Bakkertje
Forumguru
Om nog maar even een oude koe (kever) uit de sloot te trekken...
De lekkage was nog altijd niet over na het vervangen van de kleppendeksel pakking. De stank was gelukkig wel weg.
Nu 2 jaar later (en ongeveer 5000 km verder.. ) is de auto weer naar de jaarlijkse apk geweest, altijd een spannend moment.. En weer gevraagd om naar de lekkage te kijken..
Gespannen gewacht naast de telefoon op het verlossende belletje.. En daar kwam de boodschap dat de auto niet door de apk kwam.. Er waren twee stangen versleten waarmee de stabilisator stang aan (ik denk) de draagarmen vast zit. Om dat te repareren kostte 117 euro. Oké dat was nog wel te overzien..
Toen kwam de boodschap over de lekkage.. De waterpomp lekte en om daarbij te komen moet de distributie eraf, de olie lekkage kwam vermoedelijk van de carterplug en daar kon een nieuwe ring onder. En oh ja, er is ook een koppeling van de airco lek.. En dan komt de afweging, ga je 560 euro (totaal aan reparaties, dus stangen, apk, airco, nieuwe distributieriem, waterpomp en carterplug ring) in een Beetle steken uit 98 om die weer op de weg te houden. Nu heeft de auto pas 139.000 km gelopen en ligt er een AQY blok (2.0 zonder turbo of wat dan ook, 115 pk) in wat 100x meer robuust is als alles wat je daarna in een Beetle kunt vinden (1.2 / 1.4 TSI). De nieuwere Beetles (want dat moet het dan toch worden) beginnen in DE bij 7000 euro, in NL vanaf 9000 ongeveer...
Uiteindelijk toch besloten om de Beetle (met de naam Bets) te laten repareren.
Maarrr... en nu komt de uiteindelijke vraag.. De auto lekt helaas nog steeds. Ik heb de garage uiteraard gebeld en die gaf aan dat het gat van de carterplug ook beschadigd was (vermoedelijk ooit een drempel of iets geraakt), er zit overigens al een overmaatse plug in de auto.. Nu dan de vraag, de garage adviseerde om de carterpan te vervangen (kost bij hem 150 euro). De carterpan zelf kost een euro of 50 zag ik, en is prima zelf te vervangen.. Nu zag ik alleen dat bij Ford (en nog wat andere merken) in plaats van een koperen ring een rubberen ring gebruikt wordt voor de carterplug. Heeft iemand daar ervaring mee?
Of zijn er nog andere listen om een carterplug lek-dicht te krijgen ..?
De lekkage was nog altijd niet over na het vervangen van de kleppendeksel pakking. De stank was gelukkig wel weg.
Nu 2 jaar later (en ongeveer 5000 km verder.. ) is de auto weer naar de jaarlijkse apk geweest, altijd een spannend moment.. En weer gevraagd om naar de lekkage te kijken..
Gespannen gewacht naast de telefoon op het verlossende belletje.. En daar kwam de boodschap dat de auto niet door de apk kwam.. Er waren twee stangen versleten waarmee de stabilisator stang aan (ik denk) de draagarmen vast zit. Om dat te repareren kostte 117 euro. Oké dat was nog wel te overzien..
Toen kwam de boodschap over de lekkage.. De waterpomp lekte en om daarbij te komen moet de distributie eraf, de olie lekkage kwam vermoedelijk van de carterplug en daar kon een nieuwe ring onder. En oh ja, er is ook een koppeling van de airco lek.. En dan komt de afweging, ga je 560 euro (totaal aan reparaties, dus stangen, apk, airco, nieuwe distributieriem, waterpomp en carterplug ring) in een Beetle steken uit 98 om die weer op de weg te houden. Nu heeft de auto pas 139.000 km gelopen en ligt er een AQY blok (2.0 zonder turbo of wat dan ook, 115 pk) in wat 100x meer robuust is als alles wat je daarna in een Beetle kunt vinden (1.2 / 1.4 TSI). De nieuwere Beetles (want dat moet het dan toch worden) beginnen in DE bij 7000 euro, in NL vanaf 9000 ongeveer...
Uiteindelijk toch besloten om de Beetle (met de naam Bets) te laten repareren.
Maarrr... en nu komt de uiteindelijke vraag.. De auto lekt helaas nog steeds. Ik heb de garage uiteraard gebeld en die gaf aan dat het gat van de carterplug ook beschadigd was (vermoedelijk ooit een drempel of iets geraakt), er zit overigens al een overmaatse plug in de auto.. Nu dan de vraag, de garage adviseerde om de carterpan te vervangen (kost bij hem 150 euro). De carterpan zelf kost een euro of 50 zag ik, en is prima zelf te vervangen.. Nu zag ik alleen dat bij Ford (en nog wat andere merken) in plaats van een koperen ring een rubberen ring gebruikt wordt voor de carterplug. Heeft iemand daar ervaring mee?
Of zijn er nog andere listen om een carterplug lek-dicht te krijgen ..?
Laatst bewerkt: