Nieuwe banden

AMBIO2

Actief lid
Ik heb in een eerder draadje al eens lopen klagen over het
lawaai van mijn banden. Ben hiermee naar de dealer geweest
een aantal weken terug met de vraag of dit normaal was en
of deze klacht vaker voorkomt ( Bridgestone Turanza ER30 )

Nadat zij er ook in gereden hadden, gaven ze mij gelijk .
Heb daarna nog even met een monteur gesproken en die gaf
eindelijk toe dat ik niet de enige was.

Ze wilden dit probleem voorleggen aan een vertegenwoordiger
van bridgestone. Die heeft inmiddels ook even in m'n auto
gereden maar gaf aan dat er technisch niets mis is met
de banden. De dealer heeft er toch op aangedrongen dat er
iets moest gebeuren.

Heb vandaag bericht gekregen dat ik 4 nieuwe banden kan
krijgen, wederom Turanza's maar dan uit de nieuwe serie.
Daar ik niet zo veel vertrouwen meer heb in Bridgestone
betaal ik een klein bedrag bij en worden er Michelins
gemonteerd. /forum/images/graemlins/aangenaam.gif

Blijkt dus dat er wel degelijk wat aan de hand was met die
banden uit de vorige serie, en het verbaast mij ook dat er
hier niet meer over geklaagd wordt. /forum/images/graemlins/ahum.gif

Hoop dat ik met de Michelins meer geluk heb. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

higgy

Forumguru
't Is dat ik het je niet KAN garanderen, maar anders zou ik het doen. Ben ZEER tevreden met de Michelins onder m'n O2 en ik vind de auto ZEER stil.
De demo van V-Car waar ik in reed (ook een 1.6 MPI) met Conti's was VEEL rumoeriger. Veel plezier met je nieuwe banden, prima zet om wat bij te betalen voor merkbanden.

Zoef

Actief lid
"prima zet om wat bij te betalen voor merkbanden. "
Bridgestone is ook een A-merk.
gr.
Zoef

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb in een eerder draadje al eens lopen klagen over het
lawaai van mijn banden. Ben hiermee naar de dealer geweest
een aantal weken terug met de vraag of dit normaal was en
of deze klacht vaker voorkomt ( Bridgestone Turanza ER30 )

[/ QUOTE ]

Kun je mij per PM eens doorgeven wanneer je auto gebouwd is of het kenteken ?
Ik heb diezelfde banden en vind ze ook erg lawaaierig. Ik dacht dat dat zo hoorde, maar nu blijkt dus anders.
Zijn ze onder garantie van Skoda/PON vervangen ?

higgy

Forumguru
gr.
Zoef

[/ QUOTE ]
Hier zat ik op te wachten /forum/images/graemlins/koffie.gif. Zal ik dan zeggen banden die het verdienen een merk te zijn?

erpa

Banned
Welke Michelins zijn het dan, Energy of primacy ?
Dit ivm. omruil banden na de winterbanden tijd.
Bedankt.
Ps. mijn bridgestone's maken ook herrie

Dutch

Actief lid
Zelf heb ik Dunlop SP Sport01A (225-45-17) banden onder mijn O2. Bevallen erg goed en zijn stil. Wel meer lawaai dan de banden van mijn vorige auto (195-65-15), maar da's logisch.

Wiseguy

Actief lid
Ik heb er geen bridgestones of michelins onder liggen.... Bij mij zijn Dunlop SP sport banden gemonteerd.... iemand anders die deze er ook onder hebben liggen? Ik moet zeggen dat ik deze ook nog wel mee vind vallen qua geluid....

Wiseguy

Actief lid
/forum/images/graemlins/grin.gif Dutch, we hebben dus echt nagenoeg tegelijkertijd dezelfde reactie gegeven.... /forum/images/graemlins/grin.gif Moest alleen even opzoeken welke banden ik er onder heb liggen... /forum/images/graemlins/laugh.gif

AMBIO2

Actief lid
Welke Michelins zijn het dan, Energy of primacy ?

[/ QUOTE ]

Ik laat er nu primacy's onder zetten !!

dorstvlegel

Actief lid
Onder mijn Octavia zitten vanaf fabriek Michelins Energy banden. Deze zijn zeer stil. /forum/images/graemlins/laugh.gif

Wiseguy

Actief lid
Hoe stiller, hoe minder grip?

[/ QUOTE ]

Of juist meer? /forum/images/graemlins/grin.gif

Ik heb net zelf even gekeken en heb er zelf ook Bridgestone Turanza ER30 banden onder. Dat geluid komt me wel bekend voor ja, boven de 100km/uur neemt het bandengeluid erg snel toe. Ik heb geen idee hoe een O2 klint met andere banden er onder dus ben wel benieuwd over de ervaringen van andere O2 rijders die deze ervaring wel hebben. (Dus in diverse O2's gereden met verschillende merken/type banden).

Zoef

Actief lid
gr.
Zoef

[/ QUOTE ]
Hier zat ik op te wachten /forum/images/graemlins/koffie.gif. Zal ik dan zeggen banden die het verdienen een merk te zijn?

[/ QUOTE ]
Beetje zinloze opmerking;
De een vindt een opel een schande om te rijden, de ander is er helemaal weg van.
Ik vind persoonlijk rij-eigenschappen belangrijker dan rijgeluid, en de rij-eigenschappen van de Bridgestone Potenza RE050 (die ik dus onder mijn auto heb liggen) zijn vele malen beter dan de Pirelli's of Good Years die ik gehad heb. Dus, in die zin vind ik het ZEKER een A-merk. Qua geluid moet ik toegeven dat het beter (= minder luid) kan, maar nogmaals, dat vind ik iets minder belangrijk.
gr.
Zoef

Exciter

Administrator
Tja, en daarom blijf ik zweren bij Toyo Proxes - super eigenschappen en weinig geluid... /forum/images/graemlins/tongue.gif

Dutch4x4

Senior Member
Hoe stiller, hoe minder grip?

[/ QUOTE ]

Of juist meer? /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Fat chance. /forum/images/graemlins/grin.gif

Meer grip, meer rolweerstand, meer geluid, meer verbruik, meer slijtage. Elk type band kent daarin zijn eigen karakteristieken en binnen die types (sportief, comfortabel, zuinig) probeert een fabrikant natuurlijk door de constructie en profielkeuze zo veel mogelijk grip en zo min mogelijk van de rest te realiseren. Maar een sportband is nu eenmaal na 20k op en een zuinige band misschien pas na 70k.

Een stille band, zoals die Energy van Michelin, heeft minder rolweerstand, dus minder afrolgeluiden, gaat dus ook langer mee en is gunstig voor het verbruik en de levensduur, maar dat gaat wel ten koste van de ultieme grip (vergelijk de EcoContact van Conti). Maakt niet uit als je iemand bent die op comfort is gesteld, maar wel als je sportief wilt rijden. En denk maar niet dat de Pilot Sport van Michelin zo stil is. Voor sportbanden moet geluid niet eens in je overwegingen meespelen.

Dat gezegd hebbende: de Turanza van Bridgestone is ook gewoon een onsportieve toerband, dus als die lawaaiig is, valt dat wel wat tegen. Maar goed, Bridgestone heeft geen band à la Energy of EcoContact in het assortiment, dus is het sowieso appels en peren vergelijken. De Turanza is misschien beter te vergelijken met de Pilot Primacy: allebei bestemd voor de grotere comfortabele middenklasser. Dus die zou je eens naast elkaar moeten zetten.

Dutch4x4

Senior Member
gr.
Zoef

[/ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

Hèhè, volgens die redenering is Michelin het enige A-merk...

Mij best trouwens, Michelin steekt ook qua prijs met kop en schouders boven de rest uit.

Zullen we dus zeggen dat Michelin de enige A+ is en dat de A-merken Bridgestone, Goodyear, Pirelli en Continental zijn?

Dan kom je vanzelf op de afweging die ik maakte: betaal ik 50 euro per band meer voor Michelin Pilot Sport of is een Bridgestone Potenza S-03 (vrijwel?) net zo goed voor een smak minder geld?

Bovenaan Onderaan