Navigatie ervaringen

VEEJAY

Forumguru
Lang verhaal.. vertel het binnenkort wel als het achter de rug is, hopelijk rij ik dit weekend weer in mijn O2!

/forum/images/graemlins/yeah.gif

Ow, ja in een zesbak is het goed te doen, ik heb geen zakelijke gesprekken gehad maar wel veel privé en dat is prima te doen! (wel ff radio uitzetten, dat wel)

JettaFreak

Actief lid
Momenteel ben ik aan het orienteren voor een nieuwe leasebak en kijk met grote interesse naar de Octavia en dit forum. In mijn huidige auto heb ik de Tomtom Go 700 aan de voorruit hangen. Werkt perfect. Van deur tot deur in vrijwel geheel (West-)Europa. De verbinding met mijn Nokia 6230i wordt gelegd en met het Plus-abonnement wordt via de Nokia over GPRS de verkeersinfo binnengehaald, zodat Tommie een route berekent langs de files. Moeten er niet meer mensen op dit geweldige idee gekomen zijn en de binnendoorroute ook stilstaan natuurlijk. De handsfreefunctie werkt ook prima. Ik moet daar wel bij vertellen dat ik gebruik maak van een externe microfoon. EUR 9 bij de Dixons en EUR 30 bij Tomtom. Navigatie tijdens het bellen gaat nog steeds goed, wel zie je de kaart iets schokkeriger bewegen. Maar je bent dan ook aan het multitasken. Het is overigens mogelijk om het geluid van Tommie (en dus ook van de telefoon) via de radio over de ingebouwde boxen te laten lopen met het 'permanent-dockingkit', die heb ik nog niet in mijn bezit, maar in mijn nog uit te kiezen nieuwe leasebak (waarschijnlijk Octavia) wil ik die laten inbouwen. Overigens wordt Tommie daarmee ook aangesloten op de accu, zodat je geen sigarettenaanstekerplug meer nodig hebt. Ik lees hier op het forum vanalles over ISO/CANBUS-verloopstekkers voor de inbouw van je eigen radio, dus daarmee zal het iig goed mee moeten gaan. Of het ook werkt met de Skoda-radio's weet ik niet. Overigens kost de PDK ongeveer EUR 150. Voor in totaal EUR 1.000 heb je dus een navigatie/handsfree oplossing. Voordelen van de Tomtom vind ik dat je allerlei 'nuttige plaatsen' (bijv. Chinese restaurants, KFC, Burger King, McD en flitspalen) en stemmen via internet kan downloaden naar je Tommie. Ik ben er uiterst tevreden mee. Het nadeel tov inbouw is dat je Tommie elke keer uit je auto moet halen. Voordeel is dat je ook buiten de auto kunt kijken naar locaties (bijvoorbeeld als je een vakantie plant) of iets wilt uploaden. /forum/images/graemlins/945.gif

JettaFreak

Actief lid
Vorige week is in onze straat ook ingebroken in een auto. Dader schijnt te zijn opgepakt. Hij zou hebben ingebroken omdat de zuignap van een Tommie zichtbaar was en wilde zien of Tommie in de auto lag, zodat hij hem kon meenemen. Je kunt dus niet eens de zuignap laten zitten. Ik ben allang blij dat ik de remote van de Go 700 steevast opruim als ik heb geparkeerd. Het wordt echt te erg.
/forum/images/graemlins/1439.gif

Spiegeltje

Senior Member
Hoi,
Ik heb momenteel een Skoda Fabia en ben in afwachting van de levering van mijn nieuwe Fabia L&K (medio feb 2006).

Ik heb bewust niet gekozen voor het Skodasysteem en ben nu aan het rondkijken naar de mogelijkheden en bij voorkeur in 2 (dubbel)DIN uitvoering.

Het systeem (NV-DX6732T) van Kenwood ziet er prachtig uit (kost wat maar dan heb je ook wat). Wie heeft hier ervaringen mee?

Pioneer heeft ook een dergelijk systeem (AVIC-DR09 & AVIC-HRZ09 zelfs met ingebouwde HD) maar dit is in Nederland (nog) niet te koop.

Hebben jullie nog tips/adviezen e.d.?

higgy

Forumguru
Spiegeltje (aan de wand... /forum/images/graemlins/wink.gif ) mag ik je ook verwjzen naar www.navigatiehelpsite.nl/forum ? Stel daar je vraag eveneens eens.
Het Kenwoodscherm is prachtig. Edoch zullen velen op bovengenoemd forum je adviseren er een VDO PC 5X00 aan te hangen (met interface kan dat prima)
Dan heb je 'the best of both worlds'. Het VDO systeen is wat prettiger en wordt vaker geupdate dan de Kenwood-kaarten.
De Pioneers zijn ook prachtig, maar ik begrijp wel dat de kantelschermen wat gevoelig zijn qua storing.

Spiegeltje

Senior Member
Thx Higgy voor je snelle antwoord.

Maar begrijp ik het goed wat je bedoeld? Wel het Kenwood scherm maar daar een andere DVD(of bedoel je CD) unit van VDO aanhangen? Geeft dit geen conflict(en)? En met VDO heb je toch dat C-IQ geneuzel? Zijn die units makkelijk te krijgen? En dan moet ik de CD/DVD's nog los aanschaffen zeker?

Zoef

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Het systeem (NV-DX6732T) van Kenwood ziet er prachtig uit (kost wat maar dan heb je ook wat). Wie heeft hier ervaringen mee?

Pioneer heeft ook een dergelijk systeem (AVIC-DR09 &amp; AVIC-HRZ09 zelfs met ingebouwde HD) maar dit is in Nederland (nog) niet te koop.

Hebben jullie nog tips/adviezen e.d.?

[/ QUOTE ]

Ik heb zelf de Kenwood maar dan enkeldins uitvoering, omdat ik dat bakje zo makkelijk vind.. /forum/images/graemlins/tongue.gif
Bevalt mij prima, werkt perfect. Zie voor foto in de galerij. Ik heb niet gekozen voor de Pioneer Avic, omdat de DVD er steeds uitgehaald moet worden als je een CD-tje wilt luisteren en niet in het bezit bent van een wisselaar... Hierdoor heb je meer kans op beschadegingen op de DVD en daar zijn die dingen te duur voor... Ik ben het echter wel eens met de opmerking dat Kenwood te weinig updates uitbrengt die bovendien schreeuwend duur zijn (origineel 329,-!!!!, maar je moet je adresjes kennen he??? Dan wordt het ca. 89,- /forum/images/graemlins/wink.gif)
gr.
Zoef

Zoef

Actief lid
@ erikje: Ik weet dat jouw set heel veel verkocht wordt in de Kia Sorento. Wellicht ken je mensen die daarin rijden? Voordeel van mijn set t.o.v. jouwe, vind ik dat mijn scherm 7"is, in jouwe 6,5". Ook heb ik nog het bakje over waar ik wat losse spulletjes in bewaar, jij hebt uiteraard dubbeldin, dus geen ruimte meer over. Verder denk ik dat men bij interesse interessanter vind om jouw auto open te breken dan die van mij, omdat ik als het frontje eraf is, slechts "een gewone radio" in m'n auto heb zitten. Maar goed,dat is persoonlijk natuurlijk...

Erikje

Actief lid
Hoi Zoef, dat van de Kia wist ik niet. Ik wilde juist een dubbel-din omdat dat zo strak staat in het dashboard, dat vind ik bij 1-din wat minder (had ook de AIC-X1R op mijn lijstje staan). Aflegruimte heb ik niet nodig, gaat alleen maar rammelen. Qua openbreken: tja, dat is een goed punt, en daar heb ik bij aankoop eigenlijk niet eens over nagedacht (verblind door de begeerte zeg maar..). Het voordeel is dat ik een leasebak heb met 0 eigen risico dus als ze 'm jatten heeft dat financieel voor mij geen gevolgen. Ik denk echter wel dat ik ee soort plasticfrontje laat maken dat ik over de dubbeldin-radio kan plaatsen, zodat alles uit het zicht is onttrokken.

higgy

Forumguru
Je zegt het zelf al: wazig. Je wilt na een jaar neem ik aan toch wel eens een nieuwe kaart (op DVD)? Waar komt die bij zo'n wazig merk vandaan, ALS ie al komt?

Spiegeltje

Senior Member
Ik denk dat je dan op de ouderwetse manier moet navigeren: Met een kaart en stratenboek....
Hoe moest dat ook al weer? /forum/images/graemlins/wink.gif

VEEJAY

Forumguru
Vandaag door Tomtom gered door de N11 af te gaan en om Bodegraven heen de A12 weer op /forum/images/graemlins/24.gif

brinkie

Nieuw lid
Ik heb sinds kort een Motorola A780 smartphone met navigatie. Het is niet groot als een TomTom, heeft als voordeel dat je er gewoon mee kunt bellen, in dichtgeklapte toestand is het gewoon een mobiele telefoon (zij het iets dikker dan je gewend bent) en dus niet zo kwetsbaar als een Qtek o.i.d.
De software die erop staat is CoPilot van ALK (www.alk.eu.com) en je krijgt er NavTeq kaarten bij van heel Europa (van CD via USB interface te laden op een bijgeleverde 256 MB TransFlash kaart), zij het met een licentie voor slechts 1 gebied. Standaard staat de Benelux voorgeladen en geactiveerd, maar omdat er Linux op draait, kun je 'm hacken en er gewoon een andere kaart op activeren /forum/images/graemlins/cool.gif
Navigatie werkt goed, op huisnummer niveau, echter de stem van het speakertje uit de telefoon is wat zwak. Verder features van deze PDA: Bluetooth, RealPlayer mp3 speler, 1.3 Mpixel camera (beroerde kwaliteit lens, helaas) en je kunt er zelfs mee bellen /forum/images/graemlins/wink.gif
Ik weet niet hoe een Qtek (of vergelijkbare Windows Mobile smartphone) werkt i.c.m. navigatie, het is wel zo dat bij deze voor 479 euro de hele zaak "af" is en je niet met losse GPS units hoeft te hannessen.
Nu nog een betaalbare autoradio met Bluetooth interface vinden en dan is m'n skoda helemaal af /forum/images/graemlins/smile.gif Ik ben bewust niet ingegaan op de aanbieding van het VDO systeem voor 585 euro, ik vind dit een veel mooiere oplossing.

Bovenaan Onderaan