Navi update Amundsen en Columbus MIB systemen

Canon-Eye

Forumguru
Aangezien de maximumsnelheid deze week nog op een paar plaatsen gewijzigd is, zal dit niet lukken vrees ik
Het gaat mij natuurlijk niet om de meest recente aanpassingen - maar wél om wijzigingen die al ruim VIJF jaar geleden van kracht werden: 100 overdag en zo. Er zijn apparaten die dat op (of zelfs vóór) dag 1 al voor elkaar hadden, ook wat de verschillend in te schatten rijtijd overdag c.q. na 19u betreft. Ook al sinds meerdere jaren én meerdere updates bestaande 60km zônes worden door mijn VAG-systeem tot nu toe consequent verkeerd aangegeven. Maandag weten we of het nu beter is...

Slider

Forumguru
Gaat nooit gebeuren, want de navi checkt niet het tijdstip wanneer je op die weg rijdt. Is de weg avond/nacht 130, zal hij altijd 130 weergeven. Daarom is dat al 5 jaar niet gewijzigd.

Canon-Eye

Forumguru
@Slider Hij geeft overdag op de snelweg ook bijna overal 130 aan, zelfs (of eigenlijk: juist) als je net langs zo'n dubbele bordentoestand rijdt waar 100 overdag en 120 (!) 's avonds staat aangegeven. Dat is blijkbaar te ingewikkeld voor de verkeersbordhermiskenning.

Het systeem zelf 'weet' overigens wel degelijk hoe laat het is, want ik zie in het radiovenster de tijd vermeld staan (netjes synchroon met de tijdsaanduiding in de klokkenwinkel). Maar ermee rekenen, ho maar...

Mijn alweer vrij oude tomtom vertoont al die problemen niet: houdt wel rekening met het tijdstip, weet wél de actuele maximumsnelheden voor zover die langer dan pakweg een half jaar of zo van kracht zijn, en schiet na een paar honderd meter in een 60km zône te hebben gereden NIET spontaan van 60 naar 50 maximum (een maximumsnelheid die sowieso uiten de bebouwde kom nergens bestaat, behalve soms tijdelijk bij werkzaamheden). En ik krijg elke 3 maanden een update, de nieuwste TT-versies nog veel vaker trouwens.

Rob.nl

Actief lid
Vreemd. Ik krijg borden van 100, overdag met n klokje oid eronder en daarnaast 120 voor s avonds.
Op mn acc rijd ie overdag stipt 100, s avonds 120. Ook andere borden vrijwel feilloos. Morgen over de afsluitdijk, zien wat ie doet.

Canon-Eye

Forumguru
De navigatiedatabase zou de basisgegevens moeten bevatten over de weg waar je je bevindt: 30 of 60 zones, gewoon bebouwde kom waar 50 geldt, etc. Niks bijzonders, maar dat gaat al regelmatig mis - vooral in 60-zones. Als de verkeersbordmiskenning een bord ziet, dan zou dit aanleiding moeten zijn om de gegevens uit de database te overrulen. Maar zo werkt het bij mijn vagsysteem (daterend uit 2017) elk geval niet.

Voor de volledigheid: de TT wordt vanzelfsprekend niet beïnvloed door de camera, maar weet puur op basis van locatie (en sinds 16 maart 2020 ook het tijdstip) wel feilloos de juiste snelheid aan te geven en doet dat al zo lang als ik 'm heb - en dat is langer dan dat ik de Leon heb.

Slider

Forumguru
@Canon-Eye Maar Tomtom is geen MIB2, dus dat is geen vergelijk. Ookal weet natuurlijk de MIB2 wel degelijk de tijd, hem is nooit verteld wat er mee te doen. Is puur in NL deze aparte overdag regels en rest van heel EU niet. Dus dat gaat VAG er nooit in bouwen.

Net de update in mijn O3 FL gezet, werkt meteen. Dank voor het spotten @ertromp!

Dat hele 130 terug draaien was 1 groot lokkertje voor stemmers, met beetje verstand had je kunnen zien aankomen dat dat niet meer kan. Stikstofregels, bewoners naast snelweg binnen x straal en natuurgebieden (wat heel NL beschrijft verder) voorkomen dat de rest van de andere snelwegen het ook terug gaan krijgen.
Daarom nu o.a. de afsluitdijk wel, want daar woont geen dier of mens. Voor de rest van NL is dat een heel ander verhaal.

Bovenaan Onderaan