Ik heb sinds kort een Motorola A780 smartphone met navigatie. Het is niet groot als een TomTom, heeft als voordeel dat je er gewoon mee kunt bellen, in dichtgeklapte toestand is het gewoon een mobiele telefoon (zij het iets dikker dan je gewend bent) en dus niet zo kwetsbaar als een Qtek o.i.d.
De software die erop staat is CoPilot van ALK (
www.alk.eu.com) en je krijgt er NavTeq kaarten bij van heel Europa (van CD via USB interface te laden op een bijgeleverde 256 MB TransFlash kaart), zij het met een licentie voor slechts 1 gebied. Standaard staat de Benelux voorgeladen en geactiveerd, maar omdat er Linux op draait, kun je 'm hacken en er gewoon een andere kaart op activeren /forum/images/graemlins/cool.gif
Navigatie werkt goed, op huisnummer niveau, echter de stem van het speakertje uit de telefoon is wat zwak. Verder features van deze PDA: Bluetooth, RealPlayer mp3 speler, 1.3 Mpixel camera (beroerde kwaliteit lens, helaas) en je kunt er zelfs mee bellen /forum/images/graemlins/wink.gif
Ik weet niet hoe een Qtek (of vergelijkbare Windows Mobile smartphone) werkt i.c.m. navigatie, het is wel zo dat bij deze voor 479 euro de hele zaak "af" is en je niet met losse GPS units hoeft te hannessen.
Nu nog een betaalbare autoradio met Bluetooth interface vinden en dan is m'n skoda helemaal af /forum/images/graemlins/smile.gif Ik ben bewust niet ingegaan op de aanbieding van het VDO systeem voor 585 euro, ik vind dit een veel mooiere oplossing.