Navigatie in de O3 HB 2013

Fucky

Senior Member
iemand enig idee hoe het een en ander in zijn werk gaat met updaten van het nav systeem?
een week geleden afgeleverd en ik loop nu al tegen beperkingen op!
Mijn oude TT systeem weet de nieuwere straten wel te vinden, maar het Skoda systeem niet!

Canon-Eye

Forumguru
Tsja... daarover is al heel wat geschreven op dit forum (kijk maar eens in de verzamel-topics onder Car Audio).

Een goeie radio en een losse TT (*) geven voor veel minder geld ook een stuk minder ergernis...

(*) En die hoeft niet meer tegen de voorruit, hoor. Er zijn ook legio mogelijkheden om die op het dashboard naast de klokkenwinkel te plaatsen: veel dichter bij je "vooruitkijk-as" zonder het zicht op ander verkeer te hinderen.

paulus474

Senior Member
Tsja... daarover is al heel wat geschreven op dit forum (kijk maar eens in de verzamel-topics onder Car Audio).
Tsja, maar het gaat hier om het nieuwe systeem, en daar zal nog niet veel over geschreven zijn..
Hoop(te) eigenlijk dat het nieuwe systeem wat beter te updaten is dan het oude...

Noord26

Forumguru
Updaten is geen probleem. Echter weten lang niet alle dealers hoe het gemakkelijk moet, verschillen de prijzen van gratis/service tot €75,- en weten veel dealers ook niet meteen te vertellen welke nu de laatste kaarten zijn/van wanneer de laatste kaarten zouden moeten behoren.

Gunner

Forumguru
Is het geen los SD-kaartje wat eenvoudig te verwisselen is? Voor zover ik weet is dat in de nieuwe Amundsen zo geregeld, lijkt me ook de enige manier.

Canon-Eye

Forumguru
Hoop(te) eigenlijk dat het nieuwe systeem wat beter te updaten is dan het oude...
Zouden ze zó makkelijk afstand doen van dat 'verdienmodel' (geld-uit-je-zak-klop-model, beter gezegd)?

Al gaat het updaten dan misschien makkelijker, daarmee is nog niet gezegd dat je vaker en/of goedkoper dan voorheen aan verse kaarten kunt komen. En precies op dat punt (plus de zeer frequente GPS-quickfix waardoor de satellieten sneller worden gevonden) vind ik TomTom toch wel behoorlijk sterk!

paulus474

Senior Member
?..(plus de zeer frequente GPS-quickfix waardoor de satellieten sneller worden gevonden)...
Wordt hier bij de Columbus/Amundsen eigenlijk überhaupt iets aan gedaan, of heb je na een jaar of 3 (?) een systeem wat eigenlijk niet meer werkt (of zeeeeer/te traag is)?

Gunner

Forumguru
Wordt hier bij de Columbus/Amundsen eigenlijk überhaupt iets aan gedaan, of heb je na een jaar of 3 (?) een systeem wat eigenlijk niet meer werkt (of zeeeeer/te traag is)?
Ik heb 2 jaar lang in een auto gereden met een RNS310 (de eerste generatie Amundsen denk ik?) en nooit gemerkt dat de GPS fix langzamer werd. Ook ken ik genoeg mensen die hun TomTom nooit updaten, en die merken dat ook niet.

Over het updaten; ik denk dat als je een nieuwe versie wilt gewoon een hele nieuwe zal moeten aanschaffen op SD-kaart, zoals het nu ook gaat.

CoesDoes

Forumguru
Aangezien het om een nieuwe auto gaat zou ik dit probleem melden bij de dealer, grote kans dat ze je een update geven zodra deze beschikbaar is.

Fucky

Senior Member
in mijn TT zit ook een SD kaart en die kan ik gewoon via internet updaten! dus ben benieuwd of dit ook met de Amundsen SD kaart kan!
Ik ga op zoek;<))

Canon-Eye

Forumguru
Ook ken ik genoeg mensen die hun TomTom nooit updaten, en die merken dat ook niet.
Ja, da's nogal droog - je merkt het pas als je 'm wél update... Dan heeft-ie namelijk sneller z'n huidige positie gevonden.

Ik doe het ook niet elke week - 't is eerder zo om de 5 à 6 weken dat ik er weer aan denk.
Het verschil tussen vóór en na de update is dan goed te merken.

Darkside

Forumguru
VAG is helaas niet zo up to date met hun kaarten. Wel hebben ze, gelukkig, nu de mogelijkheid voor 3 gratis updates voor de nieuwe navi systemen. Maar hoe en wanneer is nog niet duidelijk.
En ik denk dat je dit voornamelijk zelf moet aankaarten.
Aangezien je auto nieuw is. Verwacht ik dat hiervoor ook meteen de meest recente versie geinstalleerd is.
En dat je pas over 6-12 maanden de nieuwe update kan krijgen.

CoesDoes

Forumguru
VAG is helaas niet zo up to date met hun kaarten. Wel hebben ze, gelukkig, nu de mogelijkheid voor 3 gratis updates voor de nieuwe navi systemen.
3 gratis updates. dat is goed nieuws! Mag ik vragen hoe je aan die informatie komt, ik heb het zelf namelijk nog niet eerder gezien. (Het zou op zich tijd worden dat fabrikanten deze service bieden, maar dat terzijde)

Darkside

Forumguru
Dat stond op de site van VW waar alle nieuwe features getoond werden. Waaronder de discovery pro. En dat je in aanmerking kwam voor 3 gratis updates.
Ik neem aan dat dit ook bij PON zo is. En dat dit ook voor skoda geld.
Dat zou bv betekenen dat je bij je jaarlijkse onderhoudsbeurt ook even een kaart update krijgt.
Hoe dit te controleren is, geen idee.
Maar het zou wel mooi zijn.

CDK

Forumguru
als het goed is kan je dat checken aan de hand van de geïnstalleerde sofware versie, dus ff in het menu spieken zowel voor en na, dan zou je het moeten kunnen zien

CDK

Forumguru
bij de huidige is dat met vcds vrij te schakelen het zogenaamde verborgen menu ;)

greetz Corné

Bovenaan Onderaan