Nieuw en op zoek naar een Combi.....Octavia gevonden!

EdK

Forumguru
Mocht je voor de Scala gaan dan zou ik zeker proberen om nieuwe banden eruit te onderhandelen !
En dan wel merk en type opgeven voor ze er een goedkoop setje onderzetten...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Herperduin

Forumguru
Ik ben best wel van de gadgets. Als ik toch een nieuwe(re) auto koop wil ik ook wel wat extra gadgets. Ik vind CarPlay ook wel een zinvolle toevoeging want dan is routeplanner ook altijd actueel. Zeker als je zoals ik gemiddeld 20 jaar in een auto rijd, is de originele routeplanner meestal niet meer up to date en niet meer ondersteund. Overigens heeft octavia ambition business uit 2018 ook CarPlay maar wellicht alleen bedraad. Vind ik al heel erg luxe dus voor wat betreft gadgets is er voor mij geen directe voorkeur.
Banden van de Scala worden overigens sowieso vervangen dus dat onderhandel deel is al geweest .
Woensdag weer nieuwe stap in de zoektocht.

Ik wens jullie nu allemaal al fijne kerstdagen en dank voor jullie hulp!!
 

Herperduin

Forumguru
Proefrit in Octavia achter de rug. Ervaar een groot verschil in ruimte en auto voelt alsof hij steviger op de weg ligt. Het interieur voelt wel als luxer / duurdere materialen gebruikt. Hoewel ik vooraf eigenlijk nagenoeg zeker wist dat ik voor de Octavia zou willen gaan en alleen proefritje nodig had voor laatste duwtje, was dit helaas niet het geval. Kan een kwestie van kleur zijn of gewoon toch ondertussen gewend aan de modernere look van de huidige Skoda’s maar we zijn er nog (lang) niet uit ;).
Octavia echt groter en luxer voor zelfde geld als een scala en toch twijfelen? Voor mij ook nog niet helder waarom… Denk vooral omdat ik ergens verwacht dat de scala goedkoper zal zijn in onderhoud en gebruik en dat hij “handzamer” zal zijn zonder veel aan comfort in te leveren op langere stukken. De auto zal voornamelijk als soort van “tweede” auto worden ingezet en daarvoor lijkt een octavia weer wat overdreven.
We blijven dus even twijfelen en ik verwacht dat het komend jaar wel een beslissing gaat komen. Hoop alleen zo snel mogelijk…
 

Captain Hook

Forumguru
Denk vooral omdat ik ergens verwacht dat de scala goedkoper zal zijn in onderhoud en gebruik
Op basis van wat dan?
Want, als je dezelfde motor kiest, is het onderhoud natuurlijk niet anders.
Het blijft een specifiek VAG product met bijbehorende onderhoudsvoorschriften.

Hooguit dat er wat kleine verschillen zijn qua brandstofverbruik, MRB en verzekering.
 

Herperduin

Forumguru
@Captain Hook : toegeven het is een oude prijslijst, maar er zitten hier en daar kleine verschillen in de prijzen voor onderhoud en reparatie tussen de Scala en de Octavia:
Verschillen niet heel groot maar bijvoorbeeld bij schijven en blokken wel groter en precies dat is waar mijn verwachting en gevoel zat.

@hemi24: Twijfelen is inderdaad mogelijk omdat noodzaak er nog niet is. Twijfel komt ook wel beetje doordat we bijna nooit een auto kopen, het toch wel erg veel geld is (voor ons) en daar niet zo makkelijk over denken. Daarnaast was laatste auto die we (15 jaar geleden) kochten met garantie en binnen garantie motor volledig kapot en een jaar moeten “vechten” om garantie ook daadwerkelijk te krijgen. Dit alles maakt dat we niet makkelijk beslissingen durven te nemen.
Wil straks gewoon echt een wow gevoel hebben want moet er toch weer ongeveer 20 jaar mee rond rijden hoop ik .
 

jesse_s93

Forumguru
Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt van de zoektocht en jammer dat de Octavia nog niet de doorslag heeft gegeven. Ik denk dat het ook wel met de uitvoering van de auto te maken heeft hoe de auto aanvoelt qua luxe e.d. Zie onderstaand twee foto's van de Scala Sport Business die ik heb gehad.

Met het emotion pakket had hij het de full led verlichting, panoramadak en doorlopende achterruit. Ten aanzien van het interieur krijg je de sportstoelen en had ik ook het virtual cockpit erbij besteld. Ik vond dit een luxe en sportieve uitstraling hebben. In het dashboard zit een strip die in het donker rood was en je had bijvoorbeeld ook voetenruimteverlichting, maar ook bij de deurgreep, de middenconsole, etc. Dat droeg voor mij wel bij aan het luxe gevoel.

1703805353420.jpeg
1703805333374.jpeg

Een Scala in een First Edition, Active of Ambition uitvoering geeft wat mij betreft een ander gevoel qua luxe dan een Sport Business, Style, Business Edition of Monte Carlo. Dat zal bij de Octavia verwacht ik ook zo zijn tussen een reguliere ambition en een ambition business.

In welke uitvoering had je de Scala gereden en wat draagt voor jou bij aan het gevoel van luxe? De Octavia was een Ambition Business toch?
 

Herperduin

Forumguru
In welke uitvoering had je de Scala gereden en wat draagt voor jou bij aan het gevoel van luxe? De Octavia was een Ambition Business toch?
@jesse_s93 Bij jouw voormalige Scala had ik zeker een luxe gevoel gehad. Juist zaken als een panoramadak maar vooral zo’n virtual cockpit vind ik wel mooi. Wat voor mij bijdraagt is bijvoorbeeld automatische airco, mooi multimedia scherm maar ook materialen waarvan interieur is gemaakt. De doorlopende achterruit (die had de ambition waar ik mee gereden heb ook) vind ik ook erg mooi. Blijft hoe dan ook een gevoel. Kleur kan bij mij ook veel uitmaken.
Ik ben misschien ook op zoek naar iets onmogelijks en heb teveel wensen voor het budget☺️. Hoop toch dat begin komend jaar nog lading ‘nieuwe’ occasions op de markt komt die ergens begin 2019 op kenteken gezet zijn en nu 60 maanden erop hebben.
 

hemi24

Forumguru
Je bedoelt waarschijnlijk wagens die eind 2018 nog snel een tenaamstelling hebben gekregen? Al zal dat geen stormloop geweest zijn voor de leasewagens, aangezien het bijtellingspercentage voor benzinewagens voor ‘18 en ‘19 gelijk waren.
 
Laatst bewerkt:

Herperduin

Forumguru
Ik doelde meer op dat vroeger leasemaatschappijen liever kenteken op naam zette in nieuwe jaar voor latere inruilwaarde (psychologisch dan want bedrijfseconomisch zijn 60 mnd gelijk). Dat zou hier, bij inderdaad geen invloed van bijtelling want die was gelijk, betekenen dat januari 2024 er weer “vrij” zouden kunnen komen. Kan echter ook broodje aap verhaal zijn van degene die mij dit destijds heeft wijs gemaakt (is ook weer dik 20 jaar geleden).
 

Captain Hook

Forumguru
@Herperduin Dat verhaal is al zo oud... :koffie:

De redenering was (is?) altijd: een auto met een tenaamstelling van 31 december 2022 is veeeeel ouder dan een auto van 2 januari 2023. :banghead:
Terwijl die auto gewoon ergens maanden eerder, in 2022 geproduceerd is.

Of mensen nog steeds voor dat soort psycho bs gevoelig zijn? Ongetwijfeld...
 
  • Leuk
Waarderingen: Okki

Herperduin

Forumguru
Zo aan het einde van het jaar nog een vraagje in het kader van mijn zoektocht. Ik heb al flink gezocht maar kan geen eenduidig antwoord vinden. Ik zoek iets van circa 2018 of jonger met maximaal 90.000km op de teller. Met welk onderhoud moet je dan rekening houden? Ik lees iedere 30.000km olie en/of ieder jaar inspectie. Wanneer komen zaken als bougies?
Ik probeer beetje beeld te krijgen wat aankomende kosten zijn om rekening mee te houden met wat redelijke vraagprijs voor mij is.
 

EdK

Forumguru
Het is 30.000 of 2 jaar voor een long life onderhoud
En anders is het 15.000 km of 1 jaar.
Als je naar het 30.000 onderhoud wil dan moet je dit wel aangeven bij een dealer want anders geven ze je gewoon een 15.000 onderhoud en sta je er dus elk jaar.
De meningen over het 15 of 30K onderhoud lopen nog al uiteen onder de leden hier !
Remvloeistof / blokken zitten uiteraard niet in de range van 15 of 30K , hiervoor laten ze je het liefst apart komen , maar kun je uiteraard opgeven alszijnde dat ze het mee moeten nemen in een onderhoud !

https://manual.skoda-auto.com/004/en-com/Models kun je manuals online bekijken en zien wat er bij bepaalde km stand gedaan moet worden
 

Rallye

Forumguru
@EdK Is het niet juist andersom? Long life (maximaal 30.000km afhankelijk van de rij-omstandigheden) is standaard? Bij mijn Octavia RS (waar ik, in overleg, ook dikkere olie liet gebruiken) en nu bij de Golf moet ik zelf aangeven dat ik 15.000km wil.
 

EdK

Forumguru
Mijn ervaring is @Rallye dat als je hem koopt dat je dan de 30K hebt en daarna zet men hem op de 15K beurten.
Dit gebeurde bij de Yeti , en men probeerde het ook weer bij de Fab 3 alleen daar was ik ze voor toen ik de eerste keer kwam voor de 30K inspectie / beurt.
 

Tees

Donateur
Dat ligt misschien ook aan jouw dealer @EdK?
Maar in de gebruikershandleiding staan toch geen onderhoudsintervallen? Als het over bougies gaat wordt volgens mij nu meestal 60k km gerekend. Al zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken, dat zijn de goedkopere dingen aan een auto. Eurootje of 100 materiaal (geschat, ik koop zelf online goedkoper tenslotte) en max een uurtje werk (in werkelijkheid meer een half uur). Zaken als schokdempers voor zijn een stuk duurder, en die kan je ook best eens tegenkomen rond de 100k km.
 

Herperduin

Forumguru
@Tees: Dank. Ik zag ook niet zo snel een onderhoudsinterval in de manual. Fijn om te weten waar ik nog meer rekening mee kan houden. Ondanks het feit dat je nooit goed in de toekomst kan kijken voor wat betreft onderhoud, vind ik juist zo’n forum fijn om informatie te vergaren. Zo weet ik straks weer meer waar ik rekening mee kan houden. Ik lees in ieder geval nergens dat een Octavia III en een Scala als onbetrouwbaar bekend staan. Over de 1.0 tsi is ook weinig slechts te vinden zoals ik het lees.
Ik ben een zeer rustige rijder en zuinig op mijn spullen dus verwacht bij goed en tijdig onderhoud niet snel problemen. Pech kan je altijd hebben uiteraard. Hoop alleen dat anderen straks van de auto afblijven en geen infotainment systemen ongevraagd gaan meenemen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dat laatste lijkt wel een dingetje inderdaad. De oudere beestjes (zoals de mijne, *klopt af*) komen er vaak wel mee weg, maar de nieuwere zijn nog wel eens geliefd.
Voordeel van de 1.0 is ook nog dat er maar 3 bougies in gaan ipv 4 ;)
 
Bovenaan Onderaan