Canon-Eye
Forumguru
Al in de jaren '80 heb ik me door een antislipspecialist in Rijssen laten uitleggen waarom de banden met het beste profiel op de achterwielen horen. Bandenboeren wilden daar toen nog niet echt aan, heb daar heel wat discussies mee moeten voeren...
Voor bijscholingstrainingen t.b.v. beroepschauffeurs hebben we ooit een demo op schaal gemaakt: van 2 identieke modelcombinaties - trekker en oplegger - eenmaal de vooras van de trekker geblokkeerd en eenmaal de achteras van de trekker. Vervolgens lieten we die een schuine plank afrijden.
De combi met slippende vooras rijdt keer op keer in één rechte streep naar beneden, terwijl de andere telkens opnieuw ruim binnen een meter begint te scharen.
Als trainers wisten we dat natuurlijk allang, maar voor veel vakbroeders bleek zo'n simpele demonstratie toch wel een eye-opener. Inmiddels zijn er gelukkig veel meer mensen die snappen hoe het zit, maar kennelijk zijn er ook nog altijd lui die nog overtuigd moeten worden - of die er gewoon nog niet lang genoeg over nagedacht hebben.
Voor bijscholingstrainingen t.b.v. beroepschauffeurs hebben we ooit een demo op schaal gemaakt: van 2 identieke modelcombinaties - trekker en oplegger - eenmaal de vooras van de trekker geblokkeerd en eenmaal de achteras van de trekker. Vervolgens lieten we die een schuine plank afrijden.
De combi met slippende vooras rijdt keer op keer in één rechte streep naar beneden, terwijl de andere telkens opnieuw ruim binnen een meter begint te scharen.
Als trainers wisten we dat natuurlijk allang, maar voor veel vakbroeders bleek zo'n simpele demonstratie toch wel een eye-opener. Inmiddels zijn er gelukkig veel meer mensen die snappen hoe het zit, maar kennelijk zijn er ook nog altijd lui die nog overtuigd moeten worden - of die er gewoon nog niet lang genoeg over nagedacht hebben.