Nieuwe banden

Canon-Eye

Forumguru
Al in de jaren '80 heb ik me door een antislipspecialist in Rijssen laten uitleggen waarom de banden met het beste profiel op de achterwielen horen. Bandenboeren wilden daar toen nog niet echt aan, heb daar heel wat discussies mee moeten voeren...

Voor bijscholingstrainingen t.b.v. beroepschauffeurs hebben we ooit een demo op schaal gemaakt: van 2 identieke modelcombinaties - trekker en oplegger - eenmaal de vooras van de trekker geblokkeerd en eenmaal de achteras van de trekker. Vervolgens lieten we die een schuine plank afrijden.
De combi met slippende vooras rijdt keer op keer in één rechte streep naar beneden, terwijl de andere telkens opnieuw ruim binnen een meter begint te scharen.
Als trainers wisten we dat natuurlijk allang, maar voor veel vakbroeders bleek zo'n simpele demonstratie toch wel een eye-opener. Inmiddels zijn er gelukkig veel meer mensen die snappen hoe het zit, maar kennelijk zijn er ook nog altijd lui die nog overtuigd moeten worden - of die er gewoon nog niet lang genoeg over nagedacht hebben.
 

Canon-Eye

Forumguru
Praktijktest 1 op 1 voor mijn neus gezien op een snelweglus met veel nattigheid en sneeuwpulp (Vaanplein, Rotterdam - lang vóór de laatste verbouwingen) waarbij een mij inhalende Opel Kadett stationwagen - voor zover dat telt als 'normale personenwagen' - zonder zichtbare aanleiding aan de achterkant uitbrak en volledig achterstevoren ging. En hij had nog wel net nieuwe voorbanden op zijn voorwielaandrijver laten leggen, want dat hoorde toch zo...

Overigens kan e.e.a. prima met elkaar worden vergeleken, hoor. Personenauto's rijden ook nogal eens met aanhangers- het principe van de natuurwetten verandert niet door wijziging van de schaal.
 

andrehj

Forumguru
Dat is een onzinverhaal: alle nieuwe banden hebben 8 mm profieldiepte, alleen winterbanden hebben meer (10 mm)

@Cordoba: Waarop baseer je dit? Heb je dat nagemeten? Ikzelf ben namelijk zo'n iemand die heel precies zijn profieldiepte bijhoudt, en kan je dan ook vertellen dat bovenstaande verhaal in ieder geval voor Michelin niet opgaat.
Mijn Michelin Alpin A4 winterbanden hadden nieuw zo'n 8.5mm profiel (8.6 in het midden, 8.2 wat meer naar de zijkant). En mijn Michelin Energy Saver zomerbanden hadden nieuw zo'n 7.3 mm profiel.

Terugkijkend in mijn bandenhistorie kan ik vervolgens nog melden dat verschillende varianten Energy Saver van Michelin altijd zo'n 7.3 mm profiel hebben gehad, behalve de E2 (van eind jaren 90) die nog wel op 8 mm zat.
Van de vorige generatie Alpin (ik heb ook nog de A2 gehad) weet ik dat die nieuw ook 8.5 mm hadden, hetzelfde als nu dus.

Winterbanden met 10mm profiel ken ik niet.
 

Joske

Forumguru
Is die test ook gedaan met een normale personenauto, anders kan het niet vergeleken worden.
ik heb deze test gezien in het trainingscentrum waar ik een slipcursus gevolgd heb en daar waren de resultaten hetzelfde :)

blokkerende achteras: direct in slip
blokkerende vooras: autootje reed naar beneden
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj Blijkbaar heb ik mij blijkbaar op verouderde kennis/info gebaseerd, maar minder dan 8 mm profieldiepte voor nieuwe banden is bij mijn weten voor geen enkel merk van toepassing. Winterbanden hebben vaak (bij mijn weten niet altijd) meer profieldiepte, om de reden die ik al eerder het aangegeven. Blijkbaar is die extra profieldiepte (gezien jouw ervaring in elk geval voor Michelin) naar beneden bijgesteld. Ik kan me ook (oude) winterbandentests herinneren waar die 10 mm dus wel standaard waren.

Wat betreft de noodzaak om de beste banden op de achteras te monteren: hier zijn ook youtube filmpjes van te vinden met gewone personenauto's, en volgens mij is daar ook al een topic over op het forum.
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
Ja maar he wanneer doe je dit als je banden bijna op zijn (2,4mm ofzo) lijkt mij.
Voor slijten de banden sowieso het hardst dus wil je een gelijkmatige slijtage wissel je deze om en plaats je naar het winter seizoen de voorbanden naar achteren. Mits we hier nog praten over voldoende profiel.
In mijn geval zijn mijn achterbanden met 6mm profiel naar voren verhuist en mijn voorbanden 5mm profiel naar achter.
Er is in deze situatie geen sprake van slechte water afvoer en zal mijn inziens dan ook geen probleem opleveren in benauwde situaties, echter zal ik dit volgend jaar WEL in overweging moeten nemen aangezien het profiel dan tegen de 3mm aan zal lopen.

Ik sluit mij aan bij de stelling goede banden naar achter.....afhankelijk van profiel diepte.
 
Ik ga die Continantals er onder vandaan halen wat een verschrikkelijke banden. Lijken wel vierkante wielen en gummen onwijs.
Ik ga nu voor de Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91 W. ik laat ze woensdag monteren.

Hoe worden auto banden gemaakt?
 

Bijlagen

  • EG-performance-side_tcm2148-136296.jpg
    EG-performance-side_tcm2148-136296.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 16
  • Goodyear-EfficientGrip-Performance.jpg
    Goodyear-EfficientGrip-Performance.jpg
    316,7 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Erg interessante discussie hier! Ben sinds vrijdag de trotse eigenaar van 18" Themisto velgen met Conti SportContact 2's.
Op alle 4 de banden zit 4 mm dus voor net zoveel als achter. Viel me wel op dat bij korte bochten de tractioncontrol al snel aan het werk moest. Qua afrol vind ik het geluid wel meevallen maar heb er pas 2 dagen mee gereden.

Benieuwd naar de meningen en bevindingen hier.
 

Noord26

Forumguru
Die CS2's kregen wij er ook bij. Helaas. Bevallen totaal niet. Komen deze week Michelin's onder, ondanks dat ze nog 5mm profiel hebben. Vond ze rumoerig (winterbanden zijn stiller zelf?!), weinig grip geven en erg stuiterig aanvoelen.
 

Octavia32

Forumguru
En ik heb er ook niks over te klagen.

Het is vooral het beeld wat men heeft over de normale sportmaxx dat het hem doet, een beetje hetzelfde als het beeld wat men had over skoda vroeger
 

Noord26

Forumguru
Praktijk bestaat uit meer als alleen testen door bedrijven. Particuliere ervaringen spelen ook mee. Zo komt Continental altijd erg goed uit de testen, maar vielen ze mij in de SC2 variant zwaar tegen. Daar hoor/lees je in de praktijk bij eindgebruikers meer over als bij een initiële test door een bedrijf. De som van testen geeft uiteindelijk pas een concreet en correct beeld.

Maar ik vertel nu toch niets nieuws? Dat geld voor elk product in de praktijk. Of het nu om een broodrooster of auto(onderdeel) gaat.
 
Bovenaan Onderaan