Navigatie auto en Apple Carplay

kleine heino

Senior Member
Hallo,

Voor aanschaf van onze Karoq was ik tijdens de proefrit wat met de mogelijkheden van het mediasysteem aan het stoeien. Wat ik wel mooi vond is dat ik tegelijkertijd de navigatie van de auto en die van Apple Carplay kon gebruiken. De nav van de auto in het scherm achter het stuur en die van carplay in het display van het mediasysteem. Ik weet 100% zeker dat dit werkte want ik had zelfs 2 verschillende navigatiemeldingen wat best vreemd klonk. Nu hebben we de auto in ontvangst genomen en lukt het mij niet meer om dit voor elkaar te krijgen. Als ik de navigatie van de auto aanzet en deze verplaats naar het scherm achter het stuur stopt deze direct als ik carplay nav ook aanzet. Het navigatiescherm blijft wel zichtbaar maar de route stopt direct.

Iemand die daar bij kan helpen en weet of ik wellicht iets verkeerd doe?

Je vraagt je misschien af waarom ik dan 2 verschillende navigaties aan wil zetten maar soms is dat handig omdat er verschillende routes aangegeven worden ;)

Smeeuwis

Donateur
Heb je een Columbus systeem en een virtual cockpit? Die combinatie had ik in mijn vorige Octavia ook en daar is het me ook wel eens gelukt. Ik meen me te herinneren: als je eerst Apple Carplay (Apple Maps of Flitsmeister e.d.) laat beginnen met navigeren, weg gaat uit Apple Carplay naar het hoofdmenu op de Columbus, en dan daar de navi van de auto ook start, die vervolgens op de virtual cockpit oproept en tenslotte op de Columbus terug gaat naar Apple Carplay, dat het dan kan werken. Het is mij met Flitsmeister gelukt ooit en ook met Apple Maps. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht op deze manier. Als je eerst de Columbus laat starten en daarna ACP dan werkt het inderdaad niet.

Sinds 3000km eigenaar van nieuw type kodiaq. Fijne auto maar paar dingen die ik
Minder vind. CarPlay schakelt regelmatig de verbinding uit na va 20 minuten. Dan kan ik niet opnieuw verbinden.
Front assist heeft noodstop gemaakt bij een streep voor verkeerslicht en bij zebra pad. Gelukkig niemand achterop in beide gevallen
Bij mij stopt Android Auto er regelmatig draadloos mee en wil niet meer verbinden. Normaal zou ik de telefoon de schuld geven alleen vallen hier 2 dingen op waarvan ik benieuwd ben of jij die met jouw probleem herkent.

1. Als ik op de telefoon kijk nadat de verbinding verbroken is dan probeert die opnieuw verbinding te maken maar dit loopt fout bij het verkrijgen van een IP adres.
2. Als ik in het multimediasysteem de Wifi uit (hij lijkt dan aan te staan) zet en weer aan dan moet het systeem daar even over nadenken om vervolgens even snel aan en weer uit te gaan.

Er lijkt is de auto dus iets mis te gaan met de Wifi die nodig is om Android Auto of Carplay te verbinden. Bedraad werkt het dan wel.
Nadat de auto een paar minuten stilgestaan heeft en afgesloten is dan werkt alles weer naar behoren.

Dit nu een keer of 7 gehad met 2 verschillende telefoons in iets van 2.600km. Best vervelend.
De dealer zegt het probleem niet te kennen

Ben benieuwd of jij hetzelfde hebt met IP en Wifi als CarPlay eruit gegooid wordt en of er meer mensen zijn met hetzelfde probleem

Rallye

Forumguru

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik betwijfel of er veel entertainmentsystem fabrikanten zijn die WiFi in hun systemen bouwen. Let wel, ik sluit het niet uit.
Het bereik van WiFi is zoveel groter dan Bluetooth (dat is beperkt tot ~10meter), dat het voor meer storing zou kunnen zorgen.
De pagina waar @Rallye naar verwijst is van Apple zelf, of je daar bij Skoda vanuit kunt gaan??

Edit: Kennelijk heb ik het mis, en zit er wel WiFi in.:bloos:

Laatst bewerkt:

Janux169

Nieuw lid
Ik heb een Kodiaq en maak draadloos verbinding met Iphone 14. Als op m'n telefoon wifi uitstaat wordt er geen draadloze verbinding met carplay gemaakt. Zodra ik wifi aanzet komt er wel draadloze verbinding tot stand met carplay. Ik maak ook af en toe mee dat carplay er tijdens het rijden mee stopt. Ben er nog niet achter waardoor dit komt. Het gebeurt ook als ik naar de radio luister en niet naar Spotify.

Patron

Senior Member
CarPlay is een standaard en zoals andere hierboven zeggen is wifi een vereiste.
Via Bluetooth wordt de pairing gedaan maar daarna is er een directe wifi verbinding tussen het mediasysteem en de telefoon nodig. De telefoon fungeert hiermee meteen als hotspot, daarom vraagt het mediasysteem om bevestiging dat je mobiele data gebruikt

Okki

Donateur
Het navigatiescherm blijft wel zichtbaar maar de route stopt direct.

Bij mij werkt het zo. Als ik met de ingebouwde navigatie een route kies en die start en daarna Android auto aanzet met Waze, dan stopt ook de route van het ingebouwde navigatie systeem. Kan daarna wel daarin de route opnieuw opstarten.

Echter, je kan niet dan ook via Android auto (bij mij met Waze) daar ook een route starten. 2 tegelijkertijd kan blijkbaar niet. Maar via Waze krijg ik wel nog meldingen van flitsers en ongevallen.

@Peter-036 Op de telefoon is een wifi en bluetooth verbinding actief als Android Auto verbonden is onder de naam Skodaxxxx waarbij xxxx de meldcode van je auto is (laatste 4 cijfers van de VIN), zal voor CarPlay hetzelfde zijn.
Dit moet ook omdat Bluetooth te weinig bandbreedte heeft voor navigatie en muziek tegelijk.

In het menu van het entertainment systeem kan wifi ook uit- en aangezet worden en daar is ook zichtbaar dat er iets mis gaat met de wifi. Uit zetten lukt prima, maar aanzetten niet meer (als Android Auto, of CarPlay eruit gegooid is). Normaal hoort dit soepel te werken.

Overigens denk dat dit specifiek te maken heeft met het systeem in de Kodiaq 2, alleen wordt mijn reactie daar op iemand met hetzelfde probleem steeds weggehaald. Jammer dat dit gebeurt, ook als ik dan kijk naar een opmerking dat er geen Wifi in een Skoda zou zitten

Arjan1985

Forumguru
@Marchel1 heb je een ouderwetse usb aansluiting om je telefoon te verbinden? Werkt het systeem dan wel goed? Indien ja, dan kun je overwegen om zo’n draadloos kastje ertussen te zetten die je aansluit op je usb. Dat kastje verbind dan draadloos met je telefoon.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Off topic: @Marchel1
Je reactie wordt daar weggehaald omdat het een beschrijving is van jouw probleem, geen antwoord op de vraag van @Fpb .
Die stelde daar 2 kwesties aan de orde, waarvan eentje wel, en eentje daar niet hoorde.

Ook off topic: @Peter-036 dat is niet waar, ik ga dieper in op zijn probleem door te beschrijven wat ik zie dat er gebeurt bij mij en vraag hem of dat bij hem ook zo is. Zo komen we met elkaar verder bij het vinden van een oorzaak. Die in dit geval niet aan de CarPlay of Android Auto lijkt te liggen maar een probleem in het multimediasysteem van de Kodiaq 2. Volgens mij het onderwerp wat daar besproken wordt. Problemen met de Kodiaq 2.

@Marchel1 heb je een ouderwetse usb aansluiting om je telefoon te verbinden? Werkt het systeem dan wel goed? Indien ja, dan kun je overwegen om zo’n draadloos kastje ertussen te zetten die je aansluit op je usb. Dat kastje verbind dan draadloos met je telefoon.
Ja, dan werkt het wel. Ik ken de kastjes maar verwacht van een gloednieuwe Kodiaq 2 dat het gewoon werkt.
Het probleem zit ook niet in de telefoon of de software op de telefoon maar iets in het Multimediasysteem van de auto dat ervoor zorgt dat de benodigde Wifi niet werkt.

@hemi24 leuk en aardig maar mijn reactie in een andere post is door een moderator hierheen verplaatst.

De beschuldiging van andermans topic kapen moet dus bij de moderator gelegd worden en niet bij mij

Bovenaan Onderaan