Natte bodem bestuurderskant

EdK

Forumguru
Heb je al eens de motorkap geopend en met een tuinslang / emmer water de parafaan bak gevuld en gekeken of het goed wegloopt het water ?
Als goed is en corrigeer me @Cordoba dan lopen de afvoer slangetjes naar de wielkasten van de voorwielen. En je zou dus vrij snel het water daar ergens onder vandaan moeten zien komen.
Zo niet dan kan de slang loszitten waardoor het water alle kanten op kan.... of
heb je de bekleding van de wielkast al eens verwijderd en gekeken op vuil ophoping.
En ja voor laatste moet je wel het wiel verwijderen om er normaal bij te kunnen...
 
Bedankt voor de reacties. Verkopen wil ik ook eigenlijk niet omdat het verder een hele nette wagen is.

Ik zal wat foto's toevoegen. Eigenlijk is de hele bodem nat van de bestuurder en passagier daarachter.
Ook die balk ertussen.

Verkopend dealer heeft ook geen idee en vermoed paravaanbak. Tegen regulier uurprijs wilt hij eea nalopen.

Ik vraag het maar gewoon even...is er een Skoda forummer woonachtig in de provincie Utrecht die evt. Zou kunnen helpen om dit probleem te verhelpen?
Anders moet ik toch maar een afspraak bij een garage maken, denk ik.
 
Tuinslang is erop geweest en ander onder de auto gaan liggen :)
Het liep toen allemaal goed. Niks raars gezien.
Ik zal nog wat foto's uploaden. Misschien herkennen jullie iets. IMAG1795.jpg IMAG1794.jpg IMAG1797.jpg IMAG1796.jpg IMAG1800.jpg IMAG1798.jpg IMAG1803.jpg IMAG1804.jpg IMAG1805.jpg IMAG1806.jpg IMAG1807.jpg
 
Excuus voor de vele foto's.
Wielkassen zal ik partnerlief vragen te checken.
Op zich is hij super handig alleen weet hij niet zo goed wat hij met dit probleem aan moet. Vandaar de vele vragen en hulp.

Op de een na laatste foto zie je trouwens een regenstraal bij het openen van de deur.
Is dat normaal, dat bij het openen opeens water wegstroomt. Op de laatste foto is te zien dat de drempel/dorpel? droog is.
 

Kogamyata

Senior Member
Excuus voor de vele foto's.
Wielkassen zal ik partnerlief vragen te checken.
Op zich is hij super handig alleen weet hij niet zo goed wat hij met dit probleem aan moet. Vandaar de vele vragen en hulp.

Op de een na laatste foto zie je trouwens een regenstraal bij het openen van de deur.
Is dat normaal, dat bij het openen opeens water wegstroomt. Op de laatste foto is te zien dat de drempel/dorpel? droog is.

Zoals ik 't bekijk komt het uit het portier en moet je de gaatjes onderin de deur doorsteken, anders kunnen er m.i. geen druppels onder aan de deur hangen of...je moet net door plassen gereden zijn!
 

CDK

Forumguru
Maar ik geloof niet dat het vanuit de deur over de dorpels heen loopt hoor Joop, maar 't zou kunnen, vrijwel niets is onmogelijk ;)
 
Ik heb ca. een half uur voor het nemen van de foto's door de plassen gereden.
Maar waarschijnlijk als ik nu de deur open komt het er ook uitzetten.
Deur van de bestuurderskant heeft trouwens altijd een straaltje bij openen.

Ik snap eigenlijk ook niet waarom de dorpel dan droog blijft.
 

EdK

Forumguru
Als ik zo die foto's bekijk en dat het vocht toch echt ook bij de pendalen zit , en ik dan de foto's van de parafaanbak zie en daar achter rooster toch al wat bladeren zie zitten gaat mijn vermoeden toch uit dat het water uit die hoek vandaan komt.

Tevens zie ik een vochtvreter in je wagen staan die ongetwijfeld wel een deel van zijn werk doet, maar raad je toch ook aan om kranten onder je matten te leggen en deze dagelijks te vervangen.
Dit alleen al om het vocht er zoveel mogelijk uit te krijgen wat er nu al in zit.

Want in ergste geval sta je straks als er eventueel vorst komt en er nog steeds vocht in die wagen zit je ramen ook te krabben aan de binnenzijde.

Ik zou dus toch als eerste dat rooster op die parafaanbak eens loshalen en de gehele boel reinigen
Dan met een elektradraadje ( VD draad ) de afwaterings gaten doorprikken.
Dan heb je onder aan het deurportier een gat zitten waar water uit kan lopen, prik die ook eens door
Al denk ik in deze dat hier het probleem niet zit omdat je nu al zegt dat bij deur openen er water uit loopt. ( klopt ook is het water wat via raam in je deur zelf loopt en via deze weg eruit komt )

Heb je de deurpanelen aan binnenzijde ook al eens gevoeld of deze kleddernat zijn of gewoon droog zijn ?

Dan kun je ook nog kijken onder de parafaanbak waar kabelbundels naar binnen gaan of daar geen gaten zitten waar het water naar binnen zou kunnen lopen...


Probleem van lekkages is dat het zichtbaar word op punt A maar dat de werkelijke lekkage uit punt B vandaan komt en soms een halve meter verder weg zit.

Maar zoals al gezegd gooi droge kranten op de matten neer en vervang die dagelijks, hoe minder vocht in je wagen hoe beter !
En het verdrijven ervan kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, anders heb je straks schimmels en paddo's op de matten groeien....
En dat is echt niet leuk kan ik je uit ervaring vertellen
 

Cordoba

Forumguru
Heb je al eens de motorkap geopend en met een tuinslang / emmer water de parafaan bak gevuld en gekeken of het goed wegloopt het water ?
Als goed is en corrigeer me @Cordoba dan lopen de afvoer slangetjes naar de wielkasten van de voorwielen. En je zou dus vrij snel het water daar ergens onder vandaan moeten zien komen.
Zo niet dan kan de slang loszitten waardoor het water alle kanten op kan.... of
heb je de bekleding van de wielkast al eens verwijderd en gekeken op vuil ophoping.
En ja voor laatste moet je wel het wiel verwijderen om er normaal bij te kunnen...

losse/kapotte slang betekent alleen dat het water ongecontroleerd naar beneden loopt, en misschien tussen plastic modderkuip en metalen spatbord terecht komt, maar dat loopt wel weg. Zoals EdK ook al zegt, het belangrijkste is om zoveel mogelijk het vocht uit de auto te houden, om zo makkelijker/sneller de bron van de ellende te vinden. Hoe natter het tapijt is, hoe dichter je meestal bij de bron zit.

Ik zie een aantal mogelijke oorzaken:
  • de al eerder genoemde parafaanbak
  • lekkage bij doorvoer kabelbomen of van de pedalen door het schutbord
  • portier: veel water dat bij regen het portier in loopt (dat is normaal), maar dat niet op de juiste manier afgevoerd wordt. Let op of de bekleding aan de binnenkant van het portier droog is (bij dit probleem wordt de bekleding nat, en loopt het water zo de auto in, de oorzaak zit vrijwel nooit in de 3 gaatjes onder in het portier, maar in de verdroogde kit in de 'waterkering' binnenin het portier.
  • mogelijk ontbrekende rubberdoppen in de bodem van de auto (onder het tapijt, onder de 'viltlaag' zitten een aantal rubberdoppen van pakweg 2-3 cm diameter)
In het laatste geval zal de auto niet nat worden als ie stilstaat, maar wel als je gaat rijden terwijl de straat nat is.

Wat de parafaanbak betreft: die bekleding aan de voorkant van de parafaan kun je loshalen door links en rechts die metaalkleurige ring/rozet los te halen. De rubberrand aan de bovenkant kun je voorzichtig naar boven trekken, en dan kun je de het rooster (de parafaan) iets optillen, om daaronder de boel schoon te maken. Let op dat je de parafaan niet scheurt/breekt: hij zit nog vast onder de ruitenwissers/ruitenwisserarmen, en op je foto's zie ik tot mijn verbazing ook een schroefje door de parafaan.

Wat de afvoer betreft: in de wielkast zit achterin een soort tuutje in de vorm van een kruis/ster gevouwen, door het tuutje te knijpen en buigen maak je eventuele blad/modder restanten los en kun je dat eruit kneden (hoef je geen wiel voor te demonteren, kun je zo bij), als je de tuut moeilijk kunt vinden: met een fles/gietertje wat water in de parafan gieten, dan zie je vanzelf waar het water naar beneden komt.

Verder in de auto ook proberen om zoveel mogelijk bekleding/plastic kappen te verwijderen om zicht te krijgen op de lekkage.
 
Bedankt voor de reacties.
Parafanbak is zo'n twee weken geleden helemaal schoongemaakt ect.
Kan echter wel zijn dat er inmiddels weer wat blaadjes liggen.

Kranten, check. Die gebruiken we al en worden dagelijks verschoond. Enkel voor de foto weggehaald.

Deurpanelen zijn zoals eerder vermeld, droog.
Rubberdoppen zijn compleet.

Gaatjes zullen worden doorgeprikt.

lekkage bij doorvoer kabelbomen of van de pedalen door het schutbord zullen we controleren.

Wielkassen tuitjes en ongecontroleerd afvoer van water zullen we ook controleren incl. slangen.

Tot slot, cordoba, wat bedoel je met schroefjes en gevolg daarvan?
 

Wouter1

Forumguru
Ik zou ook de kabel doorvoeringen van onder de motorkap naar het interieur controleren.
Hier had onze vorige Skoda Octavia 1 last van.
 

Cordoba

Forumguru
@rookie_skoda Het valt mij op dat er een schroef door de parafan zit, dat is niet origineel, in elk geval niet bij mijn auto. Ik zal even kijken of ik er foto's van heb.
 

yesRS@

Forumguru
Volgens ik kan uitmaken heb je last van een bekend probleem bij de fabia 1.
Water loopt via de ruiten in de deur en daarna via een slechte dichting tussen deur en deurbekleding in het interieur.
Heb dit bij mijn schoonbroer zijn fabia 1 hersteld (2 deuren passagierskant).
Is wel een heel karwei, je moet de deurbekleding verwijderen,daarna zie je een metalen plaat die los moet.
Slotbekabeling moet ook los, daarna slechte dichting verwijderen , deurpaneel ontvetten en zorgvuldig opkitten.
Daarna alles opnieuw monteren.
Mijn schoonbroer is al 3 jaar gelukkig , was van plan om de auto te verkopen.
 

EdK

Forumguru
Denk dat je ff één en ander moet terug lezen @yesRS@
De deurpanelen aan binnenzijde zijn namelijk niet nat, en in jouw verhaal zou dit wel het geval moeten zijn.
Heb zelf een FAB1 combi gehad en het probleem ook gehad met water op de mat , de goudvissen konden bijna rondzwemmen.
Maar hierbij waren de deurpanelen binnen ook zeik en dan ook zeiknat, en daar heeft de TS geen last van zegt ze.....
 

Cordoba

Forumguru
Helaas geen foto's gevonden van de gemonteerde parafan, wel van compleet verwijderde parafan, maar daar zie je qua schroeven niets aan.
@yesRS@ de lekkage die jij beschrijft komt vooral voor bij de achterportieren, en hoeft niet zover gedemonteerd te worden als je beschrijft, maar belangrijker is dat díe lekkage als kenmerk heeft dat de portierbekleding vochting is en dat het tapijt onder een lekkend portier nat is (inclusief de rand van de bodem naar de deuropening).

Edit: ik zie dat EdK net hetzelfde verhaal heeft getypt.
 

yesRS@

Forumguru
Door de vele foto's kan mijn iPad de berichtenstroom niet meer aan:).
Zit nu aan de laptop, wat een verschil !
Inderdaad, zie het nu ook:bloemen:
 
Goedenavond,

Na het eea gecontroleerd te hebben blijken we nog steeds last te hebben van een natte bodem. Geen oud vocht maar nieuw vocht.

Wiekassen ed zijn gecontroleerd.
Wel hebben we de rubbers gekit waar de kabels doorlopen van de carresorie naar de bestuurdersdeur.
Helaas bleek dit het niet te zijn.

Ik zal een foto bijvoegen waar het nu nog steeds nat wordt.
Ook voeg ik een link in van een andere forummer waarvan ik me af vraag of jullie denken dat dit ook bij mij van toepassing is.

https://www.google.nl/url?sa=t&sour...VLmBEw&usg=AFQjCNGuPEjqt3SJ3pzBtpiIbXNCS8NG7g IMAG1791_1.jpg
 
Bovenaan Onderaan