Heb je al eens de motorkap geopend en met een tuinslang / emmer water de parafaan bak gevuld en gekeken of het goed wegloopt het water ?
Als goed is en corrigeer me
@Cordoba dan lopen de afvoer slangetjes naar de wielkasten van de voorwielen. En je zou dus vrij snel het water daar ergens onder vandaan moeten zien komen.
Zo niet dan kan de slang loszitten waardoor het water alle kanten op kan.... of
heb je de bekleding van de wielkast al eens verwijderd en gekeken op vuil ophoping.
En ja voor laatste moet je wel het wiel verwijderen om er normaal bij te kunnen...
losse/kapotte slang betekent alleen dat het water ongecontroleerd naar beneden loopt, en misschien tussen plastic modderkuip en metalen spatbord terecht komt, maar dat loopt wel weg. Zoals EdK ook al zegt, het belangrijkste is om zoveel mogelijk het vocht uit de auto te houden, om zo makkelijker/sneller de bron van de ellende te vinden. Hoe natter het tapijt is, hoe dichter je meestal bij de bron zit.
Ik zie een aantal mogelijke oorzaken:
- de al eerder genoemde parafaanbak
- lekkage bij doorvoer kabelbomen of van de pedalen door het schutbord
- portier: veel water dat bij regen het portier in loopt (dat is normaal), maar dat niet op de juiste manier afgevoerd wordt. Let op of de bekleding aan de binnenkant van het portier droog is (bij dit probleem wordt de bekleding nat, en loopt het water zo de auto in, de oorzaak zit vrijwel nooit in de 3 gaatjes onder in het portier, maar in de verdroogde kit in de 'waterkering' binnenin het portier.
- mogelijk ontbrekende rubberdoppen in de bodem van de auto (onder het tapijt, onder de 'viltlaag' zitten een aantal rubberdoppen van pakweg 2-3 cm diameter)
In het laatste geval zal de auto niet nat worden als ie stilstaat, maar wel als je gaat rijden terwijl de straat nat is.
Wat de parafaanbak betreft: die bekleding aan de voorkant van de parafaan kun je loshalen door links en rechts die metaalkleurige ring/rozet los te halen. De rubberrand aan de bovenkant kun je voorzichtig naar boven trekken, en dan kun je de het rooster (de parafaan) iets optillen, om daaronder de boel schoon te maken. Let op dat je de parafaan niet scheurt/breekt: hij zit nog vast onder de ruitenwissers/ruitenwisserarmen, en op je foto's zie ik tot mijn verbazing ook een schroefje door de parafaan.
Wat de afvoer betreft: in de wielkast zit achterin een soort tuutje in de vorm van een kruis/ster gevouwen, door het tuutje te knijpen en buigen maak je eventuele blad/modder restanten los en kun je dat eruit kneden (hoef je geen wiel voor te demonteren, kun je zo bij), als je de tuut moeilijk kunt vinden: met een fles/gietertje wat water in de parafan gieten, dan zie je vanzelf waar het water naar beneden komt.
Verder in de auto ook proberen om zoveel mogelijk bekleding/plastic kappen te verwijderen om zicht te krijgen op de lekkage.