Nieuwe banden...225/40 R18

paulus474

Senior Member
Vandaag de dag zo'n 46000 km met de O3 gereden.
Naast de zomerbanden, ook winterbanden in gebruik gehad.
Moeilijk te beredeneren (niet bijgehouden) hoeveel km we nu met de zomerbanden gereden hebben.
Het profiel van deze 225/40 R18 banden is nog maar 2 mm, en zijn dus bijna aan vervanging toe.
Heb ze tussendoor niet gewisseld van voor naar achter.

Nu heb ik 3 vraagjes:
- Hoe lang rijden jullie gemiddeld met een setje (van 2) banden? Oftewel: is mijn kilometrage "acceptabel"?
- Welke banden zouden jullie adviseren (ik rij niet sportief, dus slijtage en verbruik zijn voor mij redelijk belangrijk)? Er zijn natuurlijk anwb testen, allleen niet echt in deze maat. Kun je de geteste maten "doortrekken" naar grotere maten?
- Wat is een goedkoop en goed adres om nieuwe banden te bestellen/te laten monteren (afgaande op de wat grotere ketens)?

Dank!!

Ik koop mijn banden altijd op autobandenmarkt.nl en laat ze bij een montage punt in de buurt afleveren. Erg tevreden mee. In jouw maat moet je rond de 120 p/s wel kunnen slagen voor een merkband. Zou geen linglong of wat dan ook nemen van rond de 60, maar da's persoonlijk. Welk merk/type, tja als de huidige goed bevallen zijn zou ik voor die gaan.
Heb nu Conti TS850 wintersloffen (16") eronder en die bevallen goed en straks gaan de zomer sloffen erop, Michelin 17" maar weet niet welk type liggen nog bij de dealert. Zullen ook niet slecht zijn. Heb geen ervaring met 18"
Heb hier trouwens ook al nieuwe Skoda´s op Hankook afgeleverd zien worden.....

peterbaarlo

Senior Member
ik heb nu net 5000 km er een setje dunlop sportmaxx RT 225/40 18 er onder liggen, heerlijk stil zeker bij hogere snelheden

MaRco2

Forumguru
Die standaard Continental SC5 gingen bij mij aan de voorkant maar iets meer dan 20.000 km mee (afknapper van de eeuw..., zelfs mijn spingrage Outlander 2.4 haalde de 35k nog (en de voorganger met 2.0 rondom bijna 60.000 km).

Vervangen door de zeer fijne Goodyear EfficientGrip Performance. Deze zijn na pakweg 30.000 km iets van halverwege aan de voorkant.

De achterbanden zijn inmiddels ook al weer vervangen door deze banden (nog niet gemonteerd, winterset zit er nog op).

Deze horen bij de allerbeste getest (net als die CSC5...). Maar blijkbaar stiller en zuiniger nog volgens het label.

pr0mo

Lid
Hier ook standaard Continental SC5 op 18inch. Na 13000 bleek er nog 3.0mm op te zitten en banden ook nog gecupt. Wat een vreselijke bagger. Nooit meer Continental dus! Binnenkort maar op zoek naar wat nieuws, bij voorkeur Michelin want daar rij ik toch de meeste km's op is mijn ervaring.

• Leuk
Waarderingen: CDK

octaafje IV

Actief lid
Met mijn standaard Conti CS5 op 17 inch zelfde ervaring: voorbanden moesten al na 26.000 km worden vervangen, achterbanden zullen, zo te zien, de 40.000 ook niet halen. Met vorige (nieuwe) voertuigen haalde ik toch altijd wel ca. 40.000 km met de eerste voorbanden...... Nu maar eens, na vroegere goede ervaringen,
gekozen voor de Michelin Primacy 3.

paulus474

Senior Member
Aaah, goed om te lezen dat het niet aan mij ligt ;).
Ga dan voor de Dunlop Sportmaxx RT (als ze weer op voorraad zijn/als ze nog op voorraad komen) of de Goodyear Eagle F1 Asymetric 2, denk ik...

Atria

Actief lid
Hier ook, mijn Continental SC5 gingen slechts 12.000 km mee (nog 2 mm).....Nu heb ik wel altijd het idee dat de af-fabriek banden minder lang mee gaan dan de vervangende set.

Rallye

Forumguru
Mij bevallen de Michelins Pilot Sport 3 erg goed (overigens onder een O2). Wellicht iets slijtagegevoeliger de Supersports, waar sommigen op het forum zeer over te spreken zijn. Mij ging dat een stapje te ver.

Je slijtage tot nu toe komt overeen met het patroon dat ik op mij O2 heb.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Pendragon

Donateur
Als het zo slecht is kunnen we dan niet samen een klacht indienen bij Pon? Dit is toch gewoon oplichterij? Belachelijk dat banden zo kort meegaan....

Pendragon

Donateur
Continental SC5 en dan 12000km lijkt mij niet normaal. Mijn Michelin's zijn ook sportieve banden en gingen zo'n 40000km mee. Groot verschil. Dat vind ik slecht en niet acceptabel.

pr0mo

Lid
Er valt weinig te kiezen want die banden zitten eronder bij aflevering en dan mag je verwachten dat het product deugdelijk is. Nou is me wel meer van de o3 tegen gevallen te opzichte van de o2 maar dat terzijde.

Ik vind dat we moeten proberen samen wat te doen richting de importeur over de banden. Die zal het wel op je rijgedrag gooien. Maar ik neem de bochten niet haaks en van 110pk val je ook niet achterover. Ik ga deze week ieder geval naar de dealer want mijn voorbanden zijn ook nog eens vreselijk gecupt na 13dkm.

Gieliovd

Forumguru
Ik weet niet wat jullie doen maar ik heb al stukken meer op de SC5 gezet dan dat en ze zijn nog als nieuw.

Nu 47k maar dat is incl winterbanden dus zegt niks.

En ik rij sportief.

Borrie1973

Actief lid
Heb de eerste set conti's SC5 vanaf fabriek net alle vier laten vervangen, met een totaal van rond de 45k. Ik had ze op een te hoge bandenspanning staan waardoor ze teveel in het midden waren versleten, buiten kon nog wel. Nu hou maar een bs van 2.2 bar aan en ga wel kijken hoe die slijtage verloopt.

Bovenaan Onderaan