New Beetle stinkt en lekt olie

Bakkertje

Forumguru
Om nog maar even een oude koe (kever) uit de sloot te trekken...
De lekkage was nog altijd niet over na het vervangen van de kleppendeksel pakking. De stank was gelukkig wel weg.

Nu 2 jaar later (en ongeveer 5000 km verder.. ) is de auto weer naar de jaarlijkse apk geweest, altijd een spannend moment.. En weer gevraagd om naar de lekkage te kijken..

Gespannen gewacht naast de telefoon op het verlossende belletje.. En daar kwam de boodschap dat de auto niet door de apk kwam.. Er waren twee stangen versleten waarmee de stabilisator stang aan (ik denk) de draagarmen vast zit. Om dat te repareren kostte 117 euro. Oké dat was nog wel te overzien..

Toen kwam de boodschap over de lekkage.. De waterpomp lekte en om daarbij te komen moet de distributie eraf, de olie lekkage kwam vermoedelijk van de carterplug en daar kon een nieuwe ring onder. En oh ja, er is ook een koppeling van de airco lek.. En dan komt de afweging, ga je 560 euro (totaal aan reparaties, dus stangen, apk, airco, nieuwe distributieriem, waterpomp en carterplug ring) in een Beetle steken uit 98 om die weer op de weg te houden. Nu heeft de auto pas 139.000 km gelopen en ligt er een AQY blok (2.0 zonder turbo of wat dan ook, 115 pk) in wat 100x meer robuust is als alles wat je daarna in een Beetle kunt vinden (1.2 / 1.4 TSI). De nieuwere Beetles (want dat moet het dan toch worden) beginnen in DE bij 7000 euro, in NL vanaf 9000 ongeveer...

Uiteindelijk toch besloten om de Beetle (met de naam Bets) te laten repareren.

Maarrr... en nu komt de uiteindelijke vraag.. De auto lekt helaas nog steeds. Ik heb de garage uiteraard gebeld en die gaf aan dat het gat van de carterplug ook beschadigd was (vermoedelijk ooit een drempel of iets geraakt), er zit overigens al een overmaatse plug in de auto.. Nu dan de vraag, de garage adviseerde om de carterpan te vervangen (kost bij hem 150 euro). De carterpan zelf kost een euro of 50 zag ik, en is prima zelf te vervangen.. Nu zag ik alleen dat bij Ford (en nog wat andere merken) in plaats van een koperen ring een rubberen ring gebruikt wordt voor de carterplug. Heeft iemand daar ervaring mee?
p2816186_552_376.jpg

Of zijn er nog andere listen om een carterplug lek-dicht te krijgen ..?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Geen gek idee om bij Ford te kijken want die gebruikt dezelfde diameter etc. voor de carterpluggen als vag.

Rubber zal oplossen (?) na verloop van tijd als er olie tegenaan zit. Anderzijds zit die er niet langer dan 12 maanden dus dat zal wel loslopen.
Ik bestel altijd koperen ringen en die vervang ik elke oliewissel. De plug zelf kan dan behouden blijven.

Ik schrik trouwens van hoe goedkoop jouw garage is! Een distributie laten doen alleen al is vaak tussen de 450 en 750 euro (beetje afhankelijk van welke auto en type motor natuurlijk) dus als ik in jouw schoenen stond zou ik het meteen laten doen.

Mijn O1 uit 2003 moet binnenkort ook weer een nieuwe distributie naast al het overige onderhoud. Kosten zijn zo’n 5 a 600 euro maar dat ga ik wel weer doen. Ik hoop met de auto nog minstens 5 jaar door te blijven rijden nl.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@turboturbo alle reparaties zijn inmiddels gedaan, distributieriem was 312 euro, dus dat valt inderdaad reuze mee.

Onze garage zit in Wijchen, beetje uit de buurt van Amsterdam, anders had je daar eens kunnen informeren ..
Kan nog steeds natuurlijk, maak je er een dagje Wijchen van ...

Thanks @CDK ik ga dat eens proberen (voordat er een nieuwe carterpan onder gaat..)
 

SuperBeeb

Forumguru
Voor de bedragen die jij noemt, rijden ze m bij de Pon dealer misschien net op de brug :pieker:
Ga de beurt daarom dit jaar ook (voor t eerst in mijn autoleven) bij een VAG-specialist laten doen i.p.v. bij de dealer.
Wel fijn dat je zo goed voor Bets zorgt :thumbsup:
 

Bakkertje

Forumguru
@rudolfi ik heb allerlei electrische auto's voorgesteld, gaat hem niet worden het moet een Beetle blijven.. en met 139000 km op de klok kan ie ook best nog lang blijven...
 

Desperado

Forumguru
Met zulke lage kosten zou ik hem ook niet wegdoen. Het is nog geen 10% van wat een andere kost. En wie weet kan je er nog jaren mee doen.
 

rudolfi

Forumguru
@rudolfi ik heb allerlei electrische auto's voorgesteld, gaat hem niet worden het moet een Beetle blijven.. en met 139000 km op de klok kan ie ook best nog lang blijven...

Klinkt herkenbaar. De beetle die wij nu hebben heeft 145000 gedraaid, dus die gaat ook nog wel even mee. En ik moet har gelijk geven, die vijf cilinders blijven heerlijk klinken. Ook met de apk weinig problemen. 1 draagarm rubber die wat droog wordt, een lamda die een verkeerde waarde aangeeft en de koplampen moeten even gepolijst worden, € 200 en hij is weer een jaar gekeurd. Maar met een kleintje op komst moeten we maar even zien hoe het straks gaat, ben bang dat ik mijn auto dan in kan leveren:D
 

Bakkertje

Forumguru
Het heeft even geduurd maar de lekkage is dan toch eindelijk opgelost!

De Beetle kwam overigens niet door de laatste apk, achterlicht lek, remmen achter moesten vervangen worden (klauwen, schijven en blokken) en de auto moest een beurt. Totale kosten zouden op 1400 euro komen en dus leek het einde verhaal.
Dikke tranen bij mvr. Bakkertje, dus ik op zoek naar een passende oplossing. Uiteindelijk voor 400 euro spul gekocht (2 nieuwe TRW klauwen, bosch schijven en blokken, olie, filters enz...) en een zaterdag ochtend besteed om het allemaal te monteren.

Afgelopen zomer bij een mega supermarkt in Frankrijk een setje ringen gekocht voor de carterplug. Daar zat ook een rubberen variant bij. Dus met de tips :thumbsup: van @CDK om wat teflon om de plug te doen is de auto nu eindelijk lek vrij.. (ja echt na al die jaren).

Het besef dat de New Beetle ten eerste niet meer New is, maar daarnaast ook niet het eeuwige leven heeft is wel aangekomen. Dus even kijken hoe het nu verder gaat, maar ik denk wel dat dit de laatste grote investering is geweest. Ook omdat onze privé situatie geen 2 auto's meer vereist, is de Beetle eigenlijk overbodig geworden. Maar ja iets met emotie en afscheid nemen ...
 

andrehj

Forumguru
Het heeft even geduurd maar de lekkage is dan toch eindelijk opgelost!
Afgelopen zomer bij een mega supermarkt in Frankrijk een setje ringen gekocht voor de carterplug. Daar zat ook een rubberen variant bij. Dus met de tips :thumbsup: van @CDK om wat teflon om de plug te doen is de auto nu eindelijk lek vrij.. (ja echt na al die jaren).
Jammer dat je de tip van de Ford-pluggen met rubberen afdichtingen niet had meegekregen. Zie:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/olielekkage.27944/page-2#post-713874 en
https://www.skodaforum.nl/forum/i/welke-olie.31974/page-4#post-827639

Dat had je veel gepruts gescheeld. Ik begrijp overigens nog steeds niet wie bij VAG heeft verzonnen om carterpluggen met stalen afdichtingen te gebruiken... :banghead:
 

Bakkertje

Forumguru
Zeker wel @andrehj alleen heeft het lang geduurd voordat ik er (het ringetje) tegenaan ben gelopen.
En vandaar ook dat ik nu deel dat het inderdaad de oplossing is!

Het gepruts viel mee hoor, het heeft gewoon nooit de aandacht gekregen die het nodig had.
Tussendoor heeft de garage de olie wissel gedaan. De Beetle wordt ook dermate weinig gebruikt dat er weinig onderhoud aan gepleegd wordt.
 

Eltjo

Forumguru
Als je een Viton ring neemt kan die ook nog eens goed tegen olie.

Ik heb bij mijn onderstaande auto’s nog nooit een metalen/koperen ring (laten) vervangen.
En dat voor een gezamenlijke 4 ton.
Maar een bout met ring is bij Autodoc slechts €1,50...

Voor de onderstaande auto’s had ik auto met een metalen blikje als oliefilter. Maar bij de Subaru Legacy die ik daar voor had, heb ik de klepdekselpakkingen (boxermotor) laten vervangen. Er lekte niets op straat, maar een drupje olie op de uitlaatspruitstukken gaf een olielucht als je stil stond.
Later heb ik zelf nog een paar ringen vervangen o.a. aan een metalen afsluitdop van waar bij een ouder type de verdeler zat. Maar ja, wat wil je met 3,5 ton op de teller.

Huidige motor zag ik laatst met wat olie aan de oliekoeler.
Maar afgeveegd, dan weet je wat er bij komt, maar ik denk niet veel.
Olie bijvullen is er na 36 dkm nog steeds niet bij en dan is het toch wel tijd om te verversen.

De auto van mijn vrouw maakt ook vooral erg kleine stukjes en max. 2500 per jaar. Dus bij aankoop nog geen sludge onder de dop aangezien de vorige berijdster aardig wat km maakte naar haar werk. Nu dus wel.
Af en toe moet je met zo’n auto gewoon een paar honderd km rijden. En dat ga ik dan ook maar doen voor de volgende oliewissel. Dan kan gelijk alle prut mee er uit.
 

Eltjo

Forumguru
Kwam toevallig dit topic weer tegen. Afgelopen mei heeft de auto van mijn vrouw 170 km in bijna een stuk afgelegd.
Daarna heb ik de warme olie ververst.
Ik vroeg mijn vrouw of die beter reed met het eerste ritje na verversen. Dat was zo. Nou ja, de eerste keer dat ik reed merkte ik het meteen de eerste meters met met achteruit rijden al! Allejezus wat een verschil!

Na een stoplicht trok ik flink weg de bocht om waarbij het binnenste wiel slipte. Omdat ik niet zeker was, gaf ik iets minder en toen weer wat meer gas; ja hoor weer flinke wielslip met die 58 pk! Tja dat ben je ook niet meer zo gewend als je al 17 jaar zelf met een auto rijdt die dat elektronisch voorkomt.

Ook nu, zal mijn eigen auto (die toch regelmatig stukken rijdt van >100 km) weer een stuk gretiger zijn na een rit van 1430 km gisteren. Overigens weer wat olie van de koeler en daaronder afgeveegd; in de gaten houden dus.

Moraal van het verhaal; af en toe die motor een lange rit gunnen. Daar wordt je zelf de volgende rit ook blijer van!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan