Nieuw stuur, claxon werkt niet

Chrisjemol

Forumguru
Goedemiddag
Ik heb op mijn F2 pre-facelift het stuur van de facelift fabia gezet omdat ik die veel mooier vind
Het is een stuur met enkel de knoppen links.
Alles werkt zoals het moet (volume, volgend/vorig)
Het enige dat niet werkt is de claxon, terwijl ik de airbag heb aangesloten zoals het zou moeten, voorbeeld is bijgevoegde foto.
Welke draad is nu de claxon, zodat ik weet waar ik het kan zoeken?
 

Bijlagen

  • 2A6CEB2E-0952-4619-A0E7-DC194B4112C6.jpeg
    2A6CEB2E-0952-4619-A0E7-DC194B4112C6.jpeg
    53,9 KB · Weergaven: 28

Chrisjemol

Forumguru
Ps: het is een F2 FL stuur en een F3 airbag en een octavia airbagkabel
Zou in mijn optiek moeten werken maar misschien zit er een draad anders dan zou moeten
 

Tees

Donateur
Ik heb even in de stroomloopschema's voor je gekeken maar ik ben er niet helemaal zeker van: voor de F2 staat er dat er 2 zwarte draden lopen die naar de claxonschakelaar gaan, die draad 5 en 6 van een 8-polige steker verbindt op de wikkelveer (= de sleepring, soms zit die geintegreerd in de stuurkolomschakelaar), die weer verbonden is met een 41-polige steker (bruin/gele draad 10) richting de boordnetregelmodule en richting massa (draad 9 bruin/groen). Bij de F2fl zie ik een soortgelijke constructie (maar dan een 12-polige steker draad 7/8 en draad 11 naar de wikkelveer, draad 12 naar massa). Ik vraag me nu dus af of die kabel die je gebruikt van de Octavia wel de goede polen richting de wikkelveer verbindt. Het klinkt mij alsof er wat dingen omgestoken moeten worden, zeker omdat het over een 8- vs 12-polige steker gaat. Hopelijk heb je hier wat aan :pardon:
 

Chrisjemol

Forumguru
Poeh, de stekkers pasten beiden zonder problemen op de stekker vd wikkelveer.
Alles paste meteen en prikt er zo in, volume en vooruit/achteruit werkt allemaal. Ik had verwacht dat zoiets basics als de claxon altijd wel zou werken.

Bij deze kabelboom, zoals in de OP staat heb ik hem bekabeld, een dubbele bruine zit op 1 AMP, en een zwart/witte dunne zit erlangs.
Ik weet ff niet welke kleur nou de claxon is, de dubbele bruine of de zwart/witte
 

Cordoba

Forumguru
Kun je makkelijk in elk geval de airbag elektrisch loskoppelen en dan meten met een multimeter of de claxon wel contact maakt?
 

Chrisjemol

Forumguru
De airbag eruit pakken is idd zo gedaan.
Er zitten rondom in de airbag metalen stripjes (4 stuks) en metalen punten op de contrazijde.
Ik had al getest met de airbag los in de hand of deze contact maken met indrukken en dat gaat prima.
Vraag me af of er een draadbreuk is ofzo, daarom wilde ik weten welke draad voor de claxon is
 

Chrisjemol

Forumguru
Morgen komt een maatje langs om
Alles door te meten en te checken of er een pin omgezet moet worden of er iets anders aan de hand is
 

Cordoba

Forumguru
Als de airbag er uit is kun je ook kijken of de claxon het doet als je de aansluitingen onder de claxonknop door verbindt (dat is ook precies wat er gebeurt als je de claxon indrukt).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Chrisjemol

Forumguru
Heb gisteren ook al ff airbag eruit gepakt, en aangesloten ingedrukt op alle hoeken waar de aanslagen zaten.
Maar 0 geluid helaas.
 

Tees

Donateur
Ik zat daar ondertussen ook aan te denken...of misschien een kabelbreukje veroorzaakt door t wisselen? Iig goed om eens stroom direct op de claxon te zetten, dan weet je t zeker.
 

Chrisjemol

Forumguru
Nou net eea doorgemeten met maatje. Zekering vd claxon is OK, claxon zelf ook
In dit F2fl stuur zit het contact van de claxon op de 2e pin onderin. Bij het originele F2 stuur is die pin onbenut. Daar loopt het contact vd claxon (groenige draad) door naar de stuurwielbediening en komt dan via de stuurwielbediening terug.

Waar de pin vd claxon nu zit zat er dus op het originele stekkerblok niks.
Dus logisch dat de claxon niet werkt…

Vraag is nu: hoe dan wel aan te sluiten?

@Tees: had jij die stroom schema’s voor me zodat we kunnen kijken waar wat omgezet moet worden?
 

Tees

Donateur
Die stroomloopschemas zijn helaas thematisch, en niet per onderdeel. Dus je kan t stroomloopschema van bijv de claxon vinden, maar niet welke draden er allemaal waarheen lopen vanaf het stuur
Ik zal straks nog even kijken of ik een overzicht van de pinout van de stekers kan vinden, soms staan die ook in ElsaWin. Maar meestal is dat niet veel meer dan kleur en of een draad +12V of massa of CANbus is.
 

Chrisjemol

Forumguru
Ok thanks alvast!
Vind het zo bizar dat alles werkt, alleen het meest basale, de claxon niet werkt…
Vraag me af of ik gewoon ergens een draad moet overbruggen of bijprikken, of omprikken?

Gezien alles goed werkt zou je denken dat enkel de claxon werkend krijgen makkelijk zou zijn, maar origineel zit het zo anders aangesloten…
 

Tees

Donateur
540-049340711.jpg

Ik kan idd niet de bezetting van de stekers vinden. Dit is het stroomloopschema van jouw F2 rondom de claxon, met deze beschrijving erbij:
wikkelveer, claxonbediening, hogetonenclaxon, lagetonenclaxon
F350- wikkelveer S00612000804#BTF350
H- claxonbediening
H2- hogetonenclaxon
H7- lagetonenclaxon
J519- regelapparaat elektrische installatie S00612000804#BTJ519
T12j- 12-polige steker
T41a- 41-polige steker
T73a- 73-polige steker
*- meeruitvoering
*2- alleen voor wagens zonder multifunctiestuurwiel

Door die *2 ben ik toch even wat verder gaan zoeken, en toen vond ik dit stroomloopschema voor eentje met multifunctiestuurwiel:
540-042021110.jpg
WI-XML
schakelaar voor tiptronic in stuurwiel, omlaag, multifunctietoetsen in stuurwiel, links, wikkelveer, claxonbediening, regelapparaat voor multifunctiestuurwiel, zekeringenhouder B
E439- schakelaar voor tiptronic in stuurwiel, omlaag
E440- multifunctietoetsen in stuurwiel, links
F350- wikkelveer S00612000804#BTF350
H- claxonbediening
J453- regelapparaat voor multifunctiestuurwiel S00612000804#BTJ453
J519- regelapparaat elektrische installatie S00612000804#BTJ519
SB- zekeringenhouder B S00612000801#BTSB-
SB22- zekering 22 in zekeringenhouder B S00612000801#BTSB-
T6d- 6-polige steker, in stuurwiel
T12j- 12-polige steker
T41a- 41-polige steker
T73b- 73-polige steker
369- massalas 4 in hoofdkabelstreng
B320- pluslas 6 (30a) in hoofdkabelstreng
B528- kabellas 1 (LIN-bus) in hoofdkabelstreng
*- alleen voor wagens met automatische versnellingsbak
*2- alleen voor wagens met elektrische ruitbediening

Hopelijk heb je hier wat aan...
 

Tees

Donateur
Nog even 1 opmerking omdat ik even de weg kwijt ben: je zegt in je OP dat je een F2 pre-FL hebt, maar je profiel geeft aan dat je een 2011 1.2 TDI heb....dat is een FL auto...:sterretjes:. Bovenstaande schema's zijn dus op basis van die gegevens...welk stuur heb je nu dan gebruikt, die van een F3?
 

Chrisjemol

Forumguru
Ik had een stuur met stuurwielbediening met het oude groene skoda logo (dus ouderwetse vorm).
Heb nu een F2 stuur van die met het nieuwe logo, zwart/chroom.

De airbag is van een F3 en de kabel van een O3.

Ik ging er vanuit dat de F2 met nieuwe logo’s rondom en nieuwe stuur een F2fl is en degene met groene logo’s een F2 pre-fl is?

Of zit het anders?
 

Chrisjemol

Forumguru
Zie deze foto’s, de groen/blauwe draad die van de claxon is loopt niet naar de stekker maar naar de stuurwielbediening toe
De foto’s zijn van het stuur dat erin zat

De foto uit de OP is van de airbag en kabel zoals het nu zit. De zwart/witte draad die daar van onderaf direct naar de stekker loopt is de draad die dezelfde functie heeft als de blauw/groene van het originele stuur.
Alleen in de originele setup gaat die direct naar de stuurwielbediening en in de nieuwe gaat de zwart/witte naar de stekker toe en zit daarom op een pin die voorheen onbenut was

In de sleepring zit die pin er echter wel, dus wellicht moet er daar wat omgestoken worden? Achter de sleepring ergens ofzo
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 17
  • image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 17
  • 6C4D2240-E408-4241-9A1A-3E3B0D45CB8B.jpeg
    6C4D2240-E408-4241-9A1A-3E3B0D45CB8B.jpeg
    51,5 KB · Weergaven: 17

Tees

Donateur
De F2FL is geintroduceerd in 2010, en had de groene logo's. De pre-FL is vanaf 2007. Volgens mij is het logo pas vervangen bij de F3 (2015), het nieuwe logo is namelijk in 2011 ingevoerd, en werd volgens mij pas op een model gezet als er een nieuwe versie of FL kwam.

Helaas loopt mijn (zeer legale :shutup:) versie van ElsaWin niet verder dan 2015, dus de stroomloopschema's van de F3 kan ik niet opzoeken. Ja zou in ErWin kunnen zoeken (https://erwin.skoda-auto.cz/), kost wel wat om daar een account aan te maken. Maar ik zie iig dat de foto's wel kloppen met 't laatste stroomloopschema, dat scheelt :)

Wat ik me opeens afvroeg: werkt de claxonschakelaar in je nieuwe stuur wel? Heb je die ook doorgemeten?
 

Cordoba

Forumguru
@Chrisjemol Je foto's in bovenstaande post kunnen niet geladen worden (zijn dus onzichtbaar).

Wat de pinbezetting betreft die @Tees niet kon vinden: ik denk dat het laatste karakter(s) achter de sledge de pin aangeeft, dus bijvoorbeeld "T12j/7" geeft aan dat het pin 7 van connector T12j is.

Ik twijfelde ook over het logo, maar herinnerde me ook vaag dat veel mensen bij de introductie van het chroom/zwarte logo zonder groen, dit achteraf nog vervangen hebben. Ik heb ook even op gaspedaal.nl foto's bekeken en het lijkt dat in 2012 de laatste Fabia's met het groene logo van de band zijn gerold, dus d 2013 en 2014 Fabia's van de 2e generatie hebben het nieuwe logo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Chrisjemol

Forumguru
Er zijn F2’s met nieuwe type stuur met nieuwe logo’s. Die heb ik dan ook (collega’s van me hebben ook F2’s met nieuwe type logo en nieuwe type stuur, die ik dus nog niet heb).

Claxonschakelaar van de airbag werkt prima, deze is doorgemeten. Signaal komt enkel op een pin uit waar met oude stuur/airbag geen pin uitkwam dus logisch dat dat niet werkt.
 
Bovenaan Onderaan