Nieuw stuur, claxon werkt niet

Chrisjemol

Forumguru
Of is er iemand waar ik heen kan rijden die mij kan helpen met deze kwestie?
Ik zal ergens een pin omgezet moeten worden ergens, maar geen idee welke, waarheen, in stuur of in een sleepring of ergens anders
Mijn gelimiteerde elektrische kennis zorgt voor blokkades…
Zal ergens 1 draad omzetten zijn maar heb wat hulp nodig denk ik
 

Chrisjemol

Forumguru
Heb geprobeerd met losse draad te ‘overbruggen’ maar deed niet wat ik wilde

Vanuit de stuurwielbediening stekker van het ‘oude’ stuur komen 4 zwarte draden… dus er komen 2 zwarte draden terug in de stekker, geen idee of ik de claxon zomaar bij een draad van volume bij kan steken… lijkt me niet.
Maar ik snap ook niet veel van elektra. Ik zie nu beide situaties maar hoe het werkend te krijgen…

Als iemand hier handig in is en dit in paar minuten kan doorgronden zou dat mooi zijn
 

Tees

Donateur
Kan je van die eerste foto in post 18 nog wat meer detailfoto maken. Ik snap nu niet hoe de draden verbonden zijn (het lijkt nu alsof de blauwige verbonden is met de bruine onder dat tape?) en hoe die gele stekker (?) in elkaar zit.
Hetzelfde geldt voor de stekkers die je doorgemeten hebt, als je een foto maakt en vertelt welke pinnen de claxoncontacten zijn, kunnen we je misschien beter helpen.
 

Chrisjemol

Forumguru
Zie deze foto’s
Vanuit de claxon (2 blauw/groene draden die naar 1 in de kabel gaan) loopt de draad regelrecht naar de stekker van de stuurwielbediening, daar gaan 4 zwarte draden de stuurwielbediening in. Ook de bruine (massa) gaat 1 de stekker in en 1 loopt ook naar de stuurwielbediening.
Vanuit de stuurwielbediening stekker gaan er dus uiteindelijk maar 2 terug de gele stekker in
De 2 gele draden in de stekker zijn van de airbag zelf
Dus er zitten zo 5 draden in de stekker.
Waarvan 2 gele airbag, een bruine (massa), en 2 draden vd stuurwielbediening.
Maar de blauwgroene van de claxon zit dus niet op de stekker zelf

Terwijl van degene die ik nu heb alles werkt, enkel zit er 1 draad van de claxon (zwart/wit) regelrecht op de gele stekker.

Die draad zomaar bij een draad vd stuurwielbediening proppen lijkt me niet de bedoeling.
De pin die nu dus onbenut is zit wel op de sleepring, dus wellicht daar achter iets aansluiten?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 21
  • image.jpg
    image.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 20
  • image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 21
  • image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Weergaven: 21
  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 24

Chrisjemol

Forumguru
Ik zie hier ook een soortgelijke kabel, ziet er identiek uit enkel met nog een aparte bruine kabel extra.
Zou dit iets te maken kunnen hebben met mijn probleem?
Ik heb in mijn kabel die extra bruin niet namelijk?

En deze heeft ook een extra bruin tov mijn kabel?
 

Okki

Donateur
hahaha, dacht ik ook aan.....

"de een is grijsachtig blauw en de andere blauwachtig grijs en die mag je niet door elkaar halen"

(voor de ouwe garde)
 

Chrisjemol

Forumguru
Nee de 2 draden vd airbag kom ik niet aan. Dat is grijs en wit…
Maar ik moet dus de claxon werkend krijgen… die zit niet op de airbag draden aangesloten, en werkt nu dus helemaal niet…
Niemand die hier iets kan zeggen over het lukraak vd draad bij een stuurwielbediening draad? Lijkt me niet kunnen
 

Cordoba

Forumguru
Ben ik nu de enige dit zit te wachten tot het bericht volgt dat de airbag is geknald..?

:wavecry:
Als het goed is, heeft ie zowel de airbag zelf als het plofpatroon verwijderd/losgekoppeld, en dan zou het niet moeten kunnen gebeuren.

Het probleem is wel doordat de info van TS door beperkt elektrisch inzicht niet heel duidelijk is, dat ook niet 100% zeker is wat ie nu precies heeft gedaan.

@Chrisjemol Een volledig bruine draad is binnen de Vaggroep altijd een massadraad.
 

Chrisjemol

Forumguru
@Cordoba :Wat ik heb gedaan is oude stuur incl airbag verwijderd
Daarna nieuw stuur gemonteerd, kabel gemonteerd zoals op de eerste foto van dit topic, stekker ingeprikt en airbag vastgeklikt…
Waarmee alles dus werkt behalve de claxon.

In de foto’s op pagina 2 zie je hoe de originele bekabeling vd claxon (groen/blauw) loopt. En die is dus anders dan van de bekabeling die op nieuwe stuur zit

Ik heb zelf geen kabels aangepast, enkel origineel stuur met bekabeling los en nieuw stuur/airbag met bekabeling erop.

Waarmee eea niet werkt en waar ik me nu afvraag of ik een bruin (massa) mis omdat die van mijn laatstgestuurde een extra aarde hebben.
 

EdK

Forumguru
Lijkt me sterk dat je een massa mist.
Want in theorie is het gehele chassis van de wagen een massa.
Een wagen heeft vele massapunten her en der zitten.

In theorie is de claxon schakeling net als je voordeurbel ( bedraad )
Je gaat van de plus naar de schakelaar en van de schakelaar naar de claxon en de claxon hangt dan weer aan de massa.
Maarrrrrr werkt hij over de canbus dan geef je met de claxonschakelaar een puls naar de BMC (input) en die geeft door de geschreven software weer een output waar de claxon aanhangt....

Stel nu eens voor dat het de tweede situatie is , maar de draden zitten op de verkeerde input en/of die heeft geen TODO opdracht !
Dan zal de claxon ook nooit afgaan.....

Ik zou bijna zeggen neem eens contact op met @Antera en vraag hem eens of hij je hierin verder kan helpen ?
Dit ook omdat hij met VCDS en de andere pakketten redelijk op de hoogte is...
Verbaast me niets als hij zegt dat je bv nog een module nodig heeft....
Want een beetje proberen KAN goed gaan , maar kan ook de airbag af laten gaan of de BMC om zeep helpen....

En ja ik ben elektromonteur maar auto elektro(nica) blijf ik altijd verre van weg, omdat dit toch een heel andere tak van sport is dan waar ik me dagelijks mee bezig houd
 

Cordoba

Forumguru
@Chrisjemol De handelingen voor het verwisselen van stuur en stekkers waren wel duidelijk, maar hoe nu precies de gefotografeerde draden lopen is voor mij in elk geval niet 100% helder, en ook niet waar de connector zit met een loze pin.

@EdK Ik geloof niet in de canbussturing die je noemt: hoe bepaal je dan wanneer de claxon moet stoppen? Of denk je dat het met een dubbele puls werkt, waarbij bij de eerste puls wordt gegeven halverwege het indrukken, en de 2e puls halverwege het loslaten? Dan zou je als je tussendoor een pulsje zou geven de claxon precies anders laten werken: moet je 'm indrukken om te stoppen met claxoneren.
 

EdK

Forumguru
@Cordoba , ik zeg niet dat het ZO is maar kan me voorstellen dat het wel mogelijk is.
Software kan geschreven zijn dat als bepaalde input hoog is dat dan "een" output ook hoog is !
Maar jij weet net zo goed dat simpelgezegd de claxon werkt als een simpele enkelpolige schakeling met in dit geval dan een pulsdrukker.
Maar dan heb ik op de pulsdrukker in stuur geen massa op één van die draden zitten...

Maw één van de draden van de claxon schakelaar op stuur zou dan rechtstreeks naar de claxon moeten lopen offff een relais moeten inschakelen als contacten van schakelaar niet op vermogen van de claxon zijn gebouwd.
 

Chrisjemol

Forumguru
@Chrisjemol De handelingen voor het verwisselen van stuur en stekkers waren wel duidelijk, maar hoe nu precies de gefotografeerde draden lopen is voor mij in elk geval niet 100% helder, en ook niet waar de connector zit met een loze pin.

@EdK Ik geloof niet in de canbussturing die je noemt: hoe bepaal je dan wanneer de claxon moet stoppen? Of denk je dat het met een dubbele puls werkt, waarbij bij de eerste puls wordt gegeven halverwege het indrukken, en de 2e puls halverwege het loslaten? Dan zou je als je tussendoor een pulsje zou geven de claxon precies anders laten werken: moet je 'm indrukken om te stoppen met claxoneren.
de connector is de grote gele die in de sleepring zit
op het nieuwe stuur/airbag is de zwart/witte draad de claxon draad, die zit op pin 2 in de gele connector.
de sleepring heeft daar ook een contrapin zitten

maarrrrr het originele stuur/airbag heeft ipv een zwart/witte draad een blauw/groenige en die loopt helemaal niet naar de gele hoofdconnector, die loopt regelrecht naar de stekker van de stuurwielbediening aan de linkerkant.
in de originele gele hoofdconnector zit er dus niks op pin 2, daar komt de claxon via de stuurwielbediening terug naar de gele connector ofzo...

maatje van me is erg goed in motorfiets elektra en die volgt ook niet waarom claxondraad direct naar stuurwielbediening loopt
dus vandaar dat ik me afvraag of er een skoda/auto goeroe is die weet hoe dit op te pakken?
 
Bovenaan Onderaan