die PARAVAN afvoergaatjes eerst maar eens doorsteken. Hoe dat moet weet ik niet, maar op dit wijze forum zitten er genoeg die dat weten.
Succes!
Joop.

Joske

Forumguru
parafaanbak is ondertussen al meermaals genoemd... ben er op den duur bijna zeker van dat het daar zal zitten hoor ;)

Vandaag eea gecheckt metwaterslang. Vermoedelijk toch de parafanbak. Deze was lek.
Al het water in dr parafanbak liep niet netjes naar de uitvoeren maar ging richting het motorblok ed.

Stoel en bekleding eruit gehad. Bodem was al nat maar er zat ook een bruine vlek wat vermoedelijk ook nat is geweest.
Partnerlief heeft wat slechte kit vervangen voor nieuwe kit.

Voor nu, hopen dat dit het was en vocht eruit halen. Maar dat kan wel even duren.

Bedankt voor alle tips, iedereen!

Kogamyata

Senior Member
Paravan, Parafaan of Parafan. We bedoelen 't zelfde. Feit is dat die 't was en dat het nu opgelost is. Met dank aan...VAG.

Nou, probleem blijkt toch niet opgelost. Boven is nog steeds nat en ook zichtbaar nat van nieuw vocht.

Vandaag de interieurfilter nog nagekeken en die was wel wat vies maar blijkt ook niet de oorzaak te zijn.

Iemand tips wat het wellicht kan zijn, of is verkopen het noodzakelijke kwaad?

Cordoba

Forumguru
Verkopen zou ik niet zo gauw doen, zolang de mogelijkheid bestaat om het zelf op te lossen (of te laten oplossen tegen kosten die zijn te overzien).

Kun je foto's maken (eventueel met pijl om natte plekken aan te duiden) om duidelijk te maken waar het nieuwe vocht nu zit? Je kunt van alles loshalen, maar het is handiger om gericht te zoeken. Als je de auto inruilt krijg je er weinig voor, zeker als duidelijk is dat er een probleem is. Als je het op weet te lossen, kun je er waarschijnlijk nog jaren van genieten.

Bovenaan Onderaan