Kan me goed voorstellen dat in deze mistige dagen er in de loop v.d. nacht zich zeer veel vocht verzameld in het aanzuigtraject van het ventilatiesysteem. En zodra de blowers op vol vermogen gaan, is dat het eerste wat aangezogen wordt en vol tegen het voorrraam aangeblazen wordt.
Wat die eerste paar minuten veel verschil kan maken is: de motor starten. Niet met alle passagiers gelijk plaatsnemen IN de auto, want mensen wasemen zelf ook heel veel warme vochtige lucht uit (en dat condenseert direct tegen de koude glasoppervlakken). Deur(en) ff open laten, een paar seconden de blower gewoon laten draaien en dan pas voorruitontwaseming aanzetten.
Weet wel dat de programmering van bepaalde generaties climatronic als volgt was:
Indien je als eerste de voorruitontwaseming aanzette, dan werden de stelkleppen eerst naar beneden gericht, kwam de luchtstroom eerst richting de voetenruimte, en pas enkele seconden later draaiden de stelkleppen en ging de luchtstroom richting de voorruit. Dit om die eerste stoot van vochtige lucht weg te houden v.d. de voorruit.
Blijkbaar (?) is dit in de loop v.d. tijd veranderd. Zal eens kijken of ik hier technische info over kan vinden.
BTW: Ik heb diverse VAG auto's met climatronic gereden en hier eigenlijk nooit last van gehad.
Eergisteren zie ik dit fenomeen wel optreden toen mijn vrouw in de Roomster stapte, dikke jas aan, gelijk de portier dichtgetrokken, en dan pas de auto starten en de ontwaseming aan. Tja, dan is het kwaad al geschied; beslagen ramen.
Gisteren ging ik zelf weg. Haal eerst met een rubberwisser het ergste vocht/rijp aanslag van alle ramen aan de buitenkant (scheelt weer een koudebuffer op het glas). Deuren open laten, auto starten, niet flink uitademen richting voorruit, ff wachten, dan pas auto-ontwaseming aan en nog voor dat ik de straat uit was, was de kleine hoeveelheid aanslag aan de binnenzijde v.d. voorruit al verdwenen.
Die eerste paar seconden tellen...